Annons

Test av kompaktkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Jag har under en månad testat tre kompaktkameror, Sony RX 100 III, Canon G7X och Panasonic LX-100, för Fotografisk Tidskrifts räkning. Alla tre kameror har rätt stora sensorer för att vara kompaktkameror, vilket gör att bildkvaliteten är väldigt hög. De närmar sig bildkvaliteten från DSLR-kameror i fullfomat. Trots det är detta kameror som går ner i en ficka, även om Panasonic kräver en lite större ficka. Du kan läsa testen på http://www.sfoto.se/teknik/kamera-och-objektiv/kompaktkameror-professionellt-bruk.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Intressant artikel. Tittade själv på just dessa "kompaktar" före jul, då jag behövde en kompakt resekamera. Hade nästan bestämt mig för Leicas variant av Panasonicen, den som heter Leica D-lux 109, men den saknade gummigreppet som Panasonic LX-100 hade så jag avvaktade.

Under tiden jag väntade på att extragreppet skulle komma till butik så provade jag en Fuji X100T istället. Vilken skillnad ... det var en helt annan kamera. Visst något större och tyngre, men den går fortfarande ned i min jackficka. Är helnöjd med det valet :)

Jag har under en månad testat tre kompaktkameror, Sony RX 100 III, Canon G7X och Panasonic LX-100, för Fotografisk Tidskrifts räkning. Alla tre kameror har rätt stora sensorer för att vara kompaktkameror, vilket gör att bildkvaliteten är väldigt hög. De närmar sig bildkvaliteten från DSLR-kameror i fullfomat. Trots det är detta kameror som går ner i en ficka, även om Panasonic kräver en lite större ficka. Du kan läsa testen på http://www.sfoto.se/teknik/kamera-och-objektiv/kompaktkameror-professionellt-bruk.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Bra jobbat med relevanta observationer. Själv bidrar jag med att berätta att nämnd X100T har fast optik motsvarande 35 mm, medan andra har zoom , också då med mer vidvinkel än Fujin. Men allt detta visste ni förståss. Var bara sugen på att skriva ngt.

Tack för en redig jämförelse mellan dessa 3 fina kameror.

Noterar att det är skillnad på hur en oberoende skribent utrycker sig jämfört med exv Cyberfoto skriver som ju vill sälja kameror. Skiljer i antalet superlativ.

Har själv en G7X som jag tagit några tusen bilder med och jag kan hålla med om att vad gäller färgåtergivning och dynamiskt omfång så är kameran riktigt bra. Däremot vad gäller skärpa och klipp i bilden, närvaro och krispighet i bilderna så är det en bra bit kvar till dem bilder jag får med systemkameran. (Canon 6D)

Ett utryck som blivit vanligt när man talar om dessa fina kompaktkameroror är "att de börjar närma sig kvalitén som systemkameror ger"
Ja visst men det säger ju inget om hur nära man har kommit, för min del är det fortfarande en bra bit kvar. Eller så är jag ännu inte tillräckligt skicklig på att använda kompaktkameran.
Största fördelen för mej är än så länge att den är tillräckligt liten för att oftare får hänga med jämfört med systemkameran samt att när den väl är med så väcker jag inte så mycket uppmärksamhet som med systemkameran.

För övrigt befinner jag mig just nu i Malaysia och har även varit i Indonesien.
Asiaterna (inte BARA Japanerna) gillar verkligen att fotografera och det är relativt vanligt att de har med sig sina systemkameror, typ Canon o Nikon. Men de kanske bara beror på att de generellt sett tar mycket bilder och alltså har med sig sina kameror, allt från mobiler till kompaktare och även systemkameror, då märks systemkamerorna mer eftersom det totala antalet kameror i förhållande till antal personer. Ja de blev lite lång utläggning kanske men bara en reflektion. :)

Noterar att det är skillnad på hur en oberoende skribent utrycker sig jämfört med exv Cyberfoto skriver som ju vill sälja kameror. Skiljer i antalet superlativ.

Jag uppskattar förvisso Cyberphotos många omdömen om kameror, objektiv och dylikt..men är inte de lite väl generösa med att utdela "Toppklass"!? Tycker var och varannan pryl man läser om där får kvalitetsstämpeln "toppklass".. :)

Har själv en G7X som jag tagit några tusen bilder med och jag kan hålla med om att vad gäller färgåtergivning och dynamiskt omfång så är kameran riktigt bra. Däremot vad gäller skärpa och klipp i bilden, närvaro och krispighet i bilderna så är det en bra bit kvar till dem bilder jag får med systemkameran. (Canon 6D)
Har nu uppdaterat testen med en bild tagen med Canon G7X och en med Canon 5D mkII. Och jag kan inte hålla med om att det är en bra bit kvar till systemkamerakvalitet. I utskrift i A4-format är det mer eller mindre omöjligt att se skillnad i skärpa, med undantag för att bilderna från 5D mkII har så mycket kortare skärpedjup.

Ett utryck som blivit vanligt när man talar om dessa fina kompaktkameroror är "att de börjar närma sig kvalitén som systemkameror ger"

Det påminner ju lite om när man recenserar mobilkameror - "de har närmt sig kompakterna", saken är ju den att alla segment förbättrar sig kontinuerligt och det finns fortfarande skillnader.

Det som gör att jag tycker det finns fog för påståendet i fallet med de tre testade kamerorna är att dessa verkligen är ett rejält steg upp från tidigare kompakter - detta tack vare att man använder en större sensor. Det gör att i många situationer blir skillnaderna mindre påtagliga.

Men jag tycker nog skillnaden består vid praktiskt fotograferande. För någon dag sedan - när solen faktiskt tittade fram - gick jag en sväng i vår vackra storstad. Slottet, Riddarholmen, Kungsan - kände mig som en äkta turist i min egen stad! :) Hade med mig 5Dmk3 och G7X. Vid hemkosten gick jag igenom bilderna, inte en enda av G7X bilderna är kvar i datorn... Det kanske säger mer om mig än om kameran men ändå. För mig är fortfarande den enda fördelen med dessa kompaktkameror just storleken och bekvämligheten. Ibland är det en avgörande fördel, ibland inte...

Håller med om kommentaren ovan, skönt att läsa en recension/test som känns ärlig, sansad och fri från dravel!

Tack för ett bra och intressant test Stefan! Jag har funderat på en bra kompakt ett tag så detta var värdefulla synpunkter från någon som kunnat jämföra kamerorna sida vid sida.

Jag tänker så här vad gäller kompaktare vs systemkameror.

Under vissa testförhållanden ger kompakterna bilder som närmar sig systemkamerans.
Den störst skillnaden märks under andra omständigheter som kanske är svårare att testa för jämförbart resultat.

Jag märker ju på min G7X att den är generellt långsammare med det mesta, hitta skärpa, hitta vitbalans, hitta rätt exponering. När den hittar alla rätt, då blir också resultatet riktigt bra! Systemkameran gör allt detta snabbare och med bättre precision än kompakten och därav att jag upplever att den också ger fler bättre bilder.

Om jag däremot skall ta en bild inomhus i befintligt bra ljus på ett äpple som ligger på bordet, ja då fixar kompakten uppgiften riktigt bra. Kanske att jag ställer för stora krav på kompakten? :)

Jag tänker så här vad gäller kompaktare vs systemkameror.

Under vissa testförhållanden ger kompakterna bilder som närmar sig systemkamerans.
Den störst skillnaden märks under andra omständigheter som kanske är svårare att testa för jämförbart resultat.

Jag märker ju på min G7X att den är generellt långsammare med det mesta, hitta skärpa, hitta vitbalans, hitta rätt exponering. När den hittar alla rätt, då blir också resultatet riktigt bra! Systemkameran gör allt detta snabbare och med bättre precision än kompakten och därav att jag upplever att den också ger fler bättre bilder.

Om jag däremot skall ta en bild inomhus i befintligt bra ljus på ett äpple som ligger på bordet, ja då fixar kompakten uppgiften riktigt bra. Kanske att jag ställer för stora krav på kompakten? :)

Visst är det mycket svårare för kompakterna att hänga med under dåligt ljus. De avancerade processorer och sensorer som används i systemkamerorna, de får helt enkelt inte plats. Så att det är en kompromiss mellan storlek och prestanda är klart. Men med dessa kameror har jag sprungit omkring på torghandel, fotograferat julbilder i hemmet och visst var min systemkamera snabbare i dessa lägen, men det var inte så att jag besvärades av kamerans prestanda.

Det påminner ju lite om när man recenserar mobilkameror - "de har närmt sig kompakterna", saken är ju den att alla segment förbättrar sig kontinuerligt och det finns fortfarande skillnader.

Det som gör att jag tycker det finns fog för påståendet i fallet med de tre testade kamerorna är att dessa verkligen är ett rejält steg upp från tidigare kompakter - detta tack vare att man använder en större sensor. Det gör att i många situationer blir skillnaderna mindre påtagliga.

Men jag tycker nog skillnaden består vid praktiskt fotograferande. För någon dag sedan - när solen faktiskt tittade fram - gick jag en sväng i vår vackra storstad. Slottet, Riddarholmen, Kungsan - kände mig som en äkta turist i min egen stad! :) Hade med mig 5Dmk3 och G7X. Vid hemkosten gick jag igenom bilderna, inte en enda av G7X bilderna är kvar i datorn... Det kanske säger mer om mig än om kameran men ändå. För mig är fortfarande den enda fördelen med dessa kompaktkameror just storleken och bekvämligheten. Ibland är det en avgörande fördel, ibland inte...

Håller med om kommentaren ovan, skönt att läsa en recension/test som känns ärlig, sansad och fri från dravel!

Nu hade du ju två kameror med dig. Men om du enbart hade haft kompakten med dig så hade du förmodligen sparat några bilder, eller hur? Och om du hade tagit bilder både med kompakten och mobilen, så hade du förmodligen kastat de flesta av mobilbilderna och sparat kompaktbilderna kanske?

Nu hade du ju två kameror med dig. Men om du enbart hade haft kompakten med dig så hade du förmodligen sparat några bilder, eller hur? Och om du hade tagit bilder både med kompakten och mobilen, så hade du förmodligen kastat de flesta av mobilbilderna och sparat kompaktbilderna kanske?

Absolut!

Jag tror också att en duktigare fotograf hade fått flera bilder som hållit måttet även från kompakten.

Det tror jag gäller mig med
Med en bättre kamera blir jag en bättre fotograf! Ha ha

Tänk så glada kameratillverkarna är över att det är så många som tror det. Kan du också förklara för mig varför det är lättare att köpa en ny kamera än att lära sig att hantera den man har. Det är ett stort mysterium för mig.

Stefan

Fotosidan pod har gjort en podsändning kring det här med att vi så gärna köper ny kamera fast vi kanske egentligen inte alltid behöver det
:)

Stefan!

Tack för bra kamerajämförelse!

Har du också hunnit samla erfarenheter om var de olika objektivens svagheter är?

Inte så detaljerat att jag tycker att jag kan göra ett omdöme på ett vettigt sätt. Det jag reagerade över var att man kunde ju förvänta sig att Panasonic, med den lägre upplösningen som den kameran har, skulle ge lägre skärpa i bilderna. Men i de utskrifter jag gjort är det inte så, snarare tvärtom. Så den större sensorn i den kameran kompenserar för den lägre upplösningen. Det gör ju sådana kameror som Ricoh GR och Fujifilms X 100 T intressanta, om man nu kan tänka sig att jobba med fast optik.

Inte så detaljerat att jag tycker att jag kan göra ett omdöme på ett vettigt sätt. Det jag reagerade över var att man kunde ju förvänta sig att Panasonic, med den lägre upplösningen som den kameran har, skulle ge lägre skärpa i bilderna. Men i de utskrifter jag gjort är det inte så, snarare tvärtom. Så den större sensorn i den kameran kompenserar för den lägre upplösningen. Det gör ju sådana kameror som Ricoh GR och Fujifilms X 100 T intressanta, om man nu kan tänka sig att jobba med fast optik.

Ricoh GR ger ungefär 10 MP om man låter kameran beskära till motsvarande 35 mm, istället för att använda hela sensorn som ju ger 16 MP. Då utnyttjar kameran ungefär en sensoryta motsvarande 4/3-sensorerna. För detta finns det alltså en inbyggd funktion om man inte vill beskära i datorn. Med senaste mjukvaran kan man även beskära till motsvarande 50 mm på småbild, men då blir det lite väl få pixlar kvar kanske.

Det finns en optisk tillbehörssökare att sätta i blixtskon, för kameran har ju ingen inbyggd. Cyberphoto säljer den ihop med väskan för strax under tusenlappen. En (mycket) bra affär, om man vill ha sökaren, med tanke på vad den kostar löst. Nackdelen är dock att man inte kan stoppa ned kameran i väskan med sökaren på.

Har nu uppdaterat testen med en bild tagen med Canon G7X och en med Canon 5D mkII. Och jag kan inte hålla med om att det är en bra bit kvar till systemkamerakvalitet. I utskrift i A4-format är det mer eller mindre omöjligt att se skillnad i skärpa, med undantag för att bilderna från 5D mkII har så mycket kortare skärpedjup.

intressant att du tycker att det inte är en bra bit kvar i skillnad till systemkamerakvalitet när vi hade en tråd på fs där vi diskuterade det dynamiska omfånget mellan kameror o jag hävdar att det är svårt att se skillnad på en sony,nikon,canon o tom fuji xt-1 trots asp-c sensor om bilden är en a4.
Här är det svårt att se skillnad på en kompakt o dslr :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto