Annons

Test av Pentax SMC-DA* 300/4,0 ED SDM

Produkter
(logga in för att koppla)

uffes

Aktiv medlem
Är det någon som sett en riktig test av Pentax SMC-DA* 300/4,0 ED SDM?
Alltså någon seriös, kanske jämförande test..
Har letat men inte lyckats hitta någon.

Uffe
 
300:an

Tack Jonas!

Jo, håller med om att jag måste letat dåligt.
Intressant att man i ena testet glömt att koppla bort skakreduceringen vid anv. av stativ. Och att man inte är beredd att göra om testet för att man lämnat ingen gluggen. Skulle väl va mycket märkligt om inte Pentaxfolket rusade dit med linsen igen för att om möjligt få ett rättvisare resultat.

Men på det hela taget känns det som att det finns skäl att byta ut gamla 5,6/400:an mod denna autofokusglugg.

Återigen, tack Jonas!

Uffe
 
Det är lugnt!

Har dräglat på DA* 300/4 och DA* 200/2.8 rätt länge nu. Men kostar stålar gör det.

Ja det dreglas här också, å det blir aldrig samma, om ens något prisfall på optik som det blir på kamerahus när nya modeller tågar in. Men om man säkert vet att det är riktigt bra så ska man nog inte kompromissa. Min fru använder ett FAJ 75-300 som hon får mycket bra resultat med på nära håll, även på 300 inställning. Men på långskott är det inte särskilt bra, och det kan väl inte heller förvänta sig av en glugg som kostar tolv-tretton hundra.

Så ett fast DA*300:a skulle verkligen smaka.

Uffe
 
Mitt längsta objektiv är ett Tamron 70-300/4-5.6. Fungerar riktigt bra i vissa situationer, men faller igenom katastrofalt i andra. Men jag gav 1680 pix för det...
 
För min del ligger DA*200/2,8 närmast, för jag har en manuell K200/2,5 och F300/4,5. En av Pentaxlirarna jag snackade med tyckte att DA*300/4 var lite vassare, men den har bara bländare 4 oxa...
 
Kan inte göra annat än att rekommendera 300/4 helt klart mitt favorit objektiv. De oskarpa bilder jag tar med det kan jag ganska lätt härleda till skakningsoskärpa eller missad fokus av mig. Tycker resultatet redan på bländare 4 är klockrent :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.