Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tid och bländare vid fotografering av fyrverkeri?
- Trådstartare TxT
- Start datum
oggy
Aktiv medlem
www.fotosidan.se/forum/search.php?s...d=392515&sortby=lastpost&sortorder=descending
Gott nytt år på dig också!
/Oscar
Gott nytt år på dig också!
/Oscar
objernulf
Aktiv medlem
Bländare är inte så kritiskt men undvik full öppning. Runt 5,6-8 på ISO 100 är nog OK. Använd Bulb och tryck av när raketerna tänds på. Avsluta exponeringen efter stjärnfallet. Att fånga flera exposioner på samma bild går men det är alltid en chansning. Fokusera i förväg (manuellt) på oändligt eller avlägset föremål.
JalleS
Aktiv medlem
Ok, här kommer ett av mina försök ikväll
Efter att ha läst alla tips så blev det så här:
http://w1.920.telia.com/~u92035800/CRW_2731.jpg
Kunde ha blivit bättre, men -25 grader gör att lusten till experiment blir lite mer begränsad
Tack för tipsen, utan dem så hade jag inte lyckas alls. Och min son hörde någon som sa "Killen där nere på isen med kameran måste vara från Kuriren (lokaltidningen)..."
De skulle bara veta (min grabb vägrade erkänna att han kände mig eftersom jag var så töntig som fotograferade fyrverkerier
--jalle
Efter att ha läst alla tips så blev det så här:
http://w1.920.telia.com/~u92035800/CRW_2731.jpg
Kunde ha blivit bättre, men -25 grader gör att lusten till experiment blir lite mer begränsad
Tack för tipsen, utan dem så hade jag inte lyckas alls. Och min son hörde någon som sa "Killen där nere på isen med kameran måste vara från Kuriren (lokaltidningen)..."
De skulle bara veta (min grabb vägrade erkänna att han kände mig eftersom jag var så töntig som fotograferade fyrverkerier
--jalle
Hejduglade
Aktiv medlem
Vilken skärpa Jesper (Avundsjuk)
ebbhead
Aktiv medlem
Vid slottet i Örebro, inatt kl.00:01
Taget med EOS 300D på stativ och trådutlösare, med ISO400, 2 sekunder, F18 med ett Canon EF 28/1.8 USM.
Det är mitt första försök till fyrverkerifoto så hälften av 30 bilder blev skräp .. och nej, detta är inte en av dom.. (enligt min bedömning hehe)
Taget med EOS 300D på stativ och trådutlösare, med ISO400, 2 sekunder, F18 med ett Canon EF 28/1.8 USM.
Det är mitt första försök till fyrverkerifoto så hälften av 30 bilder blev skräp .. och nej, detta är inte en av dom.. (enligt min bedömning hehe)
Bilagor
kaw
Aktiv medlem
Förra året och i år har jag försökt göra panoramor av "horisontens fyrverkerier" med en Canon G2. Med femton sekunders exponeringstid (längsta kameran kan) blir det irriterande segt att vänta på en lika lång "blankexponering" som kameran gör för någon slags brusreducering.sjohan skrev:
Hela horisonten va full med fyrvekerin..
Bilden nedan var det dessutom fyrverkeri på gång nerifrån gatan (jag tog om bilden tänkt till panoramat).
Nästa gång ska jag nog använda negfilm - det måste väl vara bättre än både dia och bästa sortens digitalkamera eftersom den inte fräts ut om det råkar vara lite för intensivt fyrverkeriande någonstans längs horisonten?
Bilagor
Carrocs
Medlem
Första fyrverkeriförsöket...*ler*
Denna bild lyckades jag ta med min nya digitalkamera i hamnen när G-P brände av sitt nyårsfyrverkeri. Första försöket, och jag är riktigt nöjd...*ler*
Bilden är liten här, men i full skala är den maffig! ni får se den när jag kan lägga in den.Kan ju ju bara lägga in 1 bild /vecka.
Denna bild lyckades jag ta med min nya digitalkamera i hamnen när G-P brände av sitt nyårsfyrverkeri. Första försöket, och jag är riktigt nöjd...*ler*
Bilden är liten här, men i full skala är den maffig! ni får se den när jag kan lägga in den.Kan ju ju bara lägga in 1 bild /vecka.
Bilagor
Senast ändrad: