Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teman/Lyfta fram medlemmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonliza

Aktiv medlem
Jag har spånat på en idé om hur man kan uppmärksamma fler medlemmar på FS utan att de för den skull ska behöva vara (väldigt) aktiva i forum, vara guldmedlemmar eller lägga upp en massa bilder hela tiden mm.

Det jag tänkte på var om man skulle ha ett tema på FS (inte fototeman då) som också syns på förstasidan där man lyfter fram olika grupper. Exempel: Denna vecka/månad uppmärksammar vi:

*FS' fotografer under 18 eller
*FS' kvinnliga fotografer
*FS' nybörjare, dvs de som fotat mindre än 2 år
*FS' Canonanvändare (o så övriga valfria varumärken....)
*FS' yrkesfotografer
*FS' analogfotografer
*FS' digitalfotgrafer (vilket är de flesta....?)
*FS' naturfotografer
*FS' porträttfotografer
*FS' sportfotografer

osv osv osv osv
Möjligheterna är oändliga........

Då tänkte jag att man kunde antingen göra i mindre skala tex per vecka/månad med bilder, länkar till medlemmar, ev ett specialforum som byter titel efter temat eller nåt liknande. Eller så gör man en större satsning per kvartal där man dessutom fyller på nytt löpande med tex bra länkar i det aktuella temat, ev FS-ledda kurs-/föreläsningsmöjligheter, boktips, artiklar osv mm.

Tanken var dels att fler medlemmar lyfts fram, men också som ett sätt att kanske motverka en del av den elitism eller Klubb För Inbördes Beundran man kan uppfatta ibland råder samt aktivt jobba för att fler medlemmars bilder ska kommenteras. Även då att fler medlemmar ska "våga" eller vilja göra sin röst hörd på FS genom forum eller bildkommentarer.

Idén kan säkert utvecklas mer eller tänkas igenom hundra gånger till, men jag vill ändå redan nu så ett frö för att kanske åtminstone påbörja en utvecklingstanke.

Väl mött! //Liza

Jättebra idé tycker jag och någo vi snackat om internt om förut men aldrig mäktat med. Vi på "redaktionen" (en heltidsfotograf, en systemutvecklare och en studerande designer) behöver dock hjälp med en sådan här sak, av er som tycker det är kul att skriva, intervjua och så. Dvs ni som är iallafall lite mer journalistämne än vad någon av oss är, och dessutom har mer tid över.

Vi har idag ett redaktionssystem som gör det lätt för alla som vill vara med och skriva artiklar odyl att själva skriva in dem online. Vi kastar bara ett öga på det hela när det är klart och lägger ut det.

Så, vill någon försöka? Ambitionen behöver väl inte vara så hög att man känner man måste göra en hel serie, vi får börja enkelt. Kontakta oss så sätter vi upp det hela.

Skriva tycker jag är skitkul o gör d mycket. Tid...hm....heltidsarbetande småbarnsmamma som ska hinna fota o slabba oxå..... Men vafan, blir d ett grupptema är jag med o skriver, självklart! //Liza

Vilket bra förslag! Jag tillhör inte dem med massor av tid över för att binda upp mig på frivilligt arbete just nu, och är inte ens betalande medlem här :) MEN, tyckte ändå att jag ville göra min röst hörd, eftersom jag tror att det skulle kunna bli ett riktigt lyft för fotosidan som medium och mötesplats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar