Annons

Temperaturförändringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Erlandsson

Aktiv medlem
Nu i dessa vintertider är man ju sugen på att gå ut och ta en del vinterbilder. Mitt problem är att i instruktionsboken till min digitalkamera (Olympus 2100 UZ) står det att det att minimum temperaturen för användning är 0 grader Celsius. Detta innebär ju att man inte kan ta bilder när det är kallt.
Jag har hört att det är främst den stora omställningen från innetemperatur till den kalla utetemperaturen som gör att det bildas kondens i kameran, och att det är detta som gör att man inte kan använda kameran i kallt väder.

Vore tacksam för andras erfarenheter och synpunkter. Jag har tidigare använt en traditionell systemkamera, men har börjat använda den digitala allt mer, så det vore synd om man nu inte kan använda den i vinterväder.

Hej

beror nog antagligen mer på batteriernas kapacitets bortfall då det blir kallt. Ta med flera omgångar batterier, håll dem varma i fickan och byt då det behövs. Kondens är ju ett möjligproblem men det gäller väl med vanliga kameror också.. låt grejorna långsamt tina upp i kameraväskan.. dvs ta inte upp dem då du kommit in.

Jag hade min G2 ute i -18.. den höll i en halvtimme sen var den död.. detta trots nyladdat batteri. G2 skall dessutom ha extra kraftfullt batteri.

Mvh
Johan

Tack för din synpunkt!

Laddningsbara batterier har jag så det räcker och blir över, så det som skulle kunna bli tråkigt är ju om det bildas kondens.

När du låter kameran långsamt tina upp i kameraväskan, hur länge låter du den då ligga där?

Räcker det med en timme eller så?

Tills den är ljummen ;)
Om du är osäker kan du ju ta ett steg i taget och stoppa in kameran i kylen. Då minskare du ju temperaturskillnaden med 10-15 grader.

Jag brukar ha för vana att stoppa ner kameran, (eller hela väskan), i en plastpåse efter att ha varit ute i kylan. På så vis minskar man risken för fuktbildning ytterligare.

Eller så kan man ju köpa engångskameror på någon bensinstation... :p

Jens Holmström

Jag har själv en 2100 och tar mycket bilder när det är svinkallt ute. Inga problem alls men gör som ovanstående sa. Innan du går in i värmen, lägg kameran i en tät plastpåse i väskan och låt den ligga där minst 3-4 timmar beroende på hur nerkyld kameran är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar