Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TFT-skärm under 4000 kr. Behöver konkreta tips och omdömen!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Har använt sökfunktionen, men det blir lätt rörigt då trådar glider iväg i alla möjliga riktningar och tekniska resonemang...

Max 4000 kr får det kosta. 19 tum eller större ska det vara. Skall användas för bildbehandling, inga spel eller filmer.

Har kollat lite närmare på Sonys skärmar, de har mva-panel: bla denna: http://www.sony.se/view/ShowProduct...icalSpecs&category=Professional+Flatpanel+LCD

Går att få runt 3000 spänn, kan det vara nåt? Andra tips godtages tacksamt, min crt har nu tappat så mycket skärpa att det börjar gälla på ögonen, och det är ju inte bra!

Mvh Magnus
 
Ingen som har några tips?

Jag blir så frustrerad av denna djungel av skärmar.... Välja kamerahus är ju en baggis i jämförelse :)!
 
mange78 skrev:
Ingen som har några tips?

Jag blir så frustrerad av denna djungel av skärmar.... Välja kamerahus är ju en baggis i jämförelse :)!

Problemet är att denna prisklass är det stor variation mellan varje exemplar också. En person kan köpa en skärm som ger utmärkt resultat, en annan köper samma skärmmodell och får dåliga. Går du högre upp i prisläge är det mindre variation från exemplar till exemplar, men jag har skickat tillbaka skärmar i 20.000 kr klassen.


Stefan
 
Ok.

Men om jag utvecklar min fråga lite; Vad bör man inte göra avkall på när man väljer en skärm för bildbehandling? Som jag förstår det är det viktigt att panelen inte är en Tn och att betraktningsvinkeln är lika horisontellt som vertikalt. Stämmer det?
 
mange78 skrev:
Ok.

Men om jag utvecklar min fråga lite; Vad bör man inte göra avkall på när man väljer en skärm för bildbehandling? Som jag förstår det är det viktigt att panelen inte är en Tn och att betraktningsvinkeln är lika horisontellt som vertikalt. Stämmer det?

hm.. 24 bitars färgstöd är väl viktigt för bra färgåtergivning.. sen ska man nog ha hyffsad ljusstyrka och kontrastförhållande. Det man kan göra avkall på då är ju responstiden. Har inte så jättekoll på siffror, det kan nog nån annan bättre.
 
machin skrev:
hm.. 24 bitars färgstöd är väl viktigt för bra färgåtergivning.. sen ska man nog ha hyffsad ljusstyrka och kontrastförhållande. Det man kan göra avkall på då är ju responstiden. Har inte så jättekoll på siffror, det kan nog nån annan bättre.

Tack för svaret. Jo, 24-bitars stöd skall det ju vara förstås.

Det var fasen va trögt det var med tips om detta... Får nog bli en Sony då tror jag. De verkar vara mest prisvärda.

Ingen fler som kan ge lite vägledning?
 
mange78 skrev:
Tack för svaret. Jo, 24-bitars stöd skall det ju vara förstås.

Det var fasen va trögt det var med tips om detta... Får nog bli en Sony då tror jag. De verkar vara mest prisvärda.

Ingen fler som kan ge lite vägledning?

Hej!

Den där serien av Sony-skärmar är bra, bra paneler med bra färger och trevliga finesser. Tydligen har de sänkt priset på dem en hel del. Det går diverse rykten att Sony är på väg och helt eller delvis lämna bildskärmsbranschen, så det kan hända att en del distributörer tömmer sina lager eller något liknande.

Hur som helst trevliga skärmar som förut varit lite dyra men nu verkar riktigt prisvärda.
 
Grevture skrev:
Hej!

Den där serien av Sony-skärmar är bra, bra paneler med bra färger och trevliga finesser. Tydligen har de sänkt priset på dem en hel del. Det går diverse rykten att Sony är på väg och helt eller delvis lämna bildskärmsbranschen, så det kan hända att en del distributörer tömmer sina lager eller något liknande.

Hur som helst trevliga skärmar som förut varit lite dyra men nu verkar riktigt prisvärda.

Ja, det verkar onekligen prisvärda! Får non bli en sån. 2995 är ju betydligt billigare än det rek.pris som Sony anger...

Tack för svaret!

Mvh MAgnus

Edit: En liten fråga till. Om jag tar en svart är det en TCO-99 och inte en TCO-03. Vad innebär det?
 
mange78 skrev:
En liten fråga till. Om jag tar en svart är det en TCO-99 och inte en TCO-03. Vad innebär det?

Fram till alldeles nyligen så tillät inte TCO-03 svarta ramar på skärmar, det är (tro det eller ej) sämre ur synergonomisynpunkt. Så det är många skärmar som klarar TCO-03 rakt igenom -- utom just färgen på ramen.

Att de nu i början på sommaren släppte det kravet beror till stor del på att ramarna blivit så mycket tunnare att färgen spelar mindre roll.

Många har retat sig på det här (jag också), men samtidigt har TCO faktiskt i sak rätt -- en svart ram är faktiskt mer ansträngande för ögonen än en gråbeige, även om många (som jag :) ändå rent estetiskt föredrar svart.
 
Grevture skrev:
Fram till alldeles nyligen så tillät inte TCO-03 svarta ramar på skärmar, det är (tro det eller ej) sämre ur synergonomisynpunkt. Så det är många skärmar som klarar TCO-03 rakt igenom -- utom just färgen på ramen.

Att de nu i början på sommaren släppte det kravet beror till stor del på att ramarna blivit så mycket tunnare att färgen spelar mindre roll.

Många har retat sig på det här (jag också), men samtidigt har TCO faktiskt i sak rätt -- en svart ram är faktiskt mer ansträngande för ögonen än en gråbeige, även om många (som jag :) ändå rent estetiskt föredrar svart.

Tackar! Lyckades nog luska mig fram till det jag också, efter lite letande på nätet. Får bli en svart. Tycker det fungerar betydligt bättre när man bearbetar bilder!
 
Nu är Sonyn beställd, väntas hem på måndag! Lär nog bli en rejäl skilnad mot den gamla CRT-skärmen där det vita mest är gult och skärpan sån att man måste sitta 2 dm ifrån...
 
Har nu börjat använda min nya Sony 19" x95k.

Den har mycket trevlig färgåtergivning. Men jag retar mig på en sak. Bokstäver blir aningen kantiga och det finns en tendens till att bilder blir mer "hårda" och "pixliga" än tidigare med min CRT. Är detta normalt med en TFT-skärm? Kanske är en vanesak? Eller går det att justera på något sätt?
 
Enligt min erfarenhet har det att göra med att det just är en 19" skärm. Pixelantalet på en 19" är oftast det samma som på en 17" - varje pixel är alltså större och leder till lite "pixligare" känsla.
 
JonasFA skrev:
Enligt min erfarenhet har det att göra med att det just är en 19" skärm. Pixelantalet på en 19" är oftast det samma som på en 17" - varje pixel är alltså större och leder till lite "pixligare" känsla.

Ok, ja det verkar ju logiskt. Kanske man skulle tagit en 17" istället då?

Men å andra sidan märker jag inte av det lika tydligt när jag arbetar med högupplösta bilder i PS, då ser det jämnare och finare ut. Och det är ju ändå det som är huvudändamålet med skärmen.
 
Hej!

Jag håller med Jonas, 19-tummare är den storlek bland tft-skärmarna som har den lägsta upplösningen, de har bara lite drygt 86 bildpunkter per tum mot 96 hos en 17-tummare (som ju har lika stor bild räknat i bildpunkter, 1280x1024).

För kontorsbruk föredrar de flesta människor 19-tummare, helt enkelt eftersom text i Windows blir lite större där. Men för oss som jobbar med bilder är den saken ingen fördel.

Allra högst upplösning, strax över 100 bildpunkter/tum hittar du hos 20-tummare med 1600x1200 och de stora 30-tummarna med 2560x1600.

Jämför man sedan med en crt-skärm så är de (i alla fall om de använts mer än några månader) i ärlighetens namn rätt softa. En tft-skärm kan kännas överdrivet skarp i jämförelse, men mycket handlar det om att där ser du bilden utan softfilter.

(Nu får jag väl en massa arga crt-anhängare efter mig :)
 
Grevture skrev:
Hej!

Jag håller med Jonas, 19-tummare är den storlek bland tft-skärmarna som har den lägsta upplösningen, de har bara lite drygt 86 bildpunkter per tum mot 96 hos en 17-tummare (som ju har lika stor bild räknat i bildpunkter, 1280x1024).

För kontorsbruk föredrar de flesta människor 19-tummare, helt enkelt eftersom text i Windows blir lite större där. Men för oss som jobbar med bilder är den saken ingen fördel.

Allra högst upplösning, strax över 100 bildpunkter/tum hittar du hos 20-tummare med 1600x1200 och de stora 30-tummarna med 2560x1600.

Jämför man sedan med en crt-skärm så är de (i alla fall om de använts mer än några månader) i ärlighetens namn rätt softa. En tft-skärm kan kännas överdrivet skarp i jämförelse, men mycket handlar det om att där ser du bilden utan softfilter.

(Nu får jag väl en massa arga crt-anhängare efter mig :)

Men om man då tar en 17" TFT måste man ju ändå sitta lite närmare, vilket borde innebära att dess ökade täthet mellan pixlarna inte blir någon större skillnad rent visuellt. Eller är jag helt ute och cyklar?

Tror nog att största anledningen till att jag reagerar är att allt är så skarpt nu också, vilket det absolut inte var med min CRT...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.