ANNONS
Annons

Tethered shooting (fotografera från datorn) med Sonys spegellösingar

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag testade att installera Sonys Remote Camera Control och det fungerade ju att styra kameran med det och direkt få över bilderna till datorn. Tyvärr går det inte att köra med Lightrooms egna funktioner för detta, och av någon outrgrundlig anledning går det heller inte att få liveview i datorn - när jag fjärrstyr min A6000 från en iPad eller iPhone får jag sökarbilden också överförd, så jag förstår inte riktigt varför det inte skulle gå via USB. Använder jag Canons eller Nikons tjockkameror kan jag köra direkt från LR och se bilden live, och deras kameror är ju inte ens främst gjorda för LV ...

Programmet har också stöd för time lapse, vilket också skulle kunna vara trevligt om det vore så att kameran strömförsörjs via USB när den används på detta vis. Så är dock inte fallet, så jag undrar hur tusan de tänkt där.

Någon som har någon idé om detta går att lösa, eller om vi får vänta tills Sonys ingenjörer inser problemet? :)

Då jag också använder Sony så är detta en tråkigt problem för oss om man använder det till LR. Men det finns en lösning på det. Gå in på denna sida och kolla http://www.dslrsoftware.com/ Jag fick själv ladda hem en plugin så att jag kunde använda min a850 till LR, jag har samma planer på att skaffa det till min a99....

Så jag hoppas att detta kan vara till någon hjälp..

Mvh Po.

Jag testade att installera Sonys Remote Camera Control och det fungerade ju att styra kameran med det och direkt få över bilderna till datorn. Tyvärr går det inte att köra med Lightrooms egna funktioner för detta, och av någon outrgrundlig anledning går det heller inte att få liveview i datorn - när jag fjärrstyr min A6000 från en iPad eller iPhone får jag sökarbilden också överförd, så jag förstår inte riktigt varför det inte skulle gå via USB. Använder jag Canons eller Nikons tjockkameror kan jag köra direkt från LR och se bilden live, och deras kameror är ju inte ens främst gjorda för LV ...

Programmet har också stöd för time lapse, vilket också skulle kunna vara trevligt om det vore så att kameran strömförsörjs via USB när den används på detta vis. Så är dock inte fallet, så jag undrar hur tusan de tänkt där.

Någon som har någon idé om detta går att lösa, eller om vi får vänta tills Sonys ingenjörer inser problemet? :)

Är du säker på att det är Sony och inte Adobe som ska lösa detta? Det är inte jag.

Jag köpte en rysk plug-in till Lightroom och den ger inte heller kamerabilden i realtid i sökaren men jag vet inte om jag ser detta som ett jätteproblem då jag mest reprofotar gamla dia och neg på detta vis. Men det är klart att om man använder det i en studio så är det ju inte lika kul, då kanske man vill kunna ta bilden även från datorn.

Så pass är det ju ändå integrerat att man kan se och göra en massa inställningar från pluginmenyerna kring främst filhanteringsparametrar och masker men man kan inte ändra kamerainställningarna från datorn. Detta är dock inget problem för mig eftersom de inställningarna i princip inte ändras vid min användning. Även avtryckarknapp finns självfallet att avfyra även inifrån Lightroom, så det hade väl varit logiskt att ha bilden från kameran då kan jag också tycka. Annars har det funkat bra för mig i min användning.

Att sökarbilden inte överförs måste väl ändå vara Sony som ska lösa? Det är klart att det går att använda också utan sökarbild, men jag tycker en hel del av poängen går förlorad.

Att sökarbilden inte överförs måste väl ändå vara Sony som ska lösa? Det är klart att det går att använda också utan sökarbild, men jag tycker en hel del av poängen går förlorad.

Det beror som sagt på vad man gör. Reprofotar du med ett reprostativ och kameran är fixerad mot en hållare av något slag så fokuserar man ju på kornet i filmen och har man ställt in det så finns det ju inga större skäl att ställa om fokus efter varje bild. Sätter man in bilden lite noggrant i hållaren tycker i alla fall inte jag att just det är något jätteproblem men det är väl bra om alla kan bli nöjda med funktionen.

Att det inte finns en Sony plug-in i Lightroom är väl främst ett uttryck för att Adobe aldrig brytt sig om något annat än Nikon och Canon när det kommit till tethering. Den plug-in jag har är nog inte gjord på samma sätt som Adobes, så vi vet inte vad som går eller inte mycket av det skälet. Men vi får väl se om man ser till att vakna till nästa version och skickar med stöd för Sony-kameror också. Börjar väl snart bli svårt att inte ta det på allvar.

Det finns ju andra lösningar än att strömförsörja via USB och vill du ha din bild så kan du väl fjärrstyra via paddan eller fånen då för det är väl så Sony tyckt att man ska göra även om jag tycker det är onödigt tillkrånglat och instabilt med NFC. En kabel är en kabel och trådlöst via WIFI eller Blåtand (speciellt det senare) tycker jag mig sett just instabilitetsproblem med som man aldrig har med kabel. Jag har undvikit detta även om det är mycket ballare. Kan man få ut en färdig bild via USB så borde det väl inte vara så svårt att få ut en preview.

Senast ändrad:
I utbildningsmaterialet till LR 3 från moderskeppet så nämns att det bara skall fungera för VISSA kameror. I DVDn har jag för mig att de visar med Nikon D3.
Så Det är sannolikt ett kompabilitetsproblem.
Om jag nu kommer ihåg rätt, det är ju ett par år sedan...

I utbildningsmaterialet till LR 3 från moderskeppet så nämns att det bara skall fungera för VISSA kameror. I DVDn har jag för mig att de visar med Nikon D3.
Så Det är sannolikt ett kompabilitetsproblem.
Om jag nu kommer ihåg rätt, det är ju ett par år sedan...

Det är ingen som ifrågasatt vilka kameror det fungerar med - bara att det inte fungerar med just Sonys kameror, så jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med det :)

Det är ingen som ifrågasatt vilka kameror det fungerar med - bara att det inte fungerar med just Sonys kameror, så jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med det :)
Åh måste missförstått.
Jag trodde du var förvånad över att det inte gick o att jag delvis hade svaret på varför. Det finns säkert ngn fin lista på hos Adobe för att se med vilka modeller som det skall funka med.

Jag är inte ett dugg förvånad, och jag var medveten om att det inte skulle fungera - jag är bara sur över att Sony inte sett till ATT det fungerar :)

Jag är inte ett dugg förvånad, och jag var medveten om att det inte skulle fungera - jag är bara sur över att Sony inte sett till ATT det fungerar :)
Så du menar att det inte fungerar med någon Sonymodell alls, det håller jag med om att det är konstigt. Man bör ju vara intresserad av hur ens kunder använder deras produkter.

Jag har testat DSLRSoftwares hack till Lightroom och det funkar men är ganska rudimentärt. Man kan inte göra så mycket i det annat än att styra filnamnsättning på exportfilerna och var de ska hamna samt att fyra av kameran via plug-in programmet.

Vill man ha en bättre lösning så finns numera Capture One (version 8.2 för Sony) som har stöd även för den senaste genarationen Sony-kameror. NEX 7 stöds t.ex. inte. Capture One är mycket mer sofistikerat och ger många fler möjligheter och man kan exv. även ställa in kamerainställningarna från C1 till kameran via USB-kabeln om man nu kör USB. Dubbelriktad kommunikation alltså. Men inte ens C1 stöder live view-överföring från kamera till dator, så Sony kanske kan få tummen ur och ger oss en firmwareuppgradering med detta. Men har man exv. en Nikon D800/810 så har man även liveview. Så programmet kan men alltså inte Sony. Så Anders har helt rätt på den punkten.

En finess i C1 som kan vara till hjälp vid gallring av dåliga bilder är också en form av "fokuskontroll" som hjälper en avgöra var fokus hamnat i bilden.

Till skillnad från Lightroom så kan man välja mellan att hantera sina bilder via "katalogdatabasen" precis som i Lightroom eller via s.k. tethering sessions där man istället arbetera mot filsystemet. En del kanske gillar det bättre.

C1 är också märkbart stabilare än LR med DSLRSoftwares hack. Men vill man prompt köra LR så funkar hacket hyfsat om än lite instabilt.

Instämmer, tycker också det är svagt. Tethering i Sony-världen har stötts sedan Konica Minoltas första DSLR D7D i KM:s egen mjukvara, så de har ju haft ett antal år på sig att fixa detta med Live View. De måste ju varit medvetna om hur Nikon och Canon löst detta tillsammans med Adobe. Varför ska inte vi få tillgång till detta när konkurrentera haft det ett bra tag redan.

Men som jag använder tethering i C1 så funkar det faktiskt fin fint. Live View tror jag riktigt kommer till sin rätt om man digitaliserar olika format och behöver växla mellan dessa. Se exv. Moderskeppets video. I det fallet har de ju ett motordrivet digitaliseringsbord som man kan fjärra. Det problemet har ju aldrig jag som kör samma småbildsformat hela tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar