Annons

Tidning som inte betalar ut ersättning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Nu hoppas jag att det här blir i rätt forum!

Jag gjorde ett fotojobb i Februari åt den dagstidning. Dom ringde mig sent på kvällen när jag låg och sov och ville att jag skulle fota en grej åt tidningen. Jag blev lovad ersättning.

Steg upp, fixade skjuts och fotade och levererade fotona. Det skedde sen ett missförstånd på tidningen så dom råkade trycka fel foton, inte från mig, men fick höra att jag ändå skulle få min ersättning..

Men inga pengar kom. Gjorde ett till jobb åt dom i juli/augusti skiftet där jag oxå skulle få ersättning för.

Har varit i kontakt med en anställd och nyhetschefen, har lämnat mina kontouppgifter mm som dom har bett om men inga pengar har kommit.

Jag funderar på att skicka ett mail och säga att om jag inte fått pengarna under september kommer jag fakturera dom via frilandsfinans.se. Vad tror ni om det? Och hur mycket är då rimtigt att begära?

Senast ändrad:
Men inga pengar kom. Gjorde ett till jobb åt dom i juli/augusti skiftet där jag oxå skulle få ersättning för.

Har varit i kontakt med en anställd och nyhetschefen, har lämnat mina kontouppgifter mm som dom har bett om men inga pengar har kommit.
Att det tar en månad eller två från ett jobb tills du får pengar är nog inget ovanligt -- många tidningar har besvärliga rutiner. Men det kanske är dags att du tar ett snack med nyhetschefen igen? Har du skickat en faktura? Det tycker jag att du borde göra.

Fast jag tycker du ska försöka undvika att fakturera via Frilansfinans. Det är, för de allra flesta, en tjänst som kostar mycket mer än man tror. Jag har gjort lite uträkningar på det i en tidigare tråd.

Att det tar en månad eller två från ett jobb tills du får pengar är nog inget ovanligt -- många tidningar har besvärliga rutiner. Men det kanske är dags att du tar ett snack med nyhetschefen igen? Har du skickat en faktura? Det tycker jag att du borde göra.

Fast jag tycker du ska försöka undvika att fakturera via Frilansfinans. Det är, för de allra flesta, en tjänst som kostar mycket mer än man tror. Jag har gjort lite uträkningar på det i en tidigare tråd.

Javísst en månad eller två, men jag tycker det är illa att jag inte fått betalt för fotojobbet jag gjorde i februari!

Jag har inget eget företag, så jag vet inte hur jag annars ska fakturera?

Har du mailat eller pratat med dem? Hur är ditt bevisläge?

Jag har mailat.

Jag har inget eget företag, så jag vet inte hur jag annars ska fakturera?
Man behöver inget företag för att skriva en faktura. Ange vad du ska ha betalt för, hur mycket du ska ha betalt, namn och personnummer, bankuppgifter samt att du deklarerar enligt Skatteverkets bestämmelser för hobbyverksamhet och att köparen därför inte ska betala sociala avgifter eller göra avdrag för preliminärskatt.

Man behöver inget företag för att skriva en faktura. Ange vad du ska ha betalt för, hur mycket du ska ha betalt, namn och personnummer, bankuppgifter samt att du deklarerar enligt Skatteverkets bestämmelser för hobbyverksamhet och att köparen därför inte ska betala sociala avgifter eller göra avdrag för preliminärskatt.

Okej, tusen tack!

Nja, det där fungerar väl inte? Problemet är att en näringsidkare som ska betala någon sorts ersättning till en fysisk person är skyldig att innehålla preliminärskatt om uppdragstagaren inte hänvisar till en F- eller F/A-skattesedel. Jag minns inte vilken lag som reglerar frågan men det står på SKV:s sida om skattsedlar så jag förutsätter att det är riktigt.

Så här står det i Skatteverkets broschyr om hobbyverksamhet (min fetning):

Om verksamheten är självständig och varaktig men saknar vinstsyfte betraktas den som hobbyverksamhet. Beskattning sker för sig inom inkomstslaget tjänst och man betalar själv sina socialavgifter i form av egenavgifter.

Nja, om köparen inte ska betala in socialavgifter kan det knappast vara meningen att de ska betala in preliminärskatt (eftersom man då inte kan räkna ut hur stor den ska vara).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar