ANNONS
Annons

The War president by Michael Moore

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer Stenmark

Aktiv medlem
Var ute och surfade på nätet och hamnade på Michael Moores hemsida. Här har han gjort ett kollage av 703 fallna amerikanska soldater som smält samman med porträttet av George Bush... Jag vet at KODAK hade en variant tidigare som bestod att ett gigantiskt antal småbilder som byggde upp en enda stor bild. Hur gör de det? Jag antar att det är speciella program eller kan man åstadkomma något liknande i PS? Att man fade:ar in den underliggande bilden???
Titta gärna här så ser ni vad jag menar:

http://www.michaelmoore.com

Det finns speciella program för att göra sådanadär bilder. Jag har själv gjort några experiment, men ni får tyvärr inte se då småbilderna är av obscen natur (om ni fattar vad jag menar).

Programmet jag använde var ett till linux, men det kanske har kommit till windows, då det var ett tag sen.

/Henri

Programmen finns att köpa/ladda ner (shareware) sök på mosaic images eller dyligt på google så borde du hitta. Jag letade så tidigare och hittade ett antal varianter men inga gratisprogram.

De fungerar så här:
Utifrån ett stort bildbibliotek delar man upp bilderna i ett rutnät av på några få rutor, säg 3x3 st och beräkna medelvärdet av pixelvärdena i varje ruta. Ta sedan den stora bilden som skall synas på håll. Ta sedan varje ruta om 3x3 pixlar i bilden och ta bästa matchningen i bildbibiloteket och sätt den på motsvarande positionen av dessa 3x3 pixlar i en större bild. Man kan göra olika varianter på detta med fler än 3x3rutor i bibliotekbilden (fler än 3x3 pixlar i den stora bilden) fast detta kräver fler bilder i biblioteket för att bli bra. Enklaste varianten är att bara ta en ruta och ta medelvärdet på bilden och matcha mot varje pixel i bilden som skall byggas upp med mosaic av småbilder. då behövs inte så många bilder för att få sjyst resultat. Men fler pixlar/rutor är fränare.

Hoppas det var förståeligt.

Mvh
Richard
(Som samlar tumnaglar att bygga mosaicbilder av sig själv och har för avsikt att implementera ett program i matlab eller c för att fixa sådana bilder den dagen han får tid)

Tack så hemskt mycket för svaren. Jag letade som ni sade på Google och hittade många varianter. Jag inser att det krävs en hel del bilder för att få ett bra resultat, förmodligen också specifikt tagna med tanke på färger och kontraster i huvudbilden som mosaiken ska föreställa. Så det blir till att hitta oå ett fotoprojekt igen ;-)

Verkar som om JImage Mosaic skulle kunna vara det du letar efter. Ser ut som om du kan göra bilder som Michael Moores med det, det finns flera alternativ för inställningar, det är gratis och det finns för Linux, windows och Mac. Du behöver Java.

Finns på http://jimage-mosaic.sourceforge.net/.

Christer Stenmark skrev:
...förmodligen också specifikt tagna med tanke på färger och kontraster i huvudbilden som mosaiken ska föreställa...
Kolla på bildexemplen, katterna, på JImage Mosaic. Du kan om du vill få färgkorrektion på de bilder som bygger upp det stora motivet, så det tycks inte vara nödvändigt att leta specifika motiv med viss kontrast eller färg!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar