Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av UV-filter.

Produkter
(logga in för att koppla)

spufuz

Avslutat medlemskap
Jag har läst lite här om skärpan när det gäller UV-filter.
Blev genast sugen på att göra ett test eftersom jag själv har upplevt att bilderna inte riktigt blir lika bra med UV-filter.

Testet är gjort med ett Hoya HMC UV-filter på ett EF 28-135 IS.
Min utrustning är ju 100% amatör och inga dyra super-skärpe-prylar.
(Det enda L´et på min glugg är i "Image Stabilizer"! Haha...)
Men ändå tycker jag att man ser en viss skillnad i testet!

Hoppas det kan vara av något intresse...

http://foto.nordpolenexpress.se/#category0

//David
 
Vad skumt!

Jag tycker verkligen bilden jag märkt "Med filter" är oskarp och blekare. Det syns tydligt när man bläddrar mellan bilderna.

Jag kanske är helt ute och cyklar.
 
är det bara jag eller blir färgerna kallare med filtret på ? kolla på "sweden" det rödare är enligt min skärm kallare med än utan filter!
 
Exemplen med filter är klart mycket kontrastlösare, speciellt om man tittar på den röda "Sweden"-loggan och jämför. Skärpan vet jag inte, om det nu är en skillnad är den ändå så liten att den är betydelselös i praktiken IMO.
 
hur som helst klart värt att ha på filtret med den "förlust" du får i bilderna vägs upp 100ggr om när du tappar optiken i asfalten och filtret tar smällen ;)

det är min syn på det och jag har alltid på UV filter, eller nå annat filter :)
 
Kan inte annat än att hålla med...
I och med att bildkvalitén inte blir direkt märkbart förändrad åtminstone när man förminskar. För med min gamla utrustning så måste jag det ändå.
 
Kanske skulle du ha valt ett motiv med lite högre upplösning. Siffrorna på en tumstock är ju ganska grova i kanterna.

Ditt filter verkar vara ganska bra hur som helst, men kontrasten verkar ta stryk.
Jag har sett riktigt dåligt filter i ett testexempel med 70-200/4L. I det testet var det rent utav läskigt att se skillnaden.
 
B+W MRC brukar väl anses vara bland de bästa men de kostar också därefter. Hoya har flera olika varianter, de bästa ligger rent optiskt väl i klass med B+W men många tycker de är svårare att rengöra. Cyberphoto säljer Dörr-filter, de skall också vara bra även om jag inte har sett dem på så många andra ställen.
 
B+W MRC brukar väl anses vara bland de bästa men de kostar också därefter. Hoya har flera olika varianter, de bästa ligger rent optiskt väl i klass med B+W men många tycker de är svårare att rengöra. Cyberphoto säljer Dörr-filter, de skall också vara bra även om jag inte har sett dem på så många andra ställen.

Hur stor kvalitetsskillnad är det på de filter av nämnda tillverkare som kostar 150-200 kr och de som kostar 300-350 kr?
 
Så det är värt att lägga 300 kr på ett UV-filter?

Det får man avgöra själv.

Personligen tycker jag inte det är värt att lägga pengar på det alls. Jag anser att mitt fotograferande inte utsätter frontlinsen för några risker, så jag vill inte riskera försämrad prestanda med ett filter.
Motljusskyddet skyddar tillräckligt för mig, och vid transport eller "farlig" förflyttning använder jag objektivlock.
Ska man fota tex motorsport där det finns risk för stenskott o.d., då kan det ju vara bra.

Min uppfattning är att om du ska köpa filter, då är det ett dyrt filters om gäller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.