Annons

Tidning vill använda min bild

Produkter
(logga in för att koppla)

stratocaster89

Aktiv medlem
Hej!
Som flightspotter (flygfotograf) laddar jag upp bilder på sidan www.airliners.net. Nu har jag fått mail av en tidning som vill använda en av mina bilder de sett där.
Redaktören, från Waypoint AirMed & Rescue som tidningen heter, skriver att de gärna vill ha bilden och att de kommer ange mig som fotograf och skicka mig en kopia av tidningen. Jag känner dock att det finns en chans att jag kan bli blåst och att de helt enkelt tar bilden men att jag aldrig ser någon tidning eller dylikt.
Har jag rätt att be om betalning för bilden, som en säkerhet för min del, eller ska jag helt enkelt bara skicka iväg den högupplösta bilden?

Bilden det gäller är denna:
http://www.airliners.net/photo/Scandianvian-Air-Ambulance/Gates-Learjet-35A/1490033/M/

Tack på förhand!

/Jonas

Hej!
Som flightspotter (flygfotograf) laddar jag upp bilder på sidan www.airliners.net. Nu har jag fått mail av en tidning som vill använda en av mina bilder de sett där.
Redaktören, från Waypoint AirMed & Rescue som tidningen heter, skriver att de gärna vill ha bilden och att de kommer ange mig som fotograf och skicka mig en kopia av tidningen. Jag känner dock att det finns en chans att jag kan bli blåst och att de helt enkelt tar bilden men att jag aldrig ser någon tidning eller dylikt.
Har jag rätt att be om betalning för bilden, som en säkerhet för min del, eller ska jag helt enkelt bara skicka iväg den högupplösta bilden?

Bilden det gäller är denna:
http://www.airliners.net/photo/Scandianvian-Air-Ambulance/Gates-Learjet-35A/1490033/M/

Tack på förhand!

/Jonas

Självklart har du rätt att lämna ett pris till tidningen för din bild. De erjuder dig en tidning i ersättning. Ett bud jag inte skulle acceptera. Bilden av det svenskregisterade flygplanet behövs av något skäl i tidningen och är behovet tillräckligt kommer de att acceptera ditt bud. Undersök tidningens upplaga och erbjud dem ett pris baserat på upplagan. Det kan vara bra att undersöka prisbilden för bilder på den marknad som tidningen finns på, alternativt prissätt efter svenska "normer".

Självklart har du rätt att lämna ett pris till tidningen för din bild. De erjuder dig en tidning i ersättning. Ett bud jag inte skulle acceptera. Bilden av det svenskregisterade flygplanet behövs av något skäl i tidningen och är behovet tillräckligt kommer de att acceptera ditt bud. Undersök tidningens upplaga och erbjud dem ett pris baserat på upplagan. Det kan vara bra att undersöka prisbilden för bilder på den marknad som tidningen finns på, alternativt prissätt efter svenska "normer".

Tack för snabbt och bra svar!
Nästa fråga jag ställs inför är ju då hur mycket man ska begära för bilden. Jag vill ju inte kräva för mycket så jag skrämmer bort dem, men inte för lite heller på samma gång.
Vad brukar vara lagom pris inom Sverige, om man ska gå efter vår "prismall"?
Jag har aldrig sålt en bild förrut, så är rätt dålig på det här och saknar erfarenhet. Jag är med andra ord glad för all hjälp och tips jag kan få!

/Jonas

Vad brukar vara lagom pris inom Sverige, om man ska gå efter vår "prismall"?
Det finns en massa krångliga "prislistor" av olika slag, men det finns ingen anledning att bry sig om dem (om man inte är medlem i den utgivande föreningen). Normalt pris för publicering av arkivbild i svensk tidning/tidskrift ligger kring en tusenlapp, kanske lite under.

Min (begränsade) erfarenhet är att priserna är på ungefär samma nivå i jämförbara länder. Om detta är en amerikansk tidning skulle ett lagom pris alltså kunna vara 100-150 USD.

Min (begränsade) erfarenhet är att priserna är på ungefär samma nivå i jämförbara länder. Om detta är en amerikansk tidning skulle ett lagom pris alltså kunna vara 100-150 USD.

Då kanske man ska lägga sig däromkring då, det låter ju ändå som rätt rimliga pengar efter det jag hört. Får slänga iväg ett mail till dem i eftermiddag.
Tack för svaren!

/Jonas

Jag begärde 50 USD för bilden, efter att ha överlagt lite med bekanta, och som det verkar så nappade dem på det! =)

/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar