Annons

Text som förstärker bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
För en tid sedan var det en tråd om huruvida en bra bild skall ha bildtext eller inte.

I morse slog det mig att denna bild http://members.lycos.nl/fotoworks/sal5.jpg knappast hade varit lika stark utan kompletterande text.

Bilden är tagen av Sally Mann som hade ett projekt där hon fotograferade 13-åriga tjejer.
På bilden syns en tjej med sin mors pojkvän och Sally nämner att hon hade svårt att få tjejen att posera tillräckligt nära mannen.

Det visade sig senare att mannen sköts till döds av modern eftersom han under långt tid tafsat på och troligen utnyttjat flickan sexuellt.

Med denna kunskap får man en helt annan känsla av bilden och kag tycker det visar på hur väl text samverkar med bild för att ge fullödig information.

Som fotograf tycker jag det är oerhört svårt med bildtexter. Ännu mer hör på sidan. Jag vill ju att bilden ska ge intrycket och påverka betraktaren, inte texten. Samtidigt om det är något väldigt specifikt man vill berätta så kanske man inte vill att betraktaren ska fantisera iväg för mycket utan styr upp denne med en text.

Jag är mycket kluven inför problemet. Dock så la jag in text i min senaste serie här på sidan. Det svåra är nu att veta om de bedömmer bilden eller texten. I synnerhet som en del kommentarer är så intetsägande att det är svårt att avgöra om de bedömt något över huvud taget.

/Maverick

Vissa bilder och bildtitlar/texter fungerar väldigt bra ihop och då tycker jag att man ska använda sig av en kombinatinon av text och bild om det passar och stärker bilden eller texten för den delen.

Jag tycker det bevisar hur lite bilden säger om deras relation.

Jag tänker bara på en bild på Guns n Roses i OKEJ för längesen.

en ren reportage-bild. skulle jag kunna tänka mig.

Jag skulle vända på frågan. Hur hade vi reagerat för Mikaels text om vi inte hade sett bilden? För mig är det självklart att text och bild stärker varandra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar