Annons

Testa analogt med Mamiya 645 eller ...?

Produkter
(logga in för att koppla)

wilper

Aktiv medlem
Jag är sugen på att börja leka med analog fotografering.

Jag har en Nikon D90 just nu, och jag vill inte ha en kamera som funkar på samma sätt. Det hade iofs varit smidigt att köpa en nyare Nikonanalog och sedan använt samma objektiv och handgrepp i allt. Men det är inte det jag vill ha, jag vill testa något annorlunda.

Jag lutar åt mellanformat, men har inte förkastat tanken på 35mm. Kanske köra båda?

Det är svartvitt och framkalla själv som står på agendan, med så billig film som jag kan hitta. Mörkrum är inte möjligt, så efter framkallning blir det scanning.

Kameran lär användas i skogen huvudsakligen. Att det är lite bök med att ta med sig utrustningen är ok. Att ha en mostsvarande ölback i volym eller vikt är dock för mycket bök. Att prylarna tål några minusgrader eller till och med en aning regn/snö skulle vara stora plus.

Kiev88 verkade vara jättekul, men förmodligen lite för krångligt för att jag skall orka med det i praktiken.

Någon variant av Mamiya, kaske 645, verkar vara mer tillrättalagt. Och begagnade kit med lite objektiv och sånt verkar landa på ~5000kr. Det är ok rent budgetmässigt.

Men finns det något annat jag borde kika på? Jag kikade som hastigast på rangefinder kameror (vad det nu kan tänkas heta på svenska), men Leica var helt otänkbart bortom budgeten. Finns det något pålitligt i lägre prisklasser som skulle kunna passa?
 
En Mamiya 645 är en väldigt trevlig kamera. Jag har Pro-modellen och med sökarprismat monterat får jag TTL-mätning och automatik med bländarprio. Inte alls dumt för att vara analogt och mellanformat till det priset. Även en Hasselblad går att få för en bra peng idag och det roligaste som händer då tycker jag är formatet 6x6 som är något helt annat att plåta med. Och ja, det blir lite besvärligare att plåta med ljusschakt och en exponeringsmätare i handen men det ser jag som positivt. Jag fick ett helt annat fototempo och började arbeta noggrannare med varje exponering. Och det har märkts även på mitt digitala plåtande sen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.