Annons

The Chernobyl Ghost Town

Produkter
(logga in för att koppla)

in2kma

Aktiv medlem
Kanske ni läste DN Kultur idag, kanske gjorde ni inte det. Hursomhelst länken här går till rätt starka bilder tagna i den övergivna "dead zone" som omger den havererade reaktorn. Själv skulle jag sätta mig på flyget till Kiev imorgon dag om jag hade möjlighet att få komma in i zonen. Måste nog se Stalker igen. Se bilderna, för att de är sevärda, och för att det finns anledning att fundera på det där med kärnkraft. Det pratas inte mycket om det längre. Det kanske är det som är förnuftet i "avveckla med förnuft"

http://www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed
 
Precis samma länk har nyligen varit uppe, men jag fick samma känsla som du och skulle mer än gärna åka dit.
 
Läskigt!

Snacka om ett ödelagt samhälle.
Det måste vara som att fara tillbaka till 1986 dagarna efter katastrofen och finna att allt finns kvar förutom en sak...alla människor...
 
Tänk vad en duktig fotograf skulle kunna göra där!
Undrar hur man får tillstånd att åka dit...
 
Walle skrev:
Undrar hur man får tillstånd att åka dit...

**

Undrar detsamma, vad krävs för att resa dit??
Borde vara ngn på webben som vet!!

Annars så, jo visst är det hemskt och tragiskt illa men vilken rustik att arbeta med visuellt! Helt fantastiska miljöer på samma gång!

Mitt egna långtidsprojektet "Urban föruttnelse, utan spår" får nog en ny betydelse och möjligen en ny tillnärmningsvinkel,,

Mvh Niclas.
 
Tveeggat

Visst känns det som att man skulle vilja åka dir omgående och bara frossa i miljöer som är precis hur visuella som möjligt. Samtidigt kan jag inte bortse från att det det måste ställa oerhörda krav att göra detta på ett respektfullt sätt. Inte bara exploatera hundratusentals människors fruktansvärda olycka. Kvinnan bakom web siten har ju liksom medfödd cred att fota där, oavsett om hon gör det bra eller inte. Lockande? Oerhört, jag skulle otroligt gärna fota där, men inser samtidigt att jag inte är rätt person. Men någon borde kanske göra det. Inte att jag direkt är något Klum fan, med tänk ett National Geographic reportage från "The Dead Zone". Hur bra skulle det kunna bli?

Det är säkert brottsligt att knycka någons bilder och lägga upp i ett forum. Men jag tror inte hos skulle misstycka. Synd att hon är anonym. kan dock förstå varför.
 

Bilagor

  • image24.1.jpg
    image24.1.jpg
    46.4 KB · Visningar: 775
Den vitryska zonen

Hej,

Jag misstänker att det är svårt eller nästintill omöjligt att komma in på områdena i närheten av reaktorn i Ukraina - men jag lovar er att det finns alldeles tillräkligt att fotografera i södra Vitryssland också.

Jag besökte Vitryssland och delar av zonen för två år sen, då som skrivande journalist tillsammans med en lysande pressfotograd (Hans Paul). Vitryssarna fick 70 procent av strålningen på sej och stora delar av landet är kontaminerat. Jag tror inte att det någonsin bekräftats, men det finns uppgifter som tyder på att ryssarna använde regnkristaller och "sköt ner" moln med strålning som var på väg mot Moskva. Den teorin förklarar också varför södra Vitryssland är helt "fläckigt" - det kan bokstavligen vara så att en trädgård är förorenad, en annan 50 meter längre bort är helt ren.

Vi hade en geigermätare med oss, men uppmätte ironiskt nog strålning som var lägre (!) än den normala strålningen i t.ex Helsingfors. Det beror uppenbarlignen på att strålningen nu finns några tiotals centimeter ner i marken - fisk och grönsaker i området kan alltså innehålla jäkligt mycket strålning, men att vistas där kortare tider är inte nödvändigtvis farligt.

Ett antal byar i det förorenade området revs - och grävdes ner (!) åren efter olyckan. Det gick nämligen inte att bränna byarna, då hade radioaktiv strålning kommit ut i luften. En hel del byar tömdes också, så det finns gott om spökbyar i södra Vitryssland. Verkligt kusligt, vill jag lova! På en del håll har folk flyttat tillbaka och lever och odlar marken som förut, de vitryska myndigheterna har inte precis lyckats så väl med att ge de evakuerade allternativ...

Vitryssland är ju en demokratur (för att använda Kjell-Albin Ambrahamssons uttryck från hans bok "Vitryssland") och inte nödvändigtvis så lätt att resa i. Men man kommer nog in i landet - vi reste med turistvisum, men jag uppgav nog mitt yrke som journalist i visumansökan. Om ni reser dit skulle jag dock rekommendera att ni köpter ett 16MB:s kort - som ni kan ge till KGB:s killar om dom tycker ni tagit för mycket bilder ;-). KGB heter alltså ännu KGB och totalt lär antalet OMOH-soldater och andra specialtrupper uppgår till över 100,000 (det i ett land med 10 miljoner invånare...). Knappast något att oroa sig över, men håll det i minnet i alla fall.

För att komma till zonen kan man lämpligen vara i kontakt med Tjernobylkommittéen, dom har kontakter och gör regelbundna resor till området.

Har mer info, strålningskartor m.m om nån är intresserad.

Andreas
 
Nutidshistoria som glöms

Hej Andreas.

Interessant att höra från nogon som varit i "zonen", om ändå inte på den Ukrainska sidan. Sedan jag hittade Elenas web sidor har jag läst en hel del annan information om Tjernobyl katastrofen - det finns mycket. Kanske offrades Vitryssland för att skona Moskva i en handling av, får man anta, desperation. Samma sak hade säkert kunna hända varsomhelst med samma tystnad efteråt. Att Tjernobyl är vår tids allra värsta katastrof torde vara oomtvistat, men i våra medvetanden är den sorgligen förträngd. Dels har vi ju själva kärnkraft, dels är det kanske så det fungerar. Men det tragiska är nog det att katastrofen, redan halvt bortglömd, ännu inte visat sig in sin fulla förskräcklighet. För vår egen skull borde vi försöka hålla i minne, annars händer det igen. När jag själv säger att jag vill åka dit är det mest en fantasi. Jag kunde aldrig göra ett sådant uppdrag rättvisa, men jag såg gärna att alla som kan det åker dit och minns åt oss.
 
En resa som jag inte hade haft möjlighet till att göra utan "the mc woman"´s resa ..

Kul att få åka med. vet inte man man kan säga det men - Underbar resa.

Väcker helt klart många känslor.

Tänk om det händer här i sverige.

/Adam
 
Jo, det är nog troligt att Moskva offrades - och det hemska är ju att det antagligen var det enda "rätta" att göra. Man kan bara föreställa sig vad som hänt om Moskva med sina 10 miljoner invånare fått strålning över sej...

Med risk för att ingen orkar läsa skriver jag ner några rader till om hur det känns att visats i radioaktivt förorenade områden eller på kärnkraftverk. Kanske det kan vara till nytta eller fungera som en tankeställare om nån faktiskt tänker slänga kameran på ryggen och åka iväg.

Är lite kluven (ursäkta uttrycket så här i kärnkraftssammanhang) till kärnkraft som energikälla. Har aldrig klarat av sålla fram en bestämd åsikt, det blir bara "å ena sidan, å andra sidan" resonemang för mej.

Så där känslomässigt har jag alltid upplevt kärnkraft som otäckt. Har som journalist också besökt Ignalina i Litauen som i tiden var (eller ännu är?) världens största kärnkraftverk. Det är av samma typ som det i Tjernobyl, men med tekniska modifikationer som (enligt Ignalinas tekniska personal) omöjliggör en olycka som den som hände i Tjernobyl. Att gå omkring ovanpå en kärnreaktor, i en enorm sliten byggnad där alla skyltar är på ryska och där en del av utrustningen är rostig... ja, de väcker nog obehagliga associationer och känslor. Vi besökte också den avdelning som behandlar stavarna när de skall bytas ut. Hade en liten strålningsmätare i fickan och för varje steg jag tog mot bassängen där de svagt självlysande stavarna låg blev dens pulserande pipande snabbare och högre... började genast inbilla mej att huden kliade och att huvudet värkte. Även om jag vet att strålning i små doser eller under korta perioder inte är farligt är det hela nog svårt att alla gånger handskas med situationen mentalt. Det att man dessutom är iklädd två lager skyddskläder, tjocka gummistövlar och hjälm gör inte att det känns bättre. Var där som TV-journalist och vi tillbringade en hel dag på kärnkraftverket. När man väntar på att kameramannen skall få allt bildmaterial som behövs har man gott om tid att tänka...

Samma känslor fick jag också i zonen i Vitryssland. Det var en perfekt sommardag och solen sken från klar himmel när vi åkte omkring i de mest kontaminerade områdena. Vackra sommarlandskap, vildvuxna åkrar som ingen brukat på år och dagar. Tomma byar, halvt rivna hus, stora sandplaner där rivna byar grävts ner. Och över allt skyltar som varnar för strålning. Så fort vi steg ur bilen var det omöjligt att inte tänka på att allt (och då menar jag allt, marken, gräset, träden, husen...) är farligt, förgiftat.

Träffade också ett äldre par som flyttat tillbaka till sitt hem i slutet av 90-talet efter att utan framgång försökt klara sig i staden Homel som inte fick nämnvärt med strålning över sig. De brukade jorden och fiskade i en närliggande flod. Mannen berättade att han låter den fångade fisken ligga i ätticka en par timmar och sen sköljer han den noga i vatten. Efter det är den "ren", sa han och satte ihop tummen och pekfingret till en "nolla". Noll strålning.

Paret stretade på, nästan helt isolerade från omvärlden. De kände/kände till några andra som bodde "i närheten". Det finns ingen el eller rinnande vatten i zonen eftersom myndigheterna inte vill locka folk att flytta dit. Och myndigheterna har heller inte velat acceptera att det bor folk där. Ingen el alltså. Där levde de sina liv i en charmig litet hus. En hund och några katter och en sliten traktor (gissa vilket märke...). På ytan en "idyllisk" litet hem på landsbyggden anno 1930 - fast mitt i ett av världens mest radioaktivt förorenade områden. Vilken kontrast.

Vi besökte också ett barnsjukhus i området och det besöket var verkligt intressant; det visade sig nämligen att läkarna där inte kunde påvisa några avvikelser i antalet cancerpatienter. I sjukhusets distrikt (där det bodde tusentals barn) hade man t.ex just den sommaren (2001) bara två barn under uppsikt för leukemi. Läkarna var själva lite överraskade över att det inte förekommit fler fall. Men det kan nog hända att antalet patienter med Tjernobyl-relaterade sjukdomar börjar öka först under de kommande åren. Å andra sidan har det ju redan gått 18 år sen olyckan...

Under resan i Vitryssland pratade vi förstås en hel del om zonen i Ukraina. Det ryktas om att zonen skulle vara tillflyktsort för kriminella från hela östeuropa - brottsligar och mördare som är efterlysta i sina hemländer. Men de ryktena tror jag nog att är framfantiserade - scenariot är förstås "läckert" och i bästa Hollywood-scifi anda.

Ojojoj, nu börjar jag misstänka att webadmin kommer att redigera ner det här inlägget. Förlåt att jag skrivit så långt!!! Undrar just om nån orkat läsa hela texten... anyway, en nyhetsfattig dag som denna kan man gärna använda lite arbetstid till att minnas arbetsresor... :)

FÖRLÅT ÄN EN GÅNG FÖR ATT DET BLEV SÅ LÅNGT!

Andreas
 
Mer...

Åkej, åkej,

när ni nu ber om det ;-)

Har försökt hitta mina artiklar från zonen, men de finns inte i Hufvudstadsbladets elektroniska arkiv. Där finns bara en del artiklar om politik i Vitryssland som jag skrev efter resan, men det är kanske inte så intressant. OM nån är intresserad så kan ni gå till www.hbl.fi, därifrån till arkiv och söka på Vitryssland. Där finns en hel del artiklar om Vitryssland, några av mina är åtminstone nummer 1,2 och 8 (om sökordet är VItryssland alltså). Men som sagt, artiklarna från zonen finns tyvärr inte där.

DÄREMOT hittade jag en av min kollegers artiklar. Hon var med på resan och skrev då för vänstertidningen Ny Tid. Gå till www.nytid.fi och släng in Vitryssland som sökord på startsidan. Theresas artikel från zonen är nummer 6 och har rubriken "I de begravda byarnas land". Av nån anledning talar hon konsekvent om Belarus, inte Vitryssland. Hon hade nån teori om att landet egentligen borde heta så, har stött på Belarus i svenska också på annat håll. Minns inte vad motiveringen är. By the book (läs: SAOL) skall det nog vara Vitryssland, trots allt.

Vi gjorde den här resan för tre år sen och mitt minne har tydligen svikit mej lite. De medicinska fakta som Theresa har i sin artikel stämmer nog bättre överens med verkligheten då (jmf vad jag skrev ovan). Kom bara speciellt ihåg det där med sköldkörtlarna (som alltså totalt var betydligt fler än två, den siffran kom från den ena distriktssjukhuset vi besökte), eftersom de brukar vara en mycket vanlig sjukdom om man utsatts för strålning. Kom inte heller ihåg poängen med att diagnoserna hela tiden blir bättre. För, säg 10 år sen, kunde man inte diagnostisera närmelsevis lika många sjukdomsfall som man kan idag.

Det samma gäller säkert paret och vart/när/hur de evakuerats och när de flyttat vart. Tydligen var det så att det bodde fem pers i byn och att dom trots allt hade lite kontakt med omvärlden. Å så var det salt och vinäger, inte ätticka dom använde :p.

Anyway, lita på det tryckta ordet, inte på mitt minne! ;-).

Enjoy!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.