Annons

Testa ND-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag har försökt läsa på lite kring gråfilter/ND-filter men har inte hittat någon bra samlad information.

Som jag förstår det möjliggör ND-filter större bländare eller länge slutare vid soliga dagar, tex om man vill fota en bäck så det blir lite suddigt vatten eller vill ta porträtt med kort skärpedjup. Något annat som man använder de till eller får som effekt?

Det finns ju många olika lösningar för detta men jag vill bara testa så tänker kanske köpa ett filter att skruva på objektivet. Men vilket värde för ND-filtret kan vara lämpligast att börja med?
 
Det beror lite på vad du ska fota. Om det är för att kunna använda större bländaröppning vid tex porträtt så får du ha ett filter som släpper igenom lite mer ljus jämfört med om du tex ska fota en bäck för att göra vattnet lite mer mystiskt. För vatten tycker jag Big Stopper är bra (10 steg). Med så kraftigt filter så ser du inget genom sökaren så du får ha en annan arbetsprocess med skärpa/exponering innan du sätter på ditt filter.

Om du köper filter med med skruvgänga så rekommenderar jag att du köper ett som passar på objektivet med störst diameter, sedan har du step-ringar till övriga objektiv.
 
Hej, för de två användningsområden du nämner går det nog åt två olika filterstyrkor. Om man bara vill dämpa skarpt dagsljus en aning för att kunna fota med stor bländare så funkar ND8 till mycket. Det förlänger slutartiden med tre steg (en faktor 8), t.ex. från 1/16000 till 1/2000 (som kameran kan hantera).

När det gäller att sudda ut vattenrörelser vill man ha flera/många sekunders slutartid, och är det dagsljus så räcker inte tre steg långt. Då kan 10-stegsfilter som det tipsades om ovan vara vettigt. Det förlänger slutartiden med en faktor 1000, t.ex. från 1/125 till 8 sekunder. (Som bonusfunktion får man mer eller mindre besvärliga färgstick i bilder tagna med riktigt mörka filter - kan vara bra att känna till i förväg. Jag har t.ex. ett 10-stegs B+W ND110, och trots att det nog anses som ett ganska bra/påkostat filter så kan det vara knepigt att få till färgbalansen i bilderna.)

Ett tips i övrigt är att man är observant på att olika filtertillverkare benämner sina filter olika: Vissa utgår från antal exponeringssteg i sina benämningar medan andra utgår från faktorn som det innebär. (Varje steg är ju en fördubbling av tiden, och exempelvis ett 5-stegsfilter som förlänger slutartiden med en faktor 32 kan kallas nåt i stil med både ”ND 5” och ”ND 32”.)
 
Hej,
För största wow-effekt så är ju ND1000/10-steg något jag absolut kan rekommendera.
Dock så är ju användningsområdet avgränsat ;)
Googla/YouTube: Scott Kelby Big stopper

Jag har använt B/W's ND1000 som skruvas på väldigt mycket för landskap och det är fantastiskt.
Även om det kan vara lite omständigt om du inte kan använda live-view i manuellt läga för att se igenom filtret. (Då blir det väldans mycket skruvande på och av). Har gått över till Lee och har både Big och Little stopper. Supernöjd. Kräver dock att man justerar till kelvin 10.000 eller justerar i Lightroom då det blir ett litet färgstick annars.

Kolla på Lee Filters hemsida för lite inspiration.

Sen är det bara att bygga ut efter behov. Slutar med att man har en arsenal av olika "Styrkor".
Det behövs sen när man är igång.

Jag använder också ND-filter i studion för att få korta skärpedjup.

Hör gärna av dig om du har frågor!
 
Jag använder oftast ND32 eller ND1000. Har också ett halvtonat som är bra vid typ solnedgångar när man vill dämpa himlen mer än marken, den har dock sämre dämpning. Har nog inte sett dessa halvtonade i de högre styrkorna
 
Ett annat användningsområde är vid filmning med systemkamera.
Utan ND så ligger man annars på typ bländare 22 på sommaren när det är soligt.
 
Ett tips i övrigt är att man är observant på att olika filtertillverkare benämner sina filter olika: Vissa utgår från antal exponeringssteg i sina benämningar medan andra utgår från faktorn som det innebär. (Varje steg är ju en fördubbling av tiden, och exempelvis ett 5-stegsfilter som förlänger slutartiden med en faktor 32 kan kallas nåt i stil med både ”ND 5” och ”ND 32”.)
Det finns en bra tabell på Wikipedia för detta.
 
Hmm undra om jag ska köpa ett ND-filter ändå... Om jag ska göra det lutar det åt ett ND 8 av märket Kenko. Så jag kan ta lite bättre porträtt i stark sol. Hur är det med sådana ND filter som kan variera mellan tex ND 4 och 400?

Det jag söker är egentligen lite mer tryck i bilderna men det kanske är mer avhängt själva fotograferandet och efterbehandlingen. Skulle ett POL filter kunna ge lite mer wow?
 
Hmm undra om jag ska köpa ett ND-filter ändå... Om jag ska göra det lutar det åt ett ND 8 av märket Kenko. Så jag kan ta lite bättre porträtt i stark sol. Hur är det med sådana ND filter som kan variera mellan tex ND 4 och 400?

Det jag söker är egentligen lite mer tryck i bilderna men det kanske är mer avhängt själva fotograferandet och efterbehandlingen. Skulle ett POL filter kunna ge lite mer wow?

Pol tarbort oönskade reflektioner i bl.a glas men ger också lite mer kontrast och blåare himmel.
 
Hmm undra om jag ska köpa ett ND-filter ändå... Om jag ska göra det lutar det åt ett ND 8 av märket Kenko. Så jag kan ta lite bättre porträtt i stark sol. Hur är det med sådana ND filter som kan variera mellan tex ND 4 och 400?

Det jag söker är egentligen lite mer tryck i bilderna men det kanske är mer avhängt själva fotograferandet och efterbehandlingen. Skulle ett POL filter kunna ge lite mer wow?

Köp inte variabla ND filter man får ofta ojämn dämpning och färgstick i dessa över bilden
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.