Annons

Text på bild

Produkter
(logga in för att koppla)

evagbg

Avslutat medlemskap
Jag har fått ett problem. Jag ska skriva text på en bild och jag kan inte välja färg på texten. Hur jag än gör blir texten i samma färg som ligger på bilden. Bilden är tonad i Duotone, kan det ha med saken att göra?
Finns det ngn som har ett tips hur jag ska bära mig åt?

Om du använder PS så är det en separat färgruta för textfärg bland textinställningarna under menyraden (uppåt alltså). Inte PS vanliga färgverktyg som normalt finns nederst t.v. under verktygsikonerna.

Har du skrivit något som du vill ändra färg på (och textlagret finns kvar), så markerar du texten med textverktyget och klickar på färgrutan enl. första meningen ovan.

Det finns tre ställen att ändra färg som jag hittat; i menyraden i character-rutan och i verktygsmenyraden. Ingen av dem funkar. Däremot funkar det på andra bilder så det måste nästan vara något med Duotonen??

Om du ska använda någon färg på text i en bild som du har i Duotone så är det bara dom 2 specifika färgerna du kan använda dig av. Alltså den svarta eller din andra kulör.

Vad du kan göra är att du omvandlar bilden till en RGB-bild igen och då har du möjlighet att använda precis vilken färg du vill.

Tack för hjälp, jag har löst det. Man måste byta tillbaka till RGB färgrymd för att kunna lägga på text.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto