Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testa slutare 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sado

Medlem
Hejsan,

Har ett klassiskt Error 99 här och har uteslutit alla enkla standardfel som minneskort, objektiv bla bla bla...

* I Live View öppnas spegel och slutare fint. Inga problem. Men när jag fotar så fälls ena lamellparet igen under hela exponeringstiden för att sedan öppnas efter exponering. Inget error, men givetvis helsvarta bilder.

* I icke-Live View får jag Error 99 direkt när spegeln fälls upp och slutaren försöker (?) öppnas. Hinner inte riktigt se vad som händer eftersom den avbryter.

Förmodar att problemet är slutarrelaterat eftersom den stänger sig under exponering i Live View. Men hur vet jag om det är ett mekaniskt problem eller om det är elektroniken som spökar? Någon som vet hur man kan testa slutaren? Har inga problem att byta slutare, men det vore ju synd om det skulle vara något annat fel.

Mvh
 
Uppdatering:

Jag flyttade över moderkortet till en annan kamera och vips hade den andra kameran slutarfel istället. Slutsats; troligen inget fel på slutaren utan på kortet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.