Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av Pentax Optio 430

Produkter
(logga in för att koppla)

janf

Aktiv medlem
I går lade jag ut ett album med två bilder som jag väldigt gärna skulle vilja ha bedömda.

Jag har tidigare varit mycket missnöjd med min Optio 330 när det gällde förmågan att fokusera vid svag belysning.

Pentax har erkänt det som ett problem. 430 har samma system för fokusering, men den högre upplösningen ska enligt dem minska problemet.

Jag är alltså väldigt nyfiken på vad experterna bland mina medlemsbröder/-systrar anser om den tekniska kvaliten på de här båda bilderna, som alltså tagits med en 430. Jag har zoomat något med den optiska zoomen, men inte rört bilderna efter exponeringen.

Tackar på förhand!

Hej

skärpan o bildkvaliteten är väl ungefär vad du kan förvänta dig av en digital kompakt kamera. Kanske lite svårt att uttala sig efter endast 2 bilder.
Min G2 tar skarpare bilder vill jag påstå men den är ju större. Förstår väl inte riktigt vad Pentax menar då de hävdar att en kamera med högre upplösning presterar bättre även om autofokuseringen är osäker. En tröst kanske kan vara att min G2 ofta missar också trots aktiv autofokus. Jag inser inte riktigt vitsen längre med digitalkameror som på nästa alla sätt är sämre än analoga dito förutom möjligheten att se bilden direkt! Min G2 ligger fn och samlar damm, ska jag plåta så blir det med min analoga systemkamera + scanner, en mer tillfredställande lösning tycker jag.

Mvh
Johan

Hej!
Jag hinner egentligen inte skriva just nu, men vad anser Du själv om fokuseringen med 430 vs. 330?
/Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar