Annons

Tigrar

Produkter
(logga in för att koppla)

Yeye

Aktiv medlem
Hej,
jag skulle vilja åka och fota tigrar och lejon i Indien. Har någon mer information om var jag ska åka?

Vad jag vet finns lejon bara i nationalparken Gir i delstaten Gujarat nära gränsen til Pakistan.

För tillfället finns lejonen som sagt bara i Gir-skogen i södra Gujarat (dock inte speciellt nära Pakistan). Planer finns att återintroducera lejonet i andra skogar runt om i västra Indien eftersom stammen växer sig starkare och större och därmed vandrar utanför reservaten.

För tiger är de två absolut bästa ställena i Indien Bandhavgarh och Kanha i centrala Indien. Om dessa ligger för avsides har man ganska stor chans att se tiger relativt nära Delhi i nationalparken Sariska.

Se karta på: http://www.indien.nu/kartor-guider/nationalparker-ecoturism/

Vilken årstid du tänkt åka spelar också in. Under den svenska sommaren har vi monsun här i Indien (juli-september) och då är parkerna helt stängda. Direkt efter monsunen är det ganska svårt att se många djur eftersom skogarna är så frodiga, vattenhålen många och stora vilket sprider djuren i stora områden. Strax före monsunen är det väldigt varmt, många träd har tappat sina blad, vattenhålen blir färre chansen att se vilt mycket större.

Ytterligare ställen som är bra för tiger är Ranthambore NP (Radjasthan, söder om Dehli) och Corbett NP (norr om Dehli vid randen av Himalaya). Vilka parker som är bäst, det går nog att tvista en hel del om, men till syneve och sist så får man nog ofta förlita sig på turen om man ska få se och plåta tiger, eller om möjligt åka flera turer ut i parken under flera dagar. Vad man kan läsa sig till på olika forum etc så verkar Bandhavgarh och Ranthambore iaf vara de mest frekventerade av tigerturister.

Planerar själv en fyra veckors lång resa i Indien, fast inte förrän jan/feb 2011. Tyngdpunkterna kommer att ligga just på att plåta tiger och andra däggdjur samt fåglar i Keoladeo NP, som förövrigt verkar ha fått tillbaka den största delen av sina våtmarker efter flera år av total torka, detta efter stödvattning från närliggande floder samt att monsunen återkommit efter flera års frånvaro. För en fågel/djurintresserad är denna NP ett måste om man är i dessa trakter, det är inte för inte parken är uppsatt på UNESCOs världsarvslista.

// Daniel

Tack för era svar. Jag har gjort lite mer efterforskning. Tack för länken Henke och dessutom börjat inse hur stort Indien egentligen är. Om jag vill se lejon och tigrar måste jag resa mer än 100 mil till närmaste park. Många mil på buss eller tåg blir det.

MIn nuvarande plan är att åka under första kvartalet nästa år och vara borta två veckor. Tror inte att jag kan få mer semester för jag tror att man egentligen behöver mer tid för att verkligen kunna njuta lite och inte bara springa från ställe till ställe. Möjligen så struntar jag i lejonen. Fast det känns lite dumt att missa dom när jag ändå är i landet.
Vilka parker det kommer att bli få jag fundera lite mer på. Fast Keoladeo seglade precis upp på listan som en som jag måste åka till.

Hälsningar
Jens

Daniel, Ranthambore menade jag, inte Sariska. Jag skrev fel. Sariska är inte speciellt bra men planer finns att flytta fler tigrar dit igen. Dock är chansen mycket större att se tiger i Bandhavgarh och Kanha än i Ranthambore. Men precis som Daniel säger bör man planera in flera turer och helst flera dagar för att öka chanserna. Sist min tjej var i Bandhavgarh(jag var tvungen att vara hemma och jobba den gången) såg hon dock sju tigrar på EN tur!

Jens, ja avstånden i Indien är ofta långa (och tar tiiiid) men det är ganska billigt att flyga en och en annan sträcka för att spara tid. I helgen åkte jag t ex buss ca 20 mil på ny fin motorväg men det tog ändå över 5 timmar och imorgon tar jag 65 mils tågresa på ca 12 timmar. Så ska du bara vara borta i två veckor bör du flyga en del längre sträckor.

Det låter som om man ska bestämma sig för en eller två parker och planera in många dagar för att vara säker på att se tigrar och ha extra dagar när man ska ta sig mellan parkerna. Och dessutom flyga så man kan.

Henke, bor du i Indien och brukar då ofta åka ut i parkerna?

Din tjej är en lycklig kvinna som har sett så många tigrar på en gång.
Jag har varit i Kenya och Tanzania många gårner och bara sett leopard i korta studer och afta på långt avstånd.

Jens, ja jag bor i Indien. Tyvärr har jag inte chansen att besöka parkerna lika ofta som min tjej. Hon jobbar som guide och har som jobb att åka ut i parkerna lite då och då. Själv sitter jag på ett luftkonditionerat kontor mest hela dagarna men idag ska jag också på semester. Dock ingen tigersafari den här gången eftersom det är monsun.

Ja, min tjej kan vara lycklig som fått se så många tigrar. Hon brukar ha tur och jag tror inte hon gjort en enda tur utan att i alla fall se någon tiger om än på lite avstånd i något fall.

En annan viktig sak att tänka på om du vill ta bra bilder är att kosta på lite mer på safarin för att få en egen bil eller dela med andra riktigt intresserade. Ibland kan det annars vara rena kaoset när någon tiger visar sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar