Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tider för framkallning!

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersPS

Aktiv medlem
Har en del funeringar kring mitt framkallningsförfarande. Har inte framkallat så länge eller mycket men lyckas ändå att få fram bilder från filmen. Men det jag undrar över är de andra tiderna än framkallningen.

Jag kör stopp i 10-15 sekunder och agiterar hela tiden, och använder ILFOSTOP. Sedan kör jag Ilfords fix enligt den tiden jag får fram när jag fixerar filmänden dvs runt 1 min, och agiterar hela tiden. Sedan har jag HCA och kör den i 3 min. Agiterar 1:a 30 sec, sedan 10 sec varje min.

Gör jag någorlunda rätt med agiteringen på fixet och HCA:at???

///Anders S
 
Sedan kör jag Ilfords fix enligt den tiden jag får fram när jag fixerar filmänden dvs runt 1 min, och agiterar hela tiden.

///Anders S

Hej.

Fixtiden brukar man köra med dubbla klartiden, eller i ditt fall 2 minuter. Det skadar dock inte att fixera längre, upp till 4 eller 5 minuter skulle jag fixerat för att säkra att det blir ordentligt.

Annars så låter det bra.

/Niklas
 
Ingen outspädd fix. Har blandat enligt förp.

Filmenbiten har klarnat efter runt 30 sec så jag har bara kört den i 1 min. ursäkta oklarheten :)
Men det har varit en lila hinna efter de 30 sec, ska det vara det eller ska man köra längre tills filmen blir helt klar?

///Anders S
 
När jag testar min fixer så tar jag filmänden och doppar till hälften i fixern tills det börjar klarna. därefter trycker jag ner hela filmänden, varefter jag börjar ta tid tills det att jag inte ser skillnad på halvorna. Med nyblandad fixer brukar detta bli 3½ minut eller så.

Då ska jag genast ta och pröva detta!

///Anders S
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.