Annons

Tider för Ilford 100 i Rodinal?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjena!

Undrar vilka tider som brukar gälla för Ilford 100 film i rodinalbad. Tittade på deras produktlänk och där stod det 14 min i 20 grader för blandning 1:50. Är inte det länge som fan? Plus-x ska ju köras i 7 minuter i samma blandning...
Hur brukar ni göra?

Mvh Magnus

Njäe det är inte jättelänge. "Å definitivt inte så länge som den där har levat"

Olika tider? Jo men det är ju olika filmer...

Jag har testat ut tider för Delta 100 i Rodinal 1+50. Jag har inte tiderna här, men jag kommer ihåg att de rekommenderade tider jag hittade inte ens var tavelskott. Mina var mycket kortare. Jag skall leta upp mina tider när jag kommer hem.

Ja, olika filmer kan få olika tider.

Efkefilmer brukar bli bra med runt 6min i Rodinal 1+50, medan Agfa APX kräver ca 14min. I D-76 1+1 är tiderna runt 9min för samma filmer.

Jim, hur gick det? Hittade du några tider? Tänkte framkalla några rullar imorgon.

Tack på förhand!

Mvh Mange

Hej, själv har jag upplevt att kontrasten blir för hög ( använder kondeensorapparat ) har framkallat i 12.30m 20' agiterat första halvminut, sedan enkelvändning var 30:e sek.
Passar i alla fall mina exponeringar och mitt papper/framkallare
Bengt

Fasiken, jag hittar inte mitt slutgiltiga test av Delta/Rodinal. Jag har aldrig jobbat med kombinationen i praktiken, men jag tog fram tider för Rodinal och Xtol när jag köpte en bulkrulle Delta. Sen blev det Xtol för hela slanten. Jag vet att jag har det slutgiltiga testet någonstans. Problemet är förmodligen att det är den icke renskrivna varianten på papper och mitt arkiveringssystem är inte riktigt kompatibelt med papper :-/

Det jag hittar digitalt är bara mitt första test. Där står ingen tid, bara temperaturen 20C. Gissar att tiden är rekommendationen från Massive. Den varianten fick EI 80 och alldeles för hög kontrast med zon VIII 1.8D över bas och slöja. Så jag skulle i alla fall kapa en hel del på framkallningstiden och gissa på lite lägre EI. Fast jag vill minnas att jag fick ut hygglig känslighet ändå.

Ok, får testa mig fram lite grann. Kan ju aslltid knäppa upp en rulle på lite vad som helst och köra den först...

Tack ändå!

Mvh Mange

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar