Annons

Test mellan Alpha A100, D80, 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
En Sony-ägares syn på betygen

Kamerashus - skulle nog också placera Sonyn sist här, men det beror på att jag hatar powerknappens placering. Byggkvalitetsmässigt är jag betydligt mer skeptiskt till deras slutsats med tanke på att 400D-huset verkar likna 350D.

Funktioner - Bildstabiliseringen i Sonyn gör att Sony nog skulle behöva ta bort autofokusen eller ljusmätningen för att förlora den här kategorin.

Skärm och sökare - ingen anledning att misstro dem här, men om D80ins sökare nu är lik den i D200 borde den vinna kategorin i mina ögon.

Batteri - lustigt att Sonyn vinner eftersom vissa hänvisar till batterikonsumtion som nackdel för kameror med stabilisering.

Autofokus - Är skeptisk till resultatet. Om 400D är ljuskänsligare än Nikon och Sonyn innebär det att dess autofokus är bättre än t.ex. Canon 30D. Vi får se om imaging-resource mer kontrollerade test bekräftar slutsatsen. Hastigheten är uppenbart objektivberoende.

Hastighet - Håller nog med. Min gamla D70 hade ingen uppstartstid men jag har aldrig lidit av Sonyns ensekundsstart, dock slöar powerknappens placering ner hanteringen. Man undrar om de stängt av DRO-funktionen när de testat sekvenstagning då denna ska ta lite extra tid.

Betjäning - Här skulle jag nog placerat Sonyn sist pga dess powerknappsplacering i kombination med en dum eye-start autofokus (som dock går att slå av) och en utsatt play-knapp som väcker kameran ifall man försöker bära kameran över axeln när den är påslagen. Måste vara någon riktig dundermiss som Canon gjort för att dela den placeringen.

Kitobjektiv - Tveksamt, värt att verifiera med andra källor.

Bildkvalitet - Har de bara provat JPG här? Att Sonyn brusar mest på höga ISO är ingen nyhet, men både DPreviews och Imaging-resources till synes mer kontrollerade test visar också att Sonyn har högst upplösning i RAW på låga ISOn. DPreview visar också att Canonens brusegenskaper inte är lika imponerande i RAW och att Nikon kan tänkas ta hem den matchen med sitt mindre färgbrus...

Hej

Svårt att jämföra kameror när de befinner sig helt olika prisklasser. Man tänker direkt att Nikon D80 (9680kr Hegethorns) närmsta konkurrent är Canon 400D (6989 kr) men Nikon kostar 2691 kr mer. de kom visserliggen ut ungefär samtidigt samt de har 10MP.

Det finns ju inga fixa kamera klasser bara prisklasser,

Men prisskillnaden är mindre mellan Canon 30D (11887kr) och Nikon D80 (9680kr), dvs 2207 kr. Så rent prismässigt borde även en test vara mellan Canon 30D och Nikon D80 och 30D vara en konkurrent till Nikon D80.

Personligen tycker jag bildresultatet är det viktigaste framför marginelt sämre ergonomi?. Den kamera som kan leverera bäst bildkvalite och då även vid höga ISO utan att förlora detaljer, många RAW i följd och bra och snabb AF är den kamera jag skulle välja.

MVH

Omar Brännström

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar