Annons

Tidsåtgång för ca 100 bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Aktiv medlem
Hej

Jag har blivit tillfrågad att eventuellt ta ca 100 bilder åt ett företag.

Bilderna är inte specifika utan det är snarare "teman". Dessa kan tas på deras kontor likväl som i företagets närhet eller runt om i staden. Det är teman så som miljö, transport, gemenskap etc.

Nu vill de ha en offert på den ungefärliga tidsåtgången, fotografering samt redigering inräknad.

Vad tror ni, någon som kan hjälpa mig lite? Vad tar det ungefär i timmar?

Menar du att det ska bli 100 st färdiga bilder, efter utrensning?

I så fall innebär det rimligen att det gäller 500-1000 exponeringar, om du inte är väldigt skicklig.

Några dagar, kanske? Finns alla modeller, interiörer och annat på plats? Annars måste du ta höjd för det också.

Per.

Hej.

Det är 100 levererade bilder som gäller. Inga direkta modeller eller interiörer ska behövas utan det är bilder som ska tas i närmiljön, på stan etc. Bilder som helt enkelt passar in på deras teman.

Måns

Hej.

Det är 100 levererade bilder som gäller. Inga direkta modeller eller interiörer ska behövas utan det är bilder som ska tas i närmiljön, på stan etc. Bilder som helt enkelt passar in på deras teman.

Måns

En tidsuppskattning är det nog ingen annan än du som kan jag göra, tyvärr. Vi är alla så olika i hur fort vi arbetar. En del lyckas med 10 perfekta bilder på en tim, de flesta av oss får inte samma mängd någonsin... Varför inte provskjuta innan du svarar? Ta dig en timme och be någon ge dig en uppgift och se vad du producerar.

Glöm inte efterarbetet!

Per.

100 bilder på olika teman är mycket och väldigt svårt att bedöma hur lång tid det kan ta. Varför inte föreslå att du får betalt efter tidsåtgången? Dvs per timma. Då finns det utrymme för anpassningar och diskussioner under arbetets gång och det blir mindre osäkert för båda parter.

Det låter rätt luddigt i kanten, bilder tagna på företaget, ute på stan m.m. Vet du ungefär vilka bilderna är idag eller kommer du att behöva prova dig fram tills du har 100 bilder som kunden accepterar och tycker passar deras teman? Det kan bli jobbigt för dig om du kör det på fast pris utan att ha en mer detaljerad plan tror jag.

Hej.

Det hela är ganska så luddigt. Men de har fått ett timmpris då de inte ville ha paketpris för hela jobbet. Nu ska de jämföra mitt förslag med en annan fotograf och därefter bestämma sig. Därför vill de ha en tidsuppskattning för att på en höft få fram vad slutpriset kommer ligga på.

Bilderna vet de nog knapt själva vad de villl ha, utan detr främst en ny bildbank/bildprofil. Bilderna ska ha "liknande" känsla så att de kan användas tillsmans.

Luddigt till tusen, men ett ungefärligt antal timmar vill de ha. Har själv funderat kring 2 veckor, 2dagarper tema (foto o redigering). Rimligt eller omöjligt?

Måns

Luddigt till tusen och därför svåruppskattat, men en ungefärlig tidsåtgång vill de ha.

Måns

Om kunden inte kan berätta ungefär vad dom vill ha hur ska du då kunna bedöma hur lång tid det kan ta?

Kanske du skulle göra ett eget förslag som ungefärligt räknar upp vilka bilder dom kommer att få, du måste ju ändå förr eller senare ha idéer om vilka bilder som passar till respektive tema, och därefter räkna på hur många timmar du anser att det kan ta att ta fram dom bilderna.

100 bilder, åfan! 20-25 bilder med redigering för miljöer etc skulle jag nog utgå från ca 5000 uppåt + moms. 15000-20000 +moms ska du nog ha för ett sånt jobb tycker jag.

Jag tror du står inför det typiska problemet att kunden tror sej få en jäkla massa bilder eftersom dom inte inser att bilderna ska faktiskt behandlas. Dom e vana att plocka ut ur sin kamera bilder och så e det där. SDet här är väldigt typiskt. Vid såna förfrågningar säger jag att jag inte lämnar ifrån mej nåt som jag inte behandlat själv och slutfört och så ska det klargöras vad det egentligen behöver. Om kunden vill ha 100 bilder för att ha att välja på kan det vara att dom i verkligheten behöver 5-20 bilder. Kolla upp det och gör dom införstådda på vad du kommer att leverera och i vilket format osv.

På frågan hur länge tar det att göra ut 100 bilder? svårt att säga. Jag har ett snabbt arbetstempo och kan göra ut 100 bilder på en dag. Men med bakgrund på tidningshus så är tempot och rutinen kanske något snabbare än snittet. Så två till tre dar kan du lätt lägga på behandling och två på fotografering. Allt beror förstås på hur mycket arbete bilderna kräver. Skit in Skit out :))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar