Annons

Testa sin EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe71

Aktiv medlem
Efter att ha läst en del i forumet så funderar jag på en sak, finns det någon bra 'checklista' att testa sin nyinköpta eller sitt nyservade kamerahus..
Vissa funktioner / upptäckter på 'fel' verkar ju komma fram flera månader el. tom år innan man upptäcker 'felet'.
Då är felet inget som uppkommit under tiden utan har varit där från början..

Skulle det finnas en bra 'checklista', så kunde det kanske förhindra tid på verkstad, då öppet köp inte gäller så många dagar..
Skickas kameran dessutom på service under slutet på garanti-tiden & ett fel uppstår som man inte märker föränn den tiden gått etc..

Det skulle hjälpa oss amatörer bättre, istället för att gå omkring med ett måndags-ex. som man betalat fullpris för, som man senare kanske får bet. service / reperation själv.

Lite tankar från mig bara..

// Tobias

Fota med din EOS istället.

Tobias, jag förstår din tanke, men jag tror att om du använder kameran till att fota med, så upptäcker du om det är något fel på den.

Om det trots allt finns något fel som du inte upptäcker vid din normala användning, varför bekymra sig om det?

Tobias, jag är helt med på dina tankar. Har själv haft en enorm otur med mitt senaste inköp av min 30D. Det första exemplaret led av utbrända/döda pixlar vid långa exponeringstider. Fick den utbytt snabbt och smidigt.

Det andra exemplaret jag fick hade damm på sensorn (trodde jag), varpå jag tog den till Canon Service Center i Mölndal. Där klargjorde de för mig att det inte var damm utan repor på sensorn.

Nu har det löst sig och sensorn byttes på goodwill (skulle ha kostat över 7000:- annars), trots att den var helt ny ur förpackning fick jag alltså inget nytt ex.

Hursomhelst, vissa kanske säger "fota med din kamera". Men vem vill lägga ner en massa dyra pengar på en produkt som är felaktig från start och sedan nöja sig med vissa defekter bara för att man "ska fota"? Varför ska man acceptera en produkt där man ska sitta med klonstämpeln i PS på varje bild? Inte för att det är kul att fota iallafall.

Nej, man ska ställa krav på dessa produkter. I synnerhet på de lite mer semi-proffsiga kamerorna. Nu är en repad sensor något mycket ovanligt på en helt ny kamera, men måndagsexemplar finns ju överallt. Och utbrända/döda pixlar ska tydligen vara väldigt vanligt, vilket är skrämmande att det råder en sorts allmän acceptens kring detta.

Nåväl, det är mina två tråkiga erfarenheter som du gärna kan "testa". För övrigt funkar min 30D strålande nu och jag är fruktansvärt nöjd!

Just precis, det var ju det jag skrev. De fel som Johan tyvärr råkade ut för, upptäcker du ju vid vanlig fotografering, det behövs väl ingen avancerad checklista för det

Hur som helst är det en dyr produkt för de flesta & en riktig test av kameran är nog inte helt fel, speciellt vi som är nya på digital systemkamera.
Det är ju inte samma sak som gå & köpa en HDTV el. ny DVD precis.. Där man skulle märka ett fel direkt !

Curt L skrev:
Fota med din EOS istället.

Tobias, jag förstår din tanke, men jag tror att om du använder kameran till att fota med, så upptäcker du om det är något fel på den.

Om det trots allt finns något fel som du inte upptäcker vid din normala användning, varför bekymra sig om det?

Jag tycker att Tobias idé är alldeles strålande.
Visst, man kan göra som Curt föreslår men jag kan inte alltid avgöra om det är mig eller kameran det är fel på.

Tester där man fotar på givet avstånd, fastställd slutartid och bländaröppning, vitbalans mm skulle ju faktiskt kunna hjälpa mig att avgöra om det är mig eller kameran som fallerar.

Borde inte canon kunna ta fram ett sådant test, skulle det kunna innebära färre reklamationer?
Studieförbunden kanske, det skulle kunna ge fler deltagare på fotokurserna.
JAg själ kanske, det skulle nog ge många goda skratt bland förståsigpåarna.

Tycker inte heller det är fel att testa dyrköpta prylar och gör det själv när jag köper en kamera eller ett objektiv.

Vi kan ju börja lite med en lista..

För att hitta...

1 - Sensorsmuts/repor
Ta en bild med liten bländare (typ 16-22) mot något ljust, då syns sådant tydligt på bilden.

2 - Döda och heta pixlar
Syns tydligast på mörka bilder som tagits med lång exponeringstid. Ställ kameran på manuell och ta en bild med linsskyddet på, använd en exponerinstid på 15 sekunder eller så.

3 - Fokus
Ta en bild på en tidningssida i bra ljus (dagsljus) och är den skarp är allt bra. Prova vid olika brännvidder om det är en zoom du testar.
Om du inte är nöjd med resultatet så leta fram 3 små askar med EAN koder på. Ställ en i mitten, en lite bakom på sidan och en lite framför på andra sidan. Sätt fokuspunkten (mittpunkten) på den i mitten och titta på bilden vilken streckkod som är skapast. Det ska vara den i mitten följd av den bakom, den närmast kameran ska normalt vara minst skarp.

:)

Ja som ex. jag som 'nybörjare' skulle inte upptäcka: "Döda och heta pixlar:
Syns tydligast på mörka bilder som tagits med lång exponeringstid". m.m... i första taget.

Det tog oxå ca: 7 veckor innan jag upptäckte att min kamera hade en sne sensor & gav 'sne' bild..

Ja, detta skulle man kunna gå vidare med, skriva en artikel, EOS For Dummies el. någon bättre rubrik kanske.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar