ANNONS
Annons

Think Tank Airport Addiction vs Acceleration

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar om någon har en uppfattning om båda dessa väskor? Jag har tittat på dem som ett alternativ för "fotoexpeditioner" där man vill ha med sig lite mer utrustning. Jag tittade i recensionsbanken men det var tunt med åsikter.

Det som ska i är:

-2 fullstora kamerahus
-500/4
-70-200/2.8 alt. 400/5.6
- 14/2.8
-Telekonvertrar

Får man dessutom i en blixt och lite småprylar är ju det ett plus.

Nån som har en uppfattning om vilken som skulle passa bäst?

EDIT: Glömde tillägga att jag hittills endast tittat på dessa online. Om det är någon som vet någonstans i Stockholm där man kan se båda i "fysisk" form, så hojta till.

Jag kan tyvärr inte säga vilken av dessa som passar dig bäst. Lämpligast är nog att kolla upp dimensionerna på dina objektiv och se om de får plats i de dimensioner som ThinkTank anger på sin sida.

Jag har Addicted v2.0 och jag köpte den för när jag främst flyger så jag kan ta med allt i kabinen. Denna är den ENDA jag hittat av alla de upp mot 10 märken jag kollat igenom som klarar så stränga krav som Ryan Air. Visserligen är den 0.5cm för djup men jag hoppas det slinker igenom (ny väska, ej testat).
http://www.thinktankphoto.com/product-images/xlarge/Airport-Addicted-V20-10.jpg
För mig gäller det att kunna ta med min 500mm F4 (skydd i viloläge) och den passar med en så pass marginal att jag kan ha min D200 monterad på objektivet. Därefter har jag ca 3/5 delars yta kvar att lägga allt annat. I denna yta har jag två objektiv (70mm o 18-200mm), två TC's, tre mellanringar, en stor blix, ett helt makrosystem, rengöringsset (lupp, butterfly, etc), fjärrsystem, sladdar och laddare, antal extra batterier, manualer, upplåsbar kudde :) , regnskydd till ryggan, ficklampor, och massa mindre prylar.

Jag tror inte du kommer ha några problem med att få i allt men jag vet inte måtten på dina så jag kan inte säga säkert.

Det är ingen rygga för att bära runt i eländig terräng eller längre distanser.
Om det finns där du köper den så passa på att köpa ett tillägg som heter "Speed Belt", den ger dig extra midjestöd.

Om du vill titta på den så har Kameradoktorn den. Ring och hör om den är såld. Dom fick in en ny när jag beställde den men sen köpte den utomlands. Han har bästa priset i Europa på just Addicted v2.0. Jag kunde inte avbeställa min från utlandet, men det var nästan samma pris. Om den inte finns inne så tar dom in den utan tvång att köpa så kan du titta på den. Det är den bästa kamerabutiken i Stockholm tycker jag. Personalen är mycket kunniga och hjälpsamma. Butiken har ju fina anor också, men dom har flyttat (kanske flera år sen).

Jag har Addicted v2.0 och jag köpte den för när jag främst flyger så jag kan ta med allt i kabinen. Denna är den ENDA jag hittat av alla de upp mot 10 märken jag kollat igenom som klarar så stränga krav som Ryan Air. Visserligen är den 0.5cm för djup men jag hoppas det slinker igenom (ny väska, ej testat).

Kommer du under 10kg (inklusive väskans egenvikt) med alla de grejer du skrev att du fyller väskan med?

Kommer du under 10kg (inklusive väskans egenvikt) med alla de grejer du skrev att du fyller väskan med?

"ta med allt i kabinen" menade jag all det jag har med mig för den resan. Främst för att slippa lämna in mitt stora objektiv.

Till frågan: Nej, det gör jag inte.
Glömde påpeka att ryggan är rätt tung. Jag hamnar, med allt i, kring 12.5kg, och då kommer jag få mer utrustning snart då jag säker hamnar närmare 15kg.
När jag ska ut och flyga så tar jag bara med mig det jag behöver för den resan. En del kan jag lägga i fickorna också.

Jag har sällan blivit tvingad att väga handbagaget (jag kan bara påminna mig ett tillfälle, och det var en charterresa för 10-15 år sen[1]) så jag brukar inte vara så jättenoga med vikten på det. Huvudsaken att det inte väger långt över maxgränsen.

Ryanair verkar dock vara ganska rabiata så om jag nån gång ska flyga med dem så tänker jag vara noga med att handbagaget håller sig under deras maxvikt.

[1] Lustigt nog så vägde mitt och min frus handbagage tillsammans mindre än dubbla maxvikten, men mitt handbagage vägde strax över maxvikten. Jag blev tvungen att flytta över lite grejer till min frus handbagage innan incheckningspersonalen blev nöjd. (Sen flyttade jag förstås tillbaka det medan vi köade till säkerhetskontrollen.)

Jag har precis köpt Addicted v2.0. med samma syfte som många andra, att kunna flyga och kunna ta med det mesta i fotoväg i kabinen. Så långt en trevlig bekantskap som andas kvalitet.
Har inte provat med 500mm än. Passar den i väskan med hus monterat?
Ang. väskans vikt så plockar man ur ganska mycket av väggar och avgränsningar när man packar ner stora telen etc. Väskans relativt höga vikt inkluderar ju dessa mellanväggar, vilka ju är betydligt fler än man någonsin kommer att använda samtidigt, men det ger flexibilitet. Bra.
Dessutom ingår ju en riktigt bra datorväska, men den får inte plats inom flygbolagens maxmått för carry-on.
Någon nämnde speedbelt. Passar det verkligen till denna väska? Vore ju fantastiskt bra i så fall. Kan någon bekräfta?

Köptipset är för tillfället Scandinavian Photo. Man kan uttrycka det som så att priset är förmånligt just nu. Känns som det ligger en tusing fel.

Edit: Läste igenom tråden lite noggrannare och såg att det finns plats för 500 f/4 med påmonterat hus. Bra.

Har inte provat med 500mm än. Passar den i väskan med hus monterat?
Garanterat med AF-S NIKKOR 500mm f/4G ED VR

Ang. väskans vikt så plockar man ur ganska mycket av väggar och avgränsningar när man packar ner stora telen etc. Väskans relativt höga vikt inkluderar ju dessa mellanväggar, vilka ju är betydligt fler än man någonsin kommer att använda samtidigt, men det ger flexibilitet. Bra.
Dessutom ingår ju en riktigt bra datorväska, men den får inte plats inom flygbolagens maxmått för carry-on.
Någon nämnde speedbelt. Passar det verkligen till denna väska? Vore ju fantastiskt bra i så fall. Kan någon bekräfta?
Mellanväggarna väger inte mycket så plockar man ut hälften eller lite till så blir det nog inte mer än kring 500g. Men alltid något.

Jag köpte utan Speed Belt och när jag sen såg ryggan så förstod jag att det skulle vara bra att ha. Jag kontaktade Dan på ThinkTank support och frågade om den passade till Addicted v2.0 och detta var svaret:
You can use our Skin or Pro Speed Belts to in lieu of using the waist belt that comes with your back pack. There is a sleeve at the bottom rear of the back pack where you place one of these belts. This process will help you stabilize the weight of the back pack to the waist as well as the shoulders. In addition, you can place other modular pouches to the belt for quick access to swap out a lens etc.

Köptipset är för tillfället Scandinavian Photo. Man kan uttrycka det som så att priset är förmånligt just nu. Känns som det ligger en tusing fel.
Jag minns att jag såg det priset på Scandinavian men den har stått som "Beställd från leverantör, obekräftad leveranstid" i många veckor nu och jag tror att när dom väl får in den rättar dom till priset för det är i princip samma pris som i USA och alla andra i Europa ligger över 3400. Det är lite konstigt att det står så eftersom Kameradoktorn tar in väskan på ett par dagar när man beställer hos dom.

Senast ändrad:
Tack för svar Mats, speciellt ang. 500mm och speed belt.
(Anledningen till att jag inte provat med min 500mm än att jag helt enkelt inte har den tillgänglig på ett tag..)
Jag beställde min väska från just Scandinavian Photos webshop med just det "lagersaldo" som du beskrev. Den kom hem efter ca: 2 veckor till det pris som anges på hemsidan. De skickade alltså ett exemplar till mig utan att fylla på sitt lager.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar