Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Temperatur Canon 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Knobi

Ny medlem
Tjenare. Jag är ny här på sidan.
Detta gör mig även ny på fotografering med systemkamera.
Satt och kollade lite igår på vad jag kunde ge mig ut och fota.
Men så slog det mig det står ju att arbetstemperaturen på kameran är 0 - 40 grader.

Är det då ett problem att ta ut kameran som idag när det är -14 grader?
Eller som tidigare i veckan -25?

Detta kanske är en helt idiotisk fråga. Men vi börjar där i alla fall.

/E.W

Det är inget problem i de temperaturer du nämner. Däremot är det bra att hålla batteriet varmt, t.ex. i fickan mellan fotograferingarna. Håller du det varmt kommer kameran att fungera mycket längre en kall dag.

Precis som redan svarat så är det inga problem alls. Ge dig ut och fota i det ovanligt fina vinter vädret.

Förövrigt så finns det inga idiotiska frågor, bara idiotiska svar. Hur i hela friden skall man kunna lära sig något om man inte får fråga!

Jag håller med tidigare. Tänkte även nämna en nyligen upplevd erfarenhet.

Jag har en gammal 20D som är köpt begagnad vilket gör att jag inte är så försiktig med den. Jag hade med den ut i norge över nyår när det var runt -30. Jag hade kameran runt halsen under längdskidåkningen och fotade då och då. Efter en stund fick jag error 99. Jag plockade ur batterier och stoppa tillbaka det så funkade kameran igen. Därefter stängde jag av kameran när jag inte använde den men lät den hänga kvar runt halsen och den funkade fint resten av turen.

Vill bara lägga till att det kan vara bra att lägga kameran i en påse när man ska gå in. Detta för att man ska undvika att få kondens i kameran. Den varma luften inne innehåller mer fukt än den gör ute i kylan. Så har du bråttom att se bilderna när du kommer hem plocka först ur minneskortet och lägg sedan kameran i en tät påse och förslut den och låt den ligga där i några timmar för att tina upp. Har du en fotoväska så går det alldeles utmärkt att lägga kameran i den i stället och tina upp där.

OBS du ska alltså lägga kameran i påsen innan du kliver in.

Gunnar

Men så slog det mig det står ju att arbetstemperaturen på kameran är 0 - 40 grader.

Det är naturligtvis fegt av Canon, de vet mycket väl att kameran ska kunna användas i normalt vinterväder här och på andra ställen. Egentligen borde vi ställa dem (och de andra) till svars för detta. De avsäger sig all funktionsgaranti om den används utanför spec, antar jag.

Per.

Tack för alla bra svar.

Jag har ju min väska som kameran kommer att slinka ned i emellan bilder o.s.v. och framförallt när man kommer in.

Jobbar även med värme och ventilation så av ren nyfikenhet så har jag tagit hem en liten väderstation där jag ser utetemp/luftfuktighet både inne och ute. Och så loggar jag det i 7 dagar.

Men det hör ju inte alls hit. Men det är lite annat som min nördighet vilar över.

Jag är grymt imponerad av min kamera.

Per: Jo det är ju lite så. Om nu kameran skulle bete sig lustigt och så vidare när man har den ute i "kalla" förhållanden. Då kan jag tänka mig att det blir samma fenomen som med "fuktskador" på mobiltelefonerna. Mrn är körd helt enkelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar