Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av Canon EF i Helsingborg/Landskrona

Produkter
(logga in för att koppla)

hampusm

Aktiv medlem
Jag köpte precis en Canon EOS 5 (den analoga), och den kom med ett EF 28-80mm. Problemet är att objektivet vägrar fokusera, motorn verkar stendöd. All annan kommunikation mellan kamera och objektiv verkar OK, men jag skulle gärna vilja verifiera att det inte är kameran innan jag lägger pengar på ett nytt objektiv.

Finns det någon i trakten av Helsingborg/Landskrona som har ett EF-objektiv att testa med? Jag tänker att det borde inte ta längre tid än 45 sekunder :)
 
Standardfrågan från supporten: det är inte bara så att AF/MF-omkopplaren står i läge MF?
Det tar bara fyra sekunder att kolla.

Nä, jag tror inte att någon är korkad. Men konstigt ofta löser den frågan problemet.
 
Standardfrågan från supporten: det är inte bara så att AF/MF-omkopplaren står i läge MF?
Det tar bara fyra sekunder att kolla.

Nä, jag tror inte att någon är korkad. Men konstigt ofta löser den frågan problemet.
Det var det första jag kollade :) Det funkar för övrigt att fokusera manuellt, och kameran svarar på AF/MF-knappen.
 
Ja, men det är ingen större fara. Det är kanske inte världens roligaste glugg, och jag gav bara 400kr för kamera med objektiv. Mina förväntningar var hyggligt låga ;)
Faktum är att om det är den första versionen av EF 28-80/3.5-5.6 USM så är det ett riktigt bra kitobjektiv, Canons kanske bästa från den tiden. Jag har också ett, men det har också lagt av, det mekaniska höll kanske inte samma kvalitet som optiken?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.