ANNONS
Annons

Tested av D60 filer med LPBatch, JR and Pekka actions

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
På, www.roine.nu (Sharpen) så har jag lagt tre filer, konverterade/behandlade med:
Pekka Linjear (http://photography-on-the.net/D30/linear/)
LPBatch by Fred Mranda (Normal saturation and sharpening) Måste köpas
JR:s action http://www.kolumbus.fi/jouko.ruuskanen/JR_Sharpen.zip

Bilderna är “full size” jpg (ca 3mb stora)

Skillnaden ligger I bla skärpningsgrad, färgjustering (Fred har egen profil, flera färginställningar). Gällande skärpning har JR enbart en, och den är hård!

van der Windt har skapat en bra hemsida, men svårnavigerad som visar skillnaderna med fler actions ( http://www.gamesunlimited.nl/ select sharpening, and Photoshop, select under the thumbnails there)

Pekkas action är för D30Jag använde normal sharpening and HQ

Men vilken tid det tar med D60 då man är van D30:n, 34MB TIFF filer är inte att leka med.

Vilket arbetsflöde/konverterare föredrar du då?

Själv har jag inte lyckats något vidare i mina försök med "linear" konvertering och diverse actions. Jag föredrar Canons "non linear" till 16 TIFF och sedan USM på valda delar av bilden.

Är det så att det var större skillnad med D30 mellan de olika konverteringsmetoderna?

//Håkan

Hej

Fick D60:n i tisdags, så jag har ännu inte kommit i mål.

Jag har kört BreezeBrowser sedan den kom ut för konvertering av CRW filerna och generering av min WEB sidas nivå 2.

Storleken på TIFF filerna ger ju datorn en chock. Det tar ca 3 minuter på min 800MHz med 512MB minne att köra linjäractionen i PS 7. På D30 filerna tar det bara bråkdelar av minuten.

På D60 lutar det åt att köra ej linjärt till 8 bitars tiff, sedan vanlig USM mask alternativt JR.
Om det finns bilder med stor kontrastskillnad elelr luriga skuggor, som testbilden jag testade på, då är linjärsaken att föredra.

Pekkas action har en hel del finesser förutom linjärhanteringen som är bra. För D30 är den ett kap, i synnerhet vid färgstarka saker, som polerade bilar i färger som är klara etc.

Har hittat en gratisaction som handhar allt "basic", tex + och - ½ ev steg, öka färgmättnad etc som är trevlig.

Ang skillnad mellan D30 och D60:n så har jag bara pekka och CSPro, där actionen CSPro inte tar linjärfiler utan skärper enbart. Tror på JR eller Pekka där.

Hoppas jag svarade på vad du undrade?!

Hmmm...Roine...dina testbilder ser lite grumliga ut. Är du säker på att du använt ett riktigt schysst objektiv?

Senast ändrad:
Japp, bättre finns inte för pengar (100-400L IS)

Bilden är tagen för att stressa kontrasten
1/125 vid bländare 5 handhållet vid 100mm.

Ville testa om kameran klarade av att visa grenarna som sticker upp ur vattnet eller om det bara blev svarta "pinnar"

Titta noga på skillnaden på grenarna mellan JR och Freds action.

Roine

Ser ut som Fred klarar teckningen i de mörka partierna bättre.

Vad har hänt med granskogen i JR´s konvertering? Det ser ut som ett "målarfiler" från PS. Detta fenomen har jag också råkat ut för, mer eller mindre, med samtliga linjära actions.

//Håkan

En liten bisak.
Finns färgfelet som ses i kanterna av den tjocka, mörka trädstammen med även på originalbilderna ? Objektiv- eller digitalkamerabetingat ?

Hej igen

Jag la upp bilderna för att jag blev lite överraskad över skillanderna i skärpningen.
Har lagt dessa på usa siterna också, får se svaren i morgon antar jag.

Har ännu inte provat en ren USM version.

Finns intresse av tester så kan jag ställa TIFF eller VRW filer till förfogande.

Jag antar att det finns en del som, som jag, letar efter alla råd man kan få om efterbehandling.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar