Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tider för Ilford 100 i Rodinal?
- Trådstartare mange78
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Njäe det är inte jättelänge. "Å definitivt inte så länge som den där har levat"
Olika tider? Jo men det är ju olika filmer...
Olika tider? Jo men det är ju olika filmer...
Erik Schalin
Aktiv medlem
J. Patric skrev:
Agfa APX kräver ca 14min.
Patrik, jag har för mig att du använder APX 100, inte 400, eller menar du att du använder samma tid för båda filmerna?
bengtjakobsson
Aktiv medlem
Hej, själv har jag upplevt att kontrasten blir för hög ( använder kondeensorapparat ) har framkallat i 12.30m 20' agiterat första halvminut, sedan enkelvändning var 30:e sek.
Passar i alla fall mina exponeringar och mitt papper/framkallare
Bengt
Passar i alla fall mina exponeringar och mitt papper/framkallare
Bengt
Fasiken, jag hittar inte mitt slutgiltiga test av Delta/Rodinal. Jag har aldrig jobbat med kombinationen i praktiken, men jag tog fram tider för Rodinal och Xtol när jag köpte en bulkrulle Delta. Sen blev det Xtol för hela slanten. Jag vet att jag har det slutgiltiga testet någonstans. Problemet är förmodligen att det är den icke renskrivna varianten på papper och mitt arkiveringssystem är inte riktigt kompatibelt med papper :-/
Det jag hittar digitalt är bara mitt första test. Där står ingen tid, bara temperaturen 20C. Gissar att tiden är rekommendationen från Massive. Den varianten fick EI 80 och alldeles för hög kontrast med zon VIII 1.8D över bas och slöja. Så jag skulle i alla fall kapa en hel del på framkallningstiden och gissa på lite lägre EI. Fast jag vill minnas att jag fick ut hygglig känslighet ändå.
Det jag hittar digitalt är bara mitt första test. Där står ingen tid, bara temperaturen 20C. Gissar att tiden är rekommendationen från Massive. Den varianten fick EI 80 och alldeles för hög kontrast med zon VIII 1.8D över bas och slöja. Så jag skulle i alla fall kapa en hel del på framkallningstiden och gissa på lite lägre EI. Fast jag vill minnas att jag fick ut hygglig känslighet ändå.