Annons

Textproblem CS5

Produkter
(logga in för att koppla)

johnzzon

Medlem
Jag tror jag testat alla tänkbara alternativ utan att lyckas.

Jag vill helt enkelt göra en textruta där texten radbryts inom den definierade ramen. Men det vill inte. Texten bryts inte, jag kan inte manuellt bryta med enter, och texten omformas inte heller då jag ändrar formen på textramen. Enligt hjälpen är det just så det ska fungera så vad gör jag för fel? Skriver jag ett långt ord så kan programmet lägga till ett bindestreck där platsen tar slut, men jag kommer aldrig ner på andra raden.

//En brydd Anders

Tack för snabbt svar!

Tyvärr hjälper det inte. Det som händer när jag trycker Enter eller Shift+Enter är att promten försvinner, åtminstone visuellt. Det hänger liksom inte med. Om jag gör en stor ruta och skriver en lång rad text och sen försöker ändra formatet på textrutan så försvinner texten som hamnar utanför istället för att "hoppa ner" till en ny rad.

Det spelar ingen roll om jag skriver horisontellt eller vertikalt.

//Fortfarande brydd

Både "Enter" och "Shift+Enter" borde som sagt funka. Är det helt enkelt så att textrutan ändå är för liten? Detta ser du om det uppstår ett litet plus i textrutans nedre högra handtag. Kolla också att du inte har för stort radavstånd inställt. Då hoppar ju texten längre ner, även om du tycker att den borde få plats direkt nedanför.

Klicka på "T" för textverktyget, välj font och storlek. Klicka och dra sedan upp en textruta innan du börjar skriva. Skriv in texten, radbrytningen fungerar automatiskt. Textrutans storlek kan lätt ändras sedan!

Tänk att ett radavstånd kan ställa till det så.. Jag är helt säker på att jag klickat "reset Character" åtminstone flera gånger, tydligen inte.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

//En nöjd Anders

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto