En Sony-ägares syn på betygen
Kamerashus - skulle nog också placera Sonyn sist här, men det beror på att jag hatar powerknappens placering. Byggkvalitetsmässigt är jag betydligt mer skeptiskt till deras slutsats med tanke på att 400D-huset verkar likna 350D.
Funktioner - Bildstabiliseringen i Sonyn gör att Sony nog skulle behöva ta bort autofokusen eller ljusmätningen för att förlora den här kategorin.
Skärm och sökare - ingen anledning att misstro dem här, men om D80ins sökare nu är lik den i D200 borde den vinna kategorin i mina ögon.
Batteri - lustigt att Sonyn vinner eftersom vissa hänvisar till batterikonsumtion som nackdel för kameror med stabilisering.
Autofokus - Är skeptisk till resultatet. Om 400D är ljuskänsligare än Nikon och Sonyn innebär det att dess autofokus är bättre än t.ex. Canon 30D. Vi får se om imaging-resource mer kontrollerade test bekräftar slutsatsen. Hastigheten är uppenbart objektivberoende.
Hastighet - Håller nog med. Min gamla D70 hade ingen uppstartstid men jag har aldrig lidit av Sonyns ensekundsstart, dock slöar powerknappens placering ner hanteringen. Man undrar om de stängt av DRO-funktionen när de testat sekvenstagning då denna ska ta lite extra tid.
Betjäning - Här skulle jag nog placerat Sonyn sist pga dess powerknappsplacering i kombination med en dum eye-start autofokus (som dock går att slå av) och en utsatt play-knapp som väcker kameran ifall man försöker bära kameran över axeln när den är påslagen. Måste vara någon riktig dundermiss som Canon gjort för att dela den placeringen.
Kitobjektiv - Tveksamt, värt att verifiera med andra källor.
Bildkvalitet - Har de bara provat JPG här? Att Sonyn brusar mest på höga ISO är ingen nyhet, men både DPreviews och Imaging-resources till synes mer kontrollerade test visar också att Sonyn har högst upplösning i RAW på låga ISOn. DPreview visar också att Canonens brusegenskaper inte är lika imponerande i RAW och att Nikon kan tänkas ta hem den matchen med sitt mindre färgbrus...