ANNONS
Annons

Test av diffusor för inbyggd blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

CalleA

Aktiv medlem
Hej,

För ett par dagar sedan köpte jag en diffusor till den inbyggda blixten i kameran (http://www.kaffebrus.com/diffusor-for-inbyggd-kamerablixt-713.html). Jag hade läst någon recension på nätet som sågade den totalt så jag hade inte direkt några högt ställda förväntningar, men efter att ha testat lite tycker jag inte den är så usel. Speciellt med tanke på priset på 129 kr.

Det går ju naturligtvis inte att jämföra med en extern blixt men om man måste använda den inbyggda blixten är denna lilla mojäng ganska trevlig.

Bifogar några ihopsaxade bilder med och utan den monterad. Bilderna är tagna med en 400D och EF 50/1.8 II.
/Calle

Senast ändrad:
ser onekligen riktigt bra ut, för det priset! Synd att det inte passar min A300, annars hade det varit ett givet köp:(

Klart mer prisvärt än plastdiffusern som ser ut som ett lock till en matlåda som alla har och kostar 300 kr.

Men man får dock passa sig för vitbalansen särkílt om man fotograferai i JPG.
Dina bilder har ett gulstick med diffusorn på.

/Rommél

Haha, underbart. Ska man klippa upp så det bara är en sida som ljuset ska gå igenom eller ska man trä på den som en kon på blixten?

Det verkar mest som om du genom att montera prylen har fått med relativt mer av bakgrundsljuset och därför verkar det mera diffust. Detta understryks också av färgbalansen som indikerar mer glödlampor (gult). Samma effekt hadde du antagligen fått genom att skruva ner effekten på blixten (om det nu går på din kamera).

/Thorsten

Det verkar mest som om du genom att montera prylen har fått med relativt mer av bakgrundsljuset och därför verkar det mera diffust. Detta understryks också av färgbalansen som indikerar mer glödlampor (gult). Samma effekt hadde du antagligen fått genom att skruva ner effekten på blixten (om det nu går på din kamera).

/Thorsten

Ahh... så långt tänkte ju inte jag. Antog mest att den gjorde ljuset mer gulaktigt men nu när du säger det verkar det onekligen logiskt.

Blixten kan jag inte justera (vad jag vet i alla fall ;-).

Ljuset genom diffusorn blir mjukare, därav namnet.
Ljuskällan blir betydligt större med diffusorn än utan.
Att väggen bakom ljuset är skarpare utan diffusor beror förmodligen mest på att bländarvärdet minskar när ljuset är starkare (utan diffusor). Då ökar skärpedjupet.

Skuggorna blir betydligt mjukare med diffusorn.

Man kan jämföra inbyggda blixten med en spotlight och diffusorn med en lampa som har en reflektor.

Kul, fortsätt att experimentera det är det man lär sig av.

Jag gjorde en egen diffusor av en gammal genomskinlig filmburk, det fungerar också förvånansvärt bra för inbyggda blixtar.

Vet att det finns lite artiklar på nätet, men kan inte komma på någon just nu. Det bästa med filmburken är att man kan skära till den så att den passar i stort sett alla existerande kamerablixtar. Jag kör den med goda resultat på min 30D.

Blixten kan jag inte justera (vad jag vet i alla fall ;-).

Du borde kunna göra det. Fanns på min 350D. I menyn, andra fliken, "Flash exposure compensation". Vet inte exakta ordalydelsen på svenska då jag endast har en engelsk pdf-manual kvar.

Har ingen erfarenhet av en sådan mojöng. Tyckt den sett lite epa ut. Sitter den verkligen fast?
/Lars

Har ingen erfarenhet av en sådan mojöng. Tyckt den sett lite epa ut. Sitter den verkligen fast?
/Lars

Ja, den är plastig och epa så det förstlår men den sitter faktiskt fast riktigt bra. Den består av en hållare som man klämmer in i blixtskon och själva skärmen som trycks fast i hållaren. Skärmen har 5 hål på vardera sida så man kan justera höjden lite.

Jag får känslan av att den kommer gå sönder om man råkar gå in i något med den först. Dock väger den ju ingenting och är smidig att ha till hands när man inte vill ta med en extern blixt.

Har inte hunnit ta några bilder på åbäket än så länge men, denna guide beskriver det hela fint med några bilder:

http://photojojo.com/content/diy/diy-film-container-flash-diffuser/

Som ni ser är själva projektet avklarat på max fem minuter, och kostnaden är obefintlig om man har lite gamla burkar som ligger och skräpar.

För oss som inte har en massa filmburkar liggandes.. något tips på tillverkare som använder genomskinliga burkar? Senast jag använde riktig film var sisådär 7 år sedan, och då var burkarna svarta !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar