ANNONS
Annons

testa skrivare innan köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
I USA har flera skrivarleverantörer en trevlig policy: testa produkten i X antal dagar och skicka tillbaks den om du inte är nöjd. Det finns gissningsvis en ganska stor marknad på "refurb" (renoverade) skrivare och då är det inte hela världen om en köpare inte väljer just den skrivaren, det säljs ändå till någon annan.

Finns det något liknande i Sverige? De allra flesta butiker jag varit inne på har inte den/de skrivare jag är intresserad av, och då är det ju svårt att testa...

Jag tycker det känns trist att köpa grisen i säcken.

Och i övrigt: jag är intresserad av en A3-skrivare för i första hand digitala negativ, och i andra hand fina, hyfsat arkivbeständiga färgprintar på blankt finpapper. Mina alternativ är Epson R1800 eller R1900 (kommer i nov) eller HP B9180. Några tankar i ämnet?

(Epson R2400 är för dyr, till det priset hade det varit smartare att köpa en 3800. Men det är för mycket pengar just nu, och med min planerade användning.)

Lite OT, men I USA kan man vanligtvis lämna tillbaka i stort sett vad som helst om man inte är nöjd efter en tids användande, även om produkten är synbart använd eller delvis (eller tom helt) förbrukad. Man har oftast 30 eller 90 dagar på sig. Detta gäller det mesta från elektronik till kläder och skor till schampo till bildäck.

Detta är inte lagstiftat utan mer ett resultat av att diverse butikskedjor tävlar och matchar varandra i frågan om kundservice.

Att få möjlighet att prova skrivare innan köp verkar inte vara det enklaste.

Något sådant upplägg som timeUnit nämner känner jag inte till, inte när det gäller produkte som främst riktar sig til lkonsumenter i alla fall.

Men när jag köpte en skrivare i somras, en Canon Pixma 6700D, så var det nästintill omöjligt att få testa innan köp. Vissa affärer hade inte skrivare hemma. Andra ville inte packa upp skrivare och patroner "bara" för att låta en potentiell kund prova. De ansåg att om jag inte skulle köpt den så skulle skrivaren vara begagnad och inte kunna säljas till någon annan. De såg det inte som en möjlighet att få sälja, utan snarare som en risk att stå med en öppnad skrivare som ingen ville ha.

De resonerade också som så att om tillverkaren inte ställde upp med patroner som de kunde använda för just sådana här tillfällen så skulle inte affären heller göra det.

Jag tycker det är riktigt uselt att man inte kan prova en sak innan köp.

Till slut fick jag testa den i min lokala fotoaffär, de förstod vad de hade att vinna på att få en nöjd kund.

/Henrik

Kan man inte helt enkelt beställa skrivaren från en nätbutik och utnyttja den 14 dagars ångerrätt som man har enligt distans- och hemförsäljningslagen? Man får väl då visserligen stå för returkostnaderna, men ändå...

alfin skrev:
HP B9180 har fått bra recentioner både vad gäller färgutskrifter på fine art papper och neutrala s/v utskrifter.

http://www.luminous-landscape.com/reviews/printers/HP-B9180.shtml
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/HP B9180/page-1.htm

Annars bör du nog vänta på tester av R1900, den släpps väl snart. Både R1800 och R2400 har hängt med ett tag nu och som du själv konstaterar är en Pro3800 ungefär samma pris som R2400 om du räknar på bläcket.

Japp, jag har hört att HP B9180 är mycket bra. Men: jag är mest intresserad av färgprintar (förutom digitala neg), och framför allt på blanka "fiberpapper" typ Harman Gloss FB Al och Innova Fibaprint, etc. Där verkar Ultrachrome Gloss-bläcket kunna göra god nytta (gissar jag). B9180 verkar i första hand vara riktigt bra på svartvita utskrifter, och de gör jag mer än gärna helt analogt.

Du har haft en R1800 vill jag minnas. Bortsett från kostnaden för bläcket, var du nöjd med R1800:ans prestanda?

Och när vi talar om kostnader. Jag gjorde en liten uträkning. Om vi säger att en A3-print i genomsnitt drar 4 ml bläck, och att R1800 har sammanlagt 91 ml bläck, så får jag ut ca 20 printar för 1180 kr (alla bläcken sammanlagt på cyberphoto), med en slarvmån på ca 11 ml för rengöring och misstag. Dvs 59 kr per print. Addera kostnaden för t ex Harman Gloss och priset blir ca 91 kr (1600/50 = 32) per print. Det är inte svinbilligt, men inte heller jättedyrt tycker jag. Om jag gör samma uträkning för en Epson 3800 får jag ca 57 kr per print. Men risken med 3800 är att jag inte använder dem tillräckligt frekvent och bläcket förgås och måste bytas. Dååå blir det mycket dyrt! :)

Jag har en R800 som jag har till att skriva på DVD skivor med, det är A4 versionen av R1800 och de använder samma bläck. När R800 var ny för snart 4 år sedan, var jag mycket imponerad av dess förmåga att skriva ut färg på högblankt RC papper tack vare Gloss Optimizern. Jämfört med 2100 skrivaren med Ultrachromebläck var skillnaden som natt och dag på blanka färgprintar.

R800 kan inte skriva ut svartvitt neutralt och är inte på något sätt utmärkande med fine-art papper. Skrivardrivrutinen till R800 är extremt olinjär, vilket gör den till en av de svårare Epsonmaskinerna att profilera korrekt. Möjligen är R1800, som kom ett år senare, något bättre i det avseendet.

Det har hänt otroligt mycket på skrivarfronten de senaste åren. Drivrutinerna är väsentligt mycket bättre, tillverkarna har lärt sig göra profiler, bläcken har utvecklats och inte minst marknaden för fine-art papper har formligen revolutionerats vad gäller blanka/halvblanka papper som efterliknar traditionella mörkrumspapper. Dessa är naturligtvis utvecklade för att ge bäst resultat med skrivartillverkarnas senaste promodeller. I Epsons fall Ultrachrome K3-bläck.

Med en 3800 och Harman Gloss FB AL kanske du till och med skulle våga utmana dina svartvita mörkrumskopior och få upp bläckförbrukningen! Hursomhelst, man kan inte alltid vänta på nya modeller (det kommer kanske en 3880 med Vivid Magenta K3-bläck snart), men R1900 är redan på G och att då köpa en 3 år gammal R1800 nu verkar inte tilltalande med tanke på hur utvecklingen varit hittills.

Men, med utgångspunkt från hur mycket bättre jag vet K3-bläcket är i både färg och svartvitt, jämfört med tidigare Ultrachrome och Ultrachrome Gloss bläck, är det bara R2400 (eller Pro3800) som existerar i min värld från Epson. HP B9180 verkar jämförbar av testerna att döma. Alternativet är som jag ser det att vänta på tester av R1900 med det nya Ultrachrome Gloss II bläcket och se hur det står sig mot K3. The choice is yours.

Så till kostnaden för 3800. I våras när jag följde bläckåtgången mer noggrant, kom jag fram till en genomsnittsförbrukning på 0,17 ml per dm2. Priserna på bläckpatroner har gått ner senaste tiden, 80 ml kostar nu 495 kr inkl. moms, vilket ger 1,05 kr/dm2. En A3 med 2 cm marginaler ger en utskriftsarea på 9,8 dm2 och bläckkostnad 10,25 kr.

Addera kostnaden för Harman Gloss på 39,90 kr, så kostar en A3 50 kr i material. En A4 med 1,5 cm marginaler och samma papper blir drygt 23 kr per styck. Jag har räknat på 1440 dpi och ink density som default. 2880 dpi förbrukar ca 10% mer bläck. Dessutom blåser maskinen munstyckena ibland, vilket jag fortfarande inte lyckats identifiera intervallen för, men bläckåtgången ligger runt 4 ml. Det ger en kostnad på ca 25 kr.

Till detta kommer kostnaden för bläckbyte. Byte från PK till MK bläck förbrukar 1,5 ml och kostar 9 kr, bläckbyte från MK till PK förbrukar 4,5 ml och kostar 28 kr. Hur detta slås ut per bild beror på hur mycket man printar och hur ofta man byter mellan matt och blankt papper. Din approximation på 57 kr totalt per A3 verkar korrekt.

Tack för denna info Lars-Erik. Det verkar som att HP B9180 är alternativet just nu, eller då 3800 Pro. Att köpa en så pass gammal teknik som R1800 stryker jag ur min lista.

Jag har läst att B9180 funkar sådär på blanka fine art-papper. Men jag har tyvärr inte sett hur det ser ut. Kanske är det överdrivet, det jag läser.

Nu är det ju första hand digitala neg som min skrivare ska göra, och där verkar HP B9180 vara ett mycket bra val, t o m för platina/palladiumprintar eller POP. De större 27 ml-kasetterna kommer ju förstås väl till pass.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar