Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

testa på modellfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

foto_korren

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Jag har av en slump lyckats få tag i en tjej som vill testa "modellera" (säger man så?:S)... Hur som helst så har jag ingen studio och inte någon större budget. Jag har endast en 400D med kit-objektivet och ett 70-300 objektiv...

Det hela ska inte göras så seriöst så jag undrar om dett finns några billiga och enkla sätt att göra något roligt. Jag har ingen fotovägg och modellen ska ha bara ha underkläder på sig. Ska man bara ta och hänga upp ett lakan eller finns det något annat roligt alternativ? Kanske vara utomhus, iså fall vad är den optimala miljön för det? Finns det någon bra rekvesita t.ex. något tyg eller liknande?
 
Med din utrustning så kommer du inte få några jättebra resultat innomhus. Skulle rekomendera att ni tar bilderna utomhus när det är ett brutet molntäcke.
 
Du kan också försöka hitta ett stort fönster och använda ljuset från det, det kan ge väldigt bra resultat; särskilt om man dessutom använder en reflektor på motsatta sidan. Reflektorn kan endera vara en "riktig" reflektor eller ex. ett stort vitt papper. Jag tror det ger mer kontroll över ljuset än att hålla till utomhus.

Har du råd så skulle jag rekommendera ett fast 50/1.8 som kostar runt 1000 kr. Det är ett oerhört prisvärt objektiv som är perfekt för ex. porträtt och jag skulle tro att det även fungerar för modellfoto (har aldrig provat).
 
använd kitgluggen, sol + reflexskärm(gör en egen, bit kartong + limmar aluminiumfolie på den och tejpar kanterna så att vinden inte blåser sönder foliet)

och så har du nog godkända bilder
 
lät både bra billigt och enkelt :) Fast nu har jag fått reda på att vi har ett utrymme under en utbyggnad i vårt hus som man kan göra om till en studio. fast det är lite lågt till tak... är det något problem?
 
foto_korren skrev:
lät både bra billigt och enkelt :) Fast nu har jag fått reda på att vi har ett utrymme under en utbyggnad i vårt hus som man kan göra om till en studio. fast det är lite lågt till tak... är det något problem?

Jag har 2,40 i takhöjd i min studio och det har ännu inte varit något hinder!
 
Höjden lär inte vara nåt problem men du behöver ju ljus i så fall. Många börjar att testa ljussättning med billiga bygglampor från Jula eller Clas Olsson och frigolitskivor att studsa ljuset med. Dock är det otympligt och varmt och ger långa slutartider.
 
foto_korren skrev:
okej :) är det någon som vet något bra ställe i uppsala där det inte är så mkt folk?

Fotbollsplanerna en bit ut på åkern vid Bergsbrunna.

Badet i Morga eller vid fyrisån i Gamla Uppsala, gräsmatta med fina träd där.
 
hmm.. efter som att min budget inte är den bästa så funderar jag på http://kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-lite-232.html är det nödvändigt med softbox? isf vad e bäst för den styrkan? klarar den en 120 octabox?eller en 70x120 vad är bäst för modellfoto? Och behöver jag något extra tillbehör för att kunna använda blixtarna?(jag vet att det finns massa forum om de men jag har inte hittat något svar...)

Och det här med bakgrund... finns det någon smart budget lösning? det är ju bara vanligt tyg kan man inte bara gå till en tygaffär och köpa där? borde inte det vara billigare?
 
Senast ändrad:
Tyg är svårt att hänga upp utan att det blir skrynkligt ( velour kan funka bra iofs och är vansinnigt billigt på Jysk ). Pappersrullar är släta och finns i många färger, kostar ca 700:- för en rulle på 2,70x11 meter. ( själv använder jag bara en ( chroma blue ) då jag alltid byter ut bakgrunden i efterhand till vad som helst ).

Har du litet utrymme ( som jag ) är paraplyer bra då de sprider ljuset mycket. Lite setet från Kaffebrus ger ca bländare 8 med blixtarna på 2 meters avstånd från modell. ( har bland annnat detta set själv och tycker det är väldigt prisvärt ).

Du styr blixtarne med radiosändare eller IR sändare som du fäster i kamerans blixtsko ( IR sändare kostar ca 300:- hos kaffebrus ). Skönt att slippa sladdar.
 
pellepiano skrev:
Tyg är svårt att hänga upp utan att det blir skrynkligt ( velour kan funka bra iofs och är vansinnigt billigt på Jysk ). Pappersrullar är släta och finns i många färger, kostar ca 700:- för en rulle på 2,70x11 meter. ( själv använder jag bara en ( chroma blue ) då jag alltid byter ut bakgrunden i efterhand till vad som helst ).

Har du litet utrymme ( som jag ) är paraplyer bra då de sprider ljuset mycket. Lite setet från Kaffebrus ger ca bländare 8 med blixtarna på 2 meters avstånd från modell. ( har bland annnat detta set själv och tycker det är väldigt prisvärt ).

Du styr blixtarne med radiosändare eller IR sändare som du fäster i kamerans blixtsko ( IR sändare kostar ca 300:- hos kaffebrus ). Skönt att slippa sladdar.
okej vart hittar jag sådanna "pappersrullar" då? Dom har bara tyg på kaffebrus. Jo jag har också ganska litet utrymme :) okej får man med 2 st mottagare då?
 
Blixtarne har "mottagare" inbyggda så det behöver du inte tänka på.

Pappersbakgrunder finns hos YFO, Scandinavian Photo mf , kan beställas på nätet. Gäller bara att hitta ett sätt att hänga upp dem på ( om man inte köper en bakgrundsställning ).
 
pellepiano skrev:
Blixtarne har "mottagare" inbyggda så det behöver du inte tänka på.

Pappersbakgrunder finns hos YFO, Scandinavian Photo mf , kan beställas på nätet. Gäller bara att hitta ett sätt att hänga upp dem på ( om man inte köper en bakgrundsställning ).
okej men med radio då?

ja men de kan man ju lösa genom att sätta upp en gardinstång högt upp på väggen eller i takte på nått sätt :D OM de räcker till 3 m dvs...
 
Med radiosändare har du en mottagare du sätter i en av blixtarna. Den andra blixten utlöses av ljuset från den första.
 
problem...

Jag har stött på ett problem nu...
Mitt rum är 3.10 och bakgrunden 2.70 räcker det? Får man plats med blixtar etc.?
Om det inte får plats så måste jag slå mer en tjock betongvägg i källaren... Eller ja, pappa får göra det, och han är lite lat så det kommer inte hända på evigheter...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.