Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

test av digitala labb

Produkter
(logga in för att koppla)

tvingjohan

Medlem
Finns här någon som läst Råd och Röns test av fotolabb?
Jag skummade igenom Metros sammanfattning och kunde konstatera att Crimson var lika bra/dåliga som alla andra, Proprint var något bättre. Skulle vara intressant att veta hur dom bedömmer labben jämfört med fototidningar, I kamera o bilds test för någon månad sen var väl dessa labb i topp, hur det gick för andra labb minns jag inte.
Vad jag har förstått så är ju både Proprint och Crimson högt värderade bland dom flesta här.

Sidan 8 i metro http://www.metro.se/content/acrobat/skane/SEMMA_20060124_A_Metro.pdf

Har läst den och reagerar på att lokala lab med minilabb som printar bilder får representera hela fotokedjor i lander.

Gäller ju även andra tidningars tester av framkallningstjänster.

Vad som är intressant är ju dom lab som faktiskt kollar vilken profil som bilden har och anpassar utskriften efter det.

Om man ska göra riktiga tester, varför skickar dom inte bildern med färgkilar och sedan mäter upp färgfelet mot vad dom ska visa.
Då får man ju ett korrekt mätväde på hur labben sköter sig.

Råd och Röns tester riktar sig till den "vanliga" konsumenten i allmänhet. Förmodligen är det helt obehandlade bilder som skickats och någon form av automatisk korrigering har valts. Det är också detta som är intressant för de allra flesta "vanliga" konsumenter. Som seriös amatör eller proffs är nog det bästa att själv testa sig fram till vilket labb som ger de bästa bilderna för ens egna ändamål.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar