Annons

The Sandringham REG...

Produkter
(logga in för att koppla)

mrkvick

Aktiv medlem
Hej!
Skattkammaren hemma hos Mamma tar aldrig slut....
Hittade en läderlåda på vinden såg sådär sliten ut, så jag öppnade den o i den låg en riktig skönhet...
Nu till frågan, letat som en tok idag efter info om den, hur gammal o så den är mm...
Hittar inget, tänkte om nån här som vet vart man kan leta eller vet vad det är o har info i huvudet?

Den heter så mycket som THE Sandringham REGo eller d i slutet... lite svårt att se,
objektivet är ett mässingstycke som heter SANDRINGHAM RAPID APLANET F6-64

Bild lägger jag in på skönheten, om jag kan så skulle jag vilja använda den någon dag....

Min mor säger oxå att det skall finnas ett gammalt trästativ till kameran oxå!
Gäller bara att hitta det....

Bilagor

• kamera1mini.jpg
    kamera1mini.jpg
    82.8 KB · Visningar: 485
  • kamera2mini.jpg
    kamera2mini.jpg
    70.1 KB · Visningar: 464
Enda jag kommit fram till är att märket kan vara sålt av May, Roberts & Co ?
Hittar dock ingen info om dom heller...

blir galen o blir säkert vaken tills jag hittat nått...

Nu ser jag att det står REGD....
Hittat en liknande på ebay som såldes i juli, inget mer...

Senast ändrad:
Vilken vacker kamera !

Var glad! Vilken välbehållen kamera Du har hittat.
Den är tillverkad c:a år 1900 av som Du själv skrev, ett företag som heter May, Roberts Co i London och är en s.k. resekamera. Vad som även förbryllar mig är att optiken enligt min källa borde vara en 5 tums Wrayoptik och inte Rapid Aplanet.
Hälsningar
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net

Var glad! Vilken välbehållen kamera Du har hittat.
Den är tillverkad c:a år 1900 av som Du själv skrev, ett företag som heter May, Roberts Co i London och är en s.k. resekamera. Vad som även förbryllar mig är att optiken enligt min källa borde vara en 5 tums Wrayoptik och inte Rapid Aplanet.
Hälsningar
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net

Tusen tack för svaret!
Vet du nått om det finns nån sida att läsa om dom?

Den här sortens kameror såldes ofta utan optik, och den kan också ha uppgraderats senare.

Jag ser på bilden att objektivet sitter monterat på en slutare, och den kan vara monterad efteråt. De här kamerorna har optiken på en ganska enkel träplatta, och det var mycket vanligt att man modifierade dem.

Det är inga konstigheter att fotografera med den. Man måste ha stativ, det är inget för att ta på fri hand.

Kassetterna laddas med bladfilm som sätts i en hållare som kanske inte finns med bland grejerna. Det är en plåt med falsad kant i rätt storlek, där man kan skjuta in filmen. Kassetterna är troligen för glasplåtar.
  • Man öppnar slutaren och ställer skärpa på mattskivan med hjälp av ett svart skynke och lupp.
  • Man stänger slutaren och placerar kassetten där mattskivan satt. På så här gamla kameror tas mattskivan ibland bort; nyare kameror brukar ha fjädrande mattskiva så att kassetten kan skjutas in framför mattskivan.
  • Kassettens skyddslock på objektivsidan dras ut.
  • Slutaren löses ut. Det kan finnas flera olika breda springor på ridån och justerbar broms.
  • Efter exponeringen skjuter man in locket i kassetten igen och tar ur den.

Objektivplattan kan troligen lutas för att sträcka skärpan efter en annan yta än parallellt med filmplanet. Vanligen lutade man den lite framåt vid landskapsfotografering för att få skärpa från nära håll till oändligt.

Den här sortens kameror såldes ofta utan optik, och den kan också ha uppgraderats senare.

Jag ser på bilden att objektivet sitter monterat på en slutare, och den kan vara monterad efteråt. De här kamerorna har optiken på en ganska enkel träplatta, och det var mycket vanligt att man modifierade dem.

Det är inga konstigheter att fotografera med den. Man måste ha stativ, det är inget för att ta på fri hand.

Kassetterna laddas med bladfilm som sätts i en hållare som kanske inte finns med bland grejerna. Det är en plåt med falsad kant i rätt storlek, där man kan skjuta in filmen. Kassetterna är troligen för glasplåtar.
  • Man öppnar slutaren och ställer skärpa på mattskivan med hjälp av ett svart skynke och lupp.
  • Man stänger slutaren och placerar kassetten där mattskivan satt. På så här gamla kameror tas mattskivan ibland bort; nyare kameror brukar ha fjädrande mattskiva så att kassetten kan skjutas in framför mattskivan.
  • Kassettens skyddslock på objektivsidan dras ut.
  • Slutaren löses ut. Det kan finnas flera olika breda springor på ridån och justerbar broms.
  • Efter exponeringen skjuter man in locket i kassetten igen och tar ur den.

Objektivplattan kan troligen lutas för att sträcka skärpan efter en annan yta än parallellt med filmplanet. Vanligen lutade man den lite framåt vid landskapsfotografering för att få skärpa från nära håll till oändligt.

Tror allt finns med till kameran faktiskt, stativet ska oxå finnas på vinden, men det är så mycket bråte så det kommer nog ta tid att hitta! (handskrivet kvitto på orginalstativet låg i lådan köptes en nyårskväll 1977... 55pund...) Det blir att läsa på lite om detta.... gisses vad kul!
Tusen tack för svaret!

Det framgår ju inte säkert av dina bilder vilket format kameran har, och om du har otur är det ett format som inte finns att få tag på, så att filmen måste klippas till av närmast större. Det förekom 13x18 och 12x16,5 - det ser ut som om din kamera kanske är lite större än 9x12 cm eller 4x5 tum. Ta mått på öppningen inne i kassetten. Kolla också brännvidden, som kanske står någonstans på objektivet. Wrayoptiken som nämns tidigare är för 9x12, men du kanske har en längre brännvidd.

Det framgår ju inte säkert av dina bilder vilket format kameran har, och om du har otur är det ett format som inte finns att få tag på, så att filmen måste klippas till av närmast större. Det förekom 13x18 och 12x16,5 - det ser ut som om din kamera kanske är lite större än 9x12 cm eller 4x5 tum. Ta mått på öppningen inne i kassetten. Kolla också brännvidden, som kanske står någonstans på objektivet. Wrayoptiken som nämns tidigare är för 9x12, men du kanske har en längre brännvidd.

Ska ta mått imorgon, stod tyvärr inget mer på objektivet, men jag ska försöka forska lite i denna lins, o kamera! det vore synd om den bara stod o samlade damm... som den gjort säkert i en evighet, med tanke på skicket den är i dag!

Ser ut som det är 12x16.5 dock så kanske jag mätte på fel ställe, för det var mer 11,5x16 cm...
Stativet hittat oxå, nu får jag läsa på till sommaren o försöka mig på att få till ett kort iallafall!

Öppningen i kassetten brukar ha samma bredd som glasplåten och något mindre längd. Man skjuter ner plåten mot en bladfjäder i nedre änden, så att den kan hakas in under en kant i övre ändenm där det också finns ett litet urtag, så att man ska kunna ta ur den igen. Det förekommer också andra sätt att få plåten på plats, men det är det vanligaste.

Jag har inte koll på vilka filmformat som är tillgänglliga nu, men 12x16,5 var ett av de vanliga formaten, men det förekommer också tummått, särskilt på äldre engelska eller amerikanska kameror.

När man laddar med bladfilm sätts den i en metallhållare, som är en plåt med tre av kanterna vikta, så att man kan skjuta in filmen, och sedan sätter man den i kassetten precis som glasplåten. Det kanske finns filmhållare att få tag på om filmen finns. Annars är de lätta att göra.

Din kamera verkar i alla fall vara större än 9x12 eller 4"x5".

Rapid Aplanat är ett mycket bra objektiv med rak teckning och utan komafel. Det består av två akromater som sitter på varsin sida om bländaren. Ofta var bländaren eb rund skiva med flera hål, som man kan vrida runt för att välja hål. Om kameran har dubbelt utdrag kan man plocka bort den främre delen och har då ett objektiv med dubbla brännvidden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rapid_Rectilinear

Öppningen i kassetten brukar ha samma bredd som glasplåten och något mindre längd. Man skjuter ner plåten mot en bladfjäder i nedre änden, så att den kan hakas in under en kant i övre ändenm där det också finns ett litet urtag, så att man ska kunna ta ur den igen. Det förekommer också andra sätt att få plåten på plats, men det är det vanligaste.

Jag har inte koll på vilka filmformat som är tillgänglliga nu, men 12x16,5 var ett av de vanliga formaten, men det förekommer också tummått, särskilt på äldre engelska eller amerikanska kameror.

När man laddar med bladfilm sätts den i en metallhållare, som är en plåt med tre av kanterna vikta, så att man kan skjuta in filmen, och sedan sätter man den i kassetten precis som glasplåten. Det kanske finns filmhållare att få tag på om filmen finns. Annars är de lätta att göra.

Din kamera verkar i alla fall vara större än 9x12 eller 4"x5".

Rapid Aplanat är ett mycket bra objektiv med rak teckning och utan komafel. Det består av två akromater som sitter på varsin sida om bländaren. Ofta var bländaren eb rund skiva med flera hål, som man kan vrida runt för att välja hål. Om kameran har dubbelt utdrag kan man plocka bort den främre delen och har då ett objektiv med dubbla brännvidden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rapid_Rectilinear

Riktigt roligt att läsa, o att du kan så mycket!
Ska man våga använda kameran?
Kassetterna är numrerade 1-2 o 3-4, varför?

Visst ska du våga använda kameran

Numreringen är för att man ska kunna hålla reda på vilka som är vilka, vilken man har exponerat och vilken man inte har exponerat. På de här gamla kamerorna med trälock på kassetten drar man oftast inte ur locket helt. Senare gjordes locken i metall, och eftersom det finns plysch i öppningen kunde man dra ur metallskivan helt. Ett trälock är tjockare, så det skulle läcka in ljus om man tar bort det. När kassetterna är numrerade kan man hålla reda på vilken som är oexponerad och vad för film som sitter i. Om man framkallar dem var för sig med olika kontrast enligt zonsystemet är det viktigt att veta hur var och en av filmerna är exponerad. Med metallock eller tunnare lock av bakelit kan man vända locket för att på så sätt se att filmen är exponerad.

Kassetterna har två sidor, dubbelkassetter, därav de två numren.

Numreringen är för att man ska kunna hålla reda på vilka som är vilka, vilken man har exponerat och vilken man inte har exponerat. På de här gamla kamerorna med trälock på kassetten drar man oftast inte ur locket helt. Senare gjordes locken i metall, och eftersom det finns plysch i öppningen kunde man dra ur metallskivan helt. Ett trälock är tjockare, så det skulle läcka in ljus om man tar bort det. När kassetterna är numrerade kan man hålla reda på vilken som är oexponerad och vad för film som sitter i. Om man framkallar dem var för sig med olika kontrast enligt zonsystemet är det viktigt att veta hur var och en av filmerna är exponerad. Med metallock eller tunnare lock av bakelit kan man vända locket för att på så sätt se att filmen är exponerad.

Kassetterna har två sidor, dubbelkassetter, därav de två numren.

Tackar ödmjukast för dom klockrena svaren!
Finns det film o sånt att köpa någonstans i detta rike eller måste man söka sig
till andra sidan havet? måste ju även fixa med mörkrum mm....
Detta kommer bli hur roligt som helst, och antagligen dyrt, får nog jobba några
extradagar denna vinter...

Tackar ödmjukast för dom klockrena svaren!
Finns det film o sånt att köpa någonstans i detta rike eller måste man söka sig
till andra sidan havet? måste ju även fixa med mörkrum mm....
Detta kommer bli hur roligt som helst, och antagligen dyrt, får nog jobba några
extradagar denna vinter...

Jag vet inte var den kan finnas att köpa, men om du söker på "sheet film", "planfilm" och "bladfilm" så hittar du en massa roliga saker. "sheet film inserts" är också ett bra sökbegrepp om du behöver hållare för bladfilmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar