Annons

Tider för Rodinal och APX 100?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Hej!

Har läst igenom en bunt trådar nu kring denna kombination i forumet och kommit fram till att blandningen 1+50, 20 gr, 14 min verkar vara det som gäller.

Tänkte nu bara kolla om det är någon som har nåt ytterliggare tips att komma med? Har fotat porträtt i hembyggd studio med bra ljus. Vad tror ni? Har förstått att mycket hänger på blandningen. Själv har jag alltid kört 1+25 med Rodinal?!

Vill verkligen att det skall bli 100 procentigt nu!

Mange

Agfas rekommendation har varit (fortfarande?) 17 minuter, men det ger lite för hög kontrast för de flestas smak. 14 minuter brukar de flesta föredra.

Använder du lampljus i studion? Det brukar ge lite lägre kontrast om man inte använder blåfilter. 15 minuter tror jag skulle fungera perfekt.

J. Patric skrev:
Agfas rekommendation har varit (fortfarande?) 17 minuter, men det ger lite för hög kontrast för de flestas smak. 14 minuter brukar de flesta föredra.

Använder du lampljus i studion? Det brukar ge lite lägre kontrast om man inte använder blåfilter. 15 minuter tror jag skulle fungera perfekt.

Använde 4 st 500w halogenstrålkastare, varav 2 gick via hemmabyggd softbox riktade mot modellerna. Använde inte blåfilter...
Man vill ju inte ha för tam kontrast heller när det gäller porträtt. Kanske skulle köra på 15 min då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar