Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Test av sigma 120-300mm f2.8 på en D60
- Trådstartare sagan
- Start datum
Linmajon
Aktiv medlem
Den allra bästa källan alla kategorier tycker jag är www.photographyreview.com
Där kan man läsa MÅNGA användares kommentarer. Oslagbart. Då hittar man 'röda trådar' som ger ganska god överblick. Har kollat alla mina grejor jag köpt där och det har aldrig slagit fel.
Där kan man läsa MÅNGA användares kommentarer. Oslagbart. Då hittar man 'röda trådar' som ger ganska god överblick. Har kollat alla mina grejor jag köpt där och det har aldrig slagit fel.
Malm
Aktiv medlem
Jag tycker att PhotographyReview är mest förvirrande när 3stycken sätter full-pott på ett objektiv och sen kommer det 2 som sätter botten-betyg på exakt samma sak. Vissa påstår att objektiven är knivskarpa och andra säger att dom har optiska prestanda som en cola-flaska. Jag är inte helt nöjd, men man får kanske leta efter den där röda tråden som du nämnde...
/Anders -
Linmajon
Aktiv medlem
Man måste ha några tiotal kommentarer för att det ska ge nåt. Om många klankar ner på just skärpan så är den nog inte helt otroligt skarp.... Det kan också betyda att det skiljer rätt mycket mellan exemplaren. Tittar du på en erkänt bra glugg ska du se att väldigt få klagar på just skärpan.
Ralph L
Aktiv medlem
jimh skrev:
Precis. Såna där fristående bilder är ju bara larv och skapar onödiga spekulationer. Nu slår jag vad om att det där objektivet kommer att vara askasst enligt "internetsanningen" tills det kommer något mer seriöst test.
Bara larv? Det står på sidan om optiken att det är ett snabbtest. Om det hade stått att objektivet hade varit hur bra som helst men inga bildexempel, DÅ hade man kunnat tala om oseriösa tester. Nu kan man ju faktiskt se själv vad optiken presterar.
Litar man inte på texten på sidan om bländare och slutartid på bilderna kan man faktiskt ladda hem bilden och ta upp dem i ett program som kan läsa av Exif-informationen.
Ralph L
Aktiv medlem
Kim7i skrev:
sen är det väl lite skumt att testa objektivet på en D60..man ser ju inte hela bildytan? skulle väl testat med en 1Ds istället.
Ladda om sidan så får du en förklaring. Har du själv sett eller hållit i en 1Ds ännu?
...förutom kantskärpan då.Ralph L skrev:
Nu kan man ju faktiskt se själv vad optiken presterar.
...eller så testar man med en analog kamera.Ralph L skrev:
Ladda om sidan så får du en förklaring. Har du själv sett eller hållit i en 1Ds ännu?
sagan
Avslutat medlemskap
japp, det har jag..både hållt och plåtat medRalph L skrev:
de blev tydligen stötta..det var ju inte meningen med tråden, jag tyckte testet var intressant, iaf för de som har D-SLR med APS-c sensor.
Alex Dawson
Aktiv medlem
Billigare!!!
Gick precis en helt ny 120-300 f2.8 med Canon fattning på E-bay i USA för $1057=8900 Sek + moms och frakt är helt okej!
Skulle behövt en för Nikon...
// Alex
Linmajon skrev:
Det ser allt bra suddigt ut vid full öppning, och det är väl ändå f2.8 man betalar för (och släpar på)? Annars kan man lika gärna köpa något annat.
För 28000:- skulle jag köpa andra grejor. En fast 300/4L IS kanske och en 70-200/4L(Canon) tex.
Gick precis en helt ny 120-300 f2.8 med Canon fattning på E-bay i USA för $1057=8900 Sek + moms och frakt är helt okej!
Skulle behövt en för Nikon...
// Alex
oestbye
Aktiv medlem
Spara på kritiken!
Att man öser ur sig negativ kritik mot att CyberPhotos objektivtester är för mig en stor gåta. Naturligtvis kan man testa mer noggrannt, med andra hus, under andra förutsättningar, på andra motiv mm, mm. Aldrig kan man tillfredsställa alla parter. Att CyberPhoto överhuvudtaget testar sina produkter tycker jag är hedervärt. Men med er kritik så kommer denna satsning bevisligen att bromsas...
Jag blir arg, helt enkelt...
Angående review-sidor så håller jag med Malm. Varför skulle jag lita mer på ett gäng okända amatörfotografer än på de som verkligen kan produkterna?
Att man öser ur sig negativ kritik mot att CyberPhotos objektivtester är för mig en stor gåta. Naturligtvis kan man testa mer noggrannt, med andra hus, under andra förutsättningar, på andra motiv mm, mm. Aldrig kan man tillfredsställa alla parter. Att CyberPhoto överhuvudtaget testar sina produkter tycker jag är hedervärt. Men med er kritik så kommer denna satsning bevisligen att bromsas...
Angående review-sidor så håller jag med Malm. Varför skulle jag lita mer på ett gäng okända amatörfotografer än på de som verkligen kan produkterna?
KanonCanon
Aktiv medlem
Re: Spara på kritiken!
En 1ds hade förstås varit bättre men då hade väl ingen köpt objektivet (den hade antagligen inte fått bra resultat)!
Sant! men att testa objektiv på en d60 är ju bara intressant för de som har en d60 (jag klagar inte). Varför inte istället testa på en vanlig systemkamera,då hade alla varit nöjda. Mysteriet för mig är inte att de väljer en d60 (bilderna är lätt att publicera) men att de sedan tar bort bilderna eftersom de fick negativ kritik - det borde de ju ha fattat redan innan de la ut testet,de kan ju som sagt produkterna....?oestbye skrev:
En 1ds hade förstås varit bättre men då hade väl ingen köpt objektivet (den hade antagligen inte fått bra resultat)!