Annons

Tillåtet att ha med foto i uppsats - copyrightfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Jag har kollat på BLF's hemsida, men hittar inga kontaktuppgifter förutom till deras kansli och vet inte om det kanske är så att man måste vara medlem för att fråga såna här saker. Tänkte höra med er om ni vet vart man kan hitta lagtexter eller liknande om detta.

Det är i alla fall så att jag skriver en c-uppsats där jag undersöker vilken typ av bilder ett visst magasin har publicerat om ett visst ämne. Jag har samlat ihop de tidningar jag behöver och frågan är helt enkelt om jag kan scanna in något/några av fotona och ha med i uppsatsen som exempel. Jag var helt 100 på att jag måste fråga tidningen om lov eftersom det är deras/deras fotografs bilder och det är ju inte i privat syfte eftersom uppsatsen ska läsas av fler än mig.
Men min handledare hade hört att det skulle vara ok när det är i utbildningssyfte. Så jag behöver veta vad som gäller - var hittar man den lagstiftningen, är min fråga?
Jättesnällt om någon ville hjälpa!

Jag har kollat på BLF's hemsida, men hittar inga kontaktuppgifter förutom till deras kansli och vet inte om det kanske är så att man måste vara medlem för att fråga såna här saker. Tänkte höra med er om ni vet vart man kan hitta lagtexter eller liknande om detta.

Det är i alla fall så att jag skriver en c-uppsats där jag undersöker vilken typ av bilder ett visst magasin har publicerat om ett visst ämne. Jag har samlat ihop de tidningar jag behöver och frågan är helt enkelt om jag kan scanna in något/några av fotona och ha med i uppsatsen som exempel. Jag var helt 100 på att jag måste fråga tidningen om lov eftersom det är deras/deras fotografs bilder och det är ju inte i privat syfte eftersom uppsatsen ska läsas av fler än mig.
Men min handledare hade hört att det skulle vara ok när det är i utbildningssyfte. Så jag behöver veta vad som gäller - var hittar man den lagstiftningen, är min fråga?

Det finns undantag i upphovsrätten för forskning och arkiv i paragraf 16, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm, men eftersom jag inte är jurist vet jag inte om det är applicerat.

Se också http://www.blf.se/sv/fraga-blf/foeredrag-och-skolarbeten.html samt skicka frågan till [email protected].

Lagen hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Jag kan inte se att det skulle finnas något generellt undantag för utbildningssyfte, din handledare tänker kanske på 18 § men den omfattar inte fotografiska bilder (utan text eller musik äldre än fem år). Så min tolkning är att du (som brukligt) behöver tillåtelse från fotografen (det är normalt fotografen, inte tidningen som har upphovsrätten) för att kunna använda bilderna.

Det finns ett undantag som ger dig rätt att publicera en bild om det är i kritiskt eller vetenskapligt syfte

23 § Offentliggjorda konstverk får återges
1. i anslutning till texten i en vetenskaplig framställning som inte framställts i förvärvssyfte,
2. i anslutning till texten i en kritisk framställning, dock inte i digital form.

Dessa undantag är gjorda för att man ska kunna skriva om bilder i ett vetenskapligt sammanhang, vilket en C-uppsats nog får anses vara.

Fast nu handlar det väl om fotografiska verk, inte om konstverk?

Fotografiska verk är att betraktas som konstverk. Sedan vi lyckades avskaffa den särskilda lagstiftning som omgav fotografi och istället fick in fotografi som en del av den vanliga upphovsrättslagstiftningen, så finns det ingen skillnad mellan fotografiska verk och andra verk av bildkonst.

Stefan

Tack allihop! Jag får testa att maila BLF's kansli och se om de svarar. Paragrafen om offentliggjorda konstverk verkar ju som att den skulle kunna gälla, men bäst att försöka vara så säker man bara kan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar