Annons

Teneriffa och La Gomera

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Åker snart till Teneriffa för första gången, min reskamrat skall sola och jag tänker göra dagsutflykter på egen hand. Planerar att åka ön runt, ön la Gomera och antagligen vulkanen Teide. Vandrar gärna om jag hittar sällskap.

Tar med min Canon 20D med resegluggen 18-200.

Alla foto och övriga tips för min Teneriffaresa tas tacksamt emot!

Vad för slags foto är du intresserad av?

Om du gillar naturfoto finns det en hel del för dig. Självklart Teide, Spaniens högsta berg. Om du åker upp dit så ta med en vattenflaska, det är väldigt tort där uppe. Du kan passa på att fotografera "El paisaje lunar" på väg till/från Teide.

Vidare finns tex området dunt Taganana i nordost, med dramatiska berg och dalar. Trots att området är lika stort som hvudstaden Santa Cruz bor det bara något tusental personer här.

Om du gillar gamla byggnader borde du titta närmare på tex Garachico, La Laguna och La Orotava. I den senare staden finns ett antal hus bevarade, sedan strax efter spanjorernas ankomst. De mest kända torde vara det som heter "La casa de los balcones" ("Balkonghuset").

Mer dramatsik natur hittar du i tex "El barrance del infierno" (Helvetesravinen). Den ligger på södra delen av ön, med ingågn från staden Adeje. Nordost om La Laguna finns ett annat område, med "Pico del ingles" (Engelsmannens topp) som bra startpunkt. Vägen fram till utsiktspunkten som byggts här går runt berget, och stundtals längs bergskammen. På södra delen av ön, västerut, finns Masca, en liten stad med mer dramatisk natur.

Om du åker till La Gomera tycker jag du skall ge ön mer än en dagstripp. Den har mycket att bjuda på den med. Bergen är inte lika höga som Teide, men naturen är lika dramatisk. Främst är det tex "Vallehermoso" (Vackra dalen) och "Valle gran rey".

Tyvärr är det så att du lär inte vara ensam på någon av de här platserna, då Tenerife besöks av någon miljon turister varje år och de numera inte bara vill ligga på stranden. På La Gomera är där långt mindre turister, så du kan vara ensam på de platser du besöker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar