Annons

Tidningen använde min bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Kom precis att tänka på en tidning som jag har liggandes här, med min bild i. Tidningen gavs ut för ca ett år sedan, och är en bilaga till den lokala tidningen ST Tidningen.

Har länge funderat på att kontakta dom och "kräva" dom på pengar. Men inte vetat hur jag skall gå till väga osv.

Någon som har förslag eller tidigare erfarenhet utav detta?

Det enklaste är väl att ringa eller mejla till dem och påpeka att de (utan lov?) publicerat din bild och att du naturligtvis vill ha betalt.

Vad ska jag ta betalt då? Måste jag ha företag eller kan jag ta det som privatperson?
Om det handlar om en dagstidning är standardpris (enligt BLF) 750 kronor per publicering. Eftersom de uppenbarligen publicerat bilden utan att be om lov borde de betala dubbelt arvode.

Du behöver inte ha företag. En dagstidning är van vid att betala ut pengar till privatpersoner.

En fråga kan ju vara.. Hur fick de bilden?
Gav du bara bilden till dem rakt av, utan några förutsättningar?
I sådana fall kan det nog bli lite svårt.. då tidningar ofta får bilder gratis av läsare.

Själv blev min fru lovad pengar av Expressen för ett par bilder.. men det dök aldrig upp några. De svarar inte ens på mail när man mailar och frågar. Efter ett par månader tröttnade vi och la ner. De kommer aldrig få tillgång till några bilder av oss igen i alla fall.
Tackade själv nej sist de ville ha bilder och kommer göra det i fortsättningen också.

Jag tror han syftade på faktumet att det var först efter ett helt år som du kom på att du skulle göra något åt saken.

Ibland/ofta kan Emils inlägg vara både svårtolkade, bryska och otrevliga, tyvärr.

Okej, ja. Det "svaret" kunde han lika gärna fått sitta på ett år och sen komma på att han tänkte säga det.

Kollade efter nu, det var ca 9 månader sedan. Jag har inte vetat vad jag ska göra. Var inte speciellt sugen på att traska in på kontoret och käfta med den ansvarige utan att veta hur jag ska gå till väga

En fråga kan ju vara.. Hur fick de bilden?
Gav du bara bilden till dem rakt av, utan några förutsättningar?
I sådana fall kan det nog bli lite svårt.. då tidningar ofta får bilder gratis av läsare.

Själv blev min fru lovad pengar av Expressen för ett par bilder.. men det dök aldrig upp några. De svarar inte ens på mail när man mailar och frågar. Efter ett par månader tröttnade vi och la ner. De kommer aldrig få tillgång till några bilder av oss igen i alla fall.
Tackade själv nej sist de ville ha bilder och kommer göra det i fortsättningen också.

Jag tror det har gått till såhär:
Jag åkte på skateresa med en fritidsgård för ett par år sedan
Fick låna fritidsgårdens systemkamera (min kamera var sönder). och tog bilder under hela resan.
Fritidsgården frågade om dom fick lägga ut några bilder på hemsidan, självklart sade jag eftersom jag lånat kameran utav dom, och inte var speciellt nöjd med bilderna.

Sen har väl tidningen (och kommunen som är beställare) tagit bilden från fritidsgårdens hemsida.

Men det är ju fortfarande jag som tagit bilden, och har den oredigerade filen hemma så jag måste väl kunna få någon sorts "ersättning"?

Jag tror det har gått till såhär:
Jag åkte på skateresa med en fritidsgård för ett par år sedan
Fick låna fritidsgårdens systemkamera (min kamera var sönder). och tog bilder under hela resan.
Fritidsgården frågade om dom fick lägga ut några bilder på hemsidan, självklart sade jag eftersom jag lånat kameran utav dom, och inte var speciellt nöjd med bilderna.

Sen har väl tidningen (och kommunen som är beställare) tagit bilden från fritidsgårdens hemsida.

Men det är ju fortfarande jag som tagit bilden, och har den oredigerade filen hemma så jag måste väl kunna få någon sorts "ersättning"?

Fritidsgården har alltså lämnat ut din bild till tidningen/kommunen.. I sådana här fall är det nog så att tidningen har gjort fel, då de inte har överenskommit med fotografen/dig. Även om du gett klartecken för publicering på fritidsgårdens websida, så har du inte gett klartecken för tidningen att publicera.. Bara att kräva tidningen/kommunen på kosing.

Fritidsgården har alltså lämnat ut din bild till tidningen/kommunen.. I sådana här fall är det nog så att tidningen har gjort fel, då de inte har överenskommit med fotografen/dig. Även om du gett klartecken för publicering på fritidsgårdens websida, så har du inte gett klartecken för tidningen att publicera.. Bara att kräva tidningen/kommunen på kosing.

Okej. Tack så mycket för hjälpen. Ska ringa dom imorgon och se vad dom har att komma med. Återkommer med update :)

Okej. Tack så mycket för hjälpen. Ska ringa dom imorgon och se vad dom har att komma med. Återkommer med update :)
På din beskrivning av det som inträffat låter det som att det nog mest är ett missförstånd som lett till publiceringen. Kanske har nån på kommunen trott att bilderna på deras webb var deras och låtit tidningen använda bilder.

Men det innebär inte att du inte ska ha betalt för publicering. Sen får väl utgivaren och kommunen göra upp om vems konto utgiften ska gå på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar