Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TIF, 8 bitar/16 bitar, Rawshooter och PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Hej,
Nybörjare på detta med fotografering i RAW. Konverterar mina bilder i Rawshooter essentials, till TIF eller till jpg beroende på användningsområde. Som jag har fattat det ska jag konvertera till 16 bitar TIF om jag vill behålla så mycket bildinformation som möjligt så länge som möjligt. Har dock upptäckt att jag inte kan använda lager, varken "vanliga" eller justerings-, i Photoshop 7.0 om TIF-bilden är i 16 bitar/kanal. Dessutom är det många fiter jag heller inte kan använda utan att göra om bilden till 8 bitar/kanal. Kommentarer till detta någon?
//Anders
 
WFS) (Graylingman skrev:
Har dock upptäckt att jag inte kan använda lager, varken "vanliga" eller justerings-, i Photoshop 7.0 om TIF-bilden är i 16 bitar/kanal. Dessutom är det många fiter jag heller inte kan använda utan att göra om bilden till 8 bitar/kanal.

nej, detta var funktioner som kom först i Photoshop CS. Gör grundläggande justeringar över hela bilden i 16 bitar, konvertera sedan till 8 bitar och korrigera delar av bilden.

Eller uppgradera till CS2

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.