Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TFT för max 10000 plus moms?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sökt och sökt efter vettig info gällande TFT-skärmar i övre mellanregistret, bl a här på FS.

Jag vill ha detta:

TFT, minst 1600x1200 (ev. 1680x1050), bra möjligheter till kalibrering efter grafisk standard, men behöver inte vara typ ColorEdge-värsting. Gärna snygg.

Dessa verkar bra:
Eizo FlexScan L887
LaCie Photon II
Nec MultiSync® LCD2070NX
Nec MultiSync® LCD2080UX+

Jag arbetar sedan 1998 med formgivning och originalproduktion/prepress, frilansar på olika byråer, kör egna produktioner, har jättekul med fotografi men tjänar inga pengar på det än (men fan vad man lär sig saker om bildbehandling).

Skärmen kommer att stå i mitt vardagsrum, och min tjej vill nog inte att jag målar väggarna grå och kör dagsljusrör i taket... så omginvningen pajar nog effekten av de allra bästa skärmarna.

Skärmen kommer att drivas av min PowerBook 1.5GHz på DVI-utgången.

---

Några tips?

De två Nec-skärmarna är väldigt lika varandra i specen, är 2070NX en bantad version av 2080UX+ (som är två år gammal snart)?

Tacksam för lite input!

*henning
 
Hej Henning.

Är ingen expert på skärmar med går i skärmbytartankar själv.

När jag ser din lista undrar jag varför du inte har tagit med Apples Cinema displayer. Jag har funderat på deras 20 tummare. Finns det någon anledning till att du skippar den?

Hälsningar

Fredrik
 
Nec 2070 är om jag förstått rätt inte alls samma som 80-serien. Den är inriktad på annat och har bl a snabbare responstid. För att jämföra skärmar sida vid sida rekommenderar jag den tyska sajten PRAD Har för mig att de numera även kör på engelska så man slipper anstränga sig så mycket och läsa tyska :)

Jag har en NEC 2180UX. Det är jättesnygg om man gillar stramt och sparsmakat. Bra är den också, och kan kalibreras, göra egna kurvor mm. Jag har tyvärr ännu inte själv fattat hälften om hur jag använder dessa bäst...
 
Anledningen till att jag inte tog med Apples grejer är att jag tycker de är lite för dyra för vad man får.

Istället för en 20-tums Cinema Display kan man skaffa en Dell 2005FPW som har samma LCD-platta från LGPhilips men lite annan backlight. Dock är den typ 3000 spänn billigare. Men när det gäller hela Apples Cinema-serie tycker jag det känns som överpriser, och de är inte direkt optimala för bildbehandling/DTP.


Camilla,
Tack för infon om din skärm! Dock kan jag inte låta bli att undra varför du har en så pass dyr skärm och inte har den kalibrerad? :) Vet du förresten om man kan ställa ner färgtemperaturen på NECen manuellt, eller måste det göras med mjukvara?
 
timeUnit skrev:

Camilla,
Tack för infon om din skärm! Dock kan jag inte låta bli att undra varför du har en så pass dyr skärm och inte har den kalibrerad? :) Vet du förresten om man kan ställa ner färgtemperaturen på NECen manuellt, eller måste det göras med mjukvara?

Haha! Ja visst verkar det korkat! Anledningen är att jag inte haft den sålänge, och eftersom jag missuppfattat skillnaden mellan olika "paket" så trodde jag först att (hårdvaru-) kalibreringsutrustning följde med. Det gjorde den inte, så nu går jag och lurar på vad jag ska köpa.

Jag förstod inte riktigt frågan om färgtemperaturer, "Manuellt" eller med mjukvara?
 
Men jag kan också tillägga att även utan att vara kalibrererad annat än med Adobe Gamma så ser man skillnad på hur många nyanser som syns jämfört med min Viewsonic VP201.
 
Jag menade om man kan gå in i en meny på själva skärmen och välja färgtemp och sedan styra den upp och ner, eller om man måste ställa färgtemperaturen med ett kalibreringspreogram, typ Match3 eller vad det heter från GretagMacbeth.

Jag kollade på PRAD och hittade lite bra info! Tack! Man kan ställa färgtemperatur manuellt på NEC-skärmen.

NEC 2080 och 2070 är otroligt lika i specifikationerna. Jag tror att det är samma skärm, fast 2080n är på väg. Det är samma LGPhillips LCD, samma responstid, samma "color corrections" osv...
 
yalazy skrev:
Men jag kan också tillägga att även utan att vara kalibrererad annat än med Adobe Gamma så ser man skillnad på hur många nyanser som syns jämfört med min Viewsonic VP201.

Det kan jag tänka mig. Det är ju onekligen en bra skärm din NEC. Vore synd och skam om den inte var bättre än en hälfen så dyr skärm!
 
Bra att du fick lite nytta av Prad! Jag har hängt där en del inför skärmköpen de senaste åren. Det är mest befolkat av spelare, men det är suveränt med deras jämförelsefunktion.

Hoppas du hittar nåt bra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.