Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

The Sigma issue - En följetong ang. Sigma 120-300 F2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
I december 2012 köpte jag ett Sigma 120-300 F2.8. Knappt 2 månader senare gick bildstabilisatorn sönder. I mars 2014 gick bildstabilisatorn sönder igen, medan jag var på safari i Kenya. Inte det roligaste jag varit med om.

Skrev ett blogginlägg om detta på min fotoblogg, och postade inlägget på Sigmas Facebook-sida (https://www.facebook.com/SigmaCorporationofAmerica?fref=ts). Säkerligen med bra kundvård i åtanke valde Sigma att radera inlägget. Så, till allas glädje verkar ju det här kunna bli en spännande följetong. Håll till godo:

Del 1, som Sigma raderat från sin Facebook-sida: http://blog.jonstagram.se/the-sigma-issue/

Del 2: http://blog.jonstagram.se/the-sigma-issue-part-2-customer-service/

Objektivet är inköpt på Rajala i Stockholm, men ingen skugga på dem då de bett Sigma hantera detta som ett garantiärende.

Låt mig gissa, det inträffade någon månad utanför garantigränsen och nu vill Sigma inte ta det som ett `good will-fall´ Tråkigt men detta händer mest var dag för mängder av konsumenter. Även mig.

Om jag missuppfattat det hela kan du väl helt objektivt presentera fallet med alla detaljer och även då garantiregelverket.

/Stephan

Sigmas servicecenter har inte återkommit än, så det visar sig om de vill hantera det som ett garantiärende eller inte. Det blir som det blir, det får man ta. Sedan kan man tycka vad man vill om att ett ändå rätt premium objektiv går sönder 2 ggr på 1 år (utan yttre påverkan i båda fallen).

Det intressanta är att de på sin officiella kontaktyta - Facebook i det här fallet - väljer att helt enkelt radera inlägg som jag väl gissar kändes mindre önskvärda. Därav att jag valt att följa upp det, för att se hur det hanteras framöver.

Låter som du råkat ut för ett riktigt måndagsex, får ju hoppas att de tar det som goodwill.
Såg förövrigt på Tura Scandinavias sida att de numera lämnar 5 års garanti på A, S, C & EX objektiv inköpta 2014-01-01 och senare. Garantin gäller dock inte om man köpt på Rajala eller Scandinavian.

Garanti har man väl hursomhelst i minst ett år. Varför inte den 5-åriga garantin gäller hos Tura om man köper hos Scandinavian eller Rajala vet jag inte. Det kan säkert Tura svara på.

Kul att höra att det gick bra. Sigma har ju ändrat inriktning, mot kvalitet och top of the line, senaste åren, det är kul. Femåriga garantin är ett bevis på det också, förutom fantastiska objektiv. Ungefär som LG, dvs gamla Gold Star som såldes på EPA eller Samsung som ju var skit tyckte man en gång. Jag gillar Sigma jättemycket, har en hel del av deras senaste optiska underverk likväl som ett par att de långa ljusstarka fasta telena, är hur nöjd som helst, känns lika bra som mina Canon originalobjektiv. Det är att sätta fokus ibland som är problemet tydligen, men jag har klarat mig bra, och de jobbar ju på det, bl a med den där kalibreringsgrejen som säljs för en femhundring.

USB-dockan är ett klart steg i rätt riktning. Mitt 35/1,4 var tokskarpt upp till 1 meter och tappade sedan skärpa. På långa avstånd var den rent ut sagt usel tills jag kalibrerade den. Suveränt att kunna finjustera AF på 4 olika avstånd. Det blir lite enklare att få det bra än med kamerans inbyggda microjustering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar