Advertisement

Annons

Telia bredbandstelefoni och "Smart" modemet, är det smart det?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Har ni positiva erfarenheter elelr negativa om telias bredbandstelfoni, elller framförallt det "Smarta" modem/router/gateway man får då?

Smartmodemet verkar ha den fördelen att det klara av ADSL2+ som gör adsl-länken väldigt stabil hos mig som har långt till telestationen.

Det stora problemet är bara att modemet/gatewayen låser sig hela tiden! Den bara slutar fungera helt plötligt och t.ex. idag verkar det helt omöjligt att logga in i den för att kontrollera intällningarna. UPNP funkar inte heller efter ett tag, och den vill helelr inte dela ut IP-adresser med sin inbyggda dhcp-server.
Tror även hela NAT (?)delen slutar funka efter ett tag, för det går bara att öppna websidor man redan surfat till.

Finns det nåt alternativ till att använda Telias "smarta" modem när man har bredbandstelefon?


Edit: nu låste sig alltihop igen medan jag skrev det här så nu är mitt gamla Zyxel tripelplay modem och min gamla router dlink DGL-4100 inkopplade igen.
Men nu funkar ju inte telefonen eftersom jag inte har nåt att koppla in den i.
 
Jag har smart/och bredbandstelefoni, funkar perfekt. Låter som det är ett fel på din utrustning, ring teknisk support på 020-240250, det är öppet nu.
 
Jag har smart/och bredbandstelefoni, funkar perfekt. Låter som det är ett fel på din utrustning, ring teknisk support på 020-240250, det är öppet nu.

Vad går det nummret till? Jag brukar bara ringa 90200 och knappa mig fram till adsl supporten.

Sist jag ringde dit så tog dom serinummret på smart-modemet och jag tror jag ska få ett nytt, hoppas det i alal fall.





Man rent allmänt tycker jag smart-modemet verkar ha lite töntiga inställingar, min gamla router verkar mycket mer anpassad för avancerde inställningar och så har det ju 4 st gigabit portar istället.

Kan man köpa nåt eget för att få telefonen att fungera? nån sorts ethernet till telefon adapter?
 
Det numret går direkt till teknisk support. Du kommer få ett nytt modem men det kan ta upp till 10 dagar och jag är rätt säker på att det kommer åtgärda felet.

Visst, det finns mer tekniskt avancerade routrar men det är inte många kunder som har nytta av de inställningarna och Smart funkar väldigt bra med hög driftsäkerhet. Säg till mig om det fortfarande inte funkar efter utbytet.
 
Telias "Smarta" gateway Thomson TG784 och TG787 är ett stort skämt :(

tja vad ska man säga? Fick gatewayen utbytt i måndags mot något som tydligen var en äldre modell som även såg använd ut men den funkar precis lika dåligt! Den startar om sig själv lite då och då, eller ännu värre låser sig totalt så varken bredband, nätverk (ingen dhcp) eller telefon fungerar. går inte heller att logga in i den.
Telias smart Start modem är den sämsta nätverksprodukt jag någonsin annvänt. Den är till och med ostabilare en den ökänt ostabila D-link 604 som jag bytte bort för flera år sedan.

Med mitt gamla Zyxel tripelplay modem och router dlink DGL-4100 kunde jag va uppkopllad hur länge som helst utan att starta om, rekordet var nåt på 3,5 månader och sen berodde omstarten ändå på att jag startade om bara för att testa vid nåt fel som alltid senare visade sig vara fel i telestationen.
Eller att modem/router råkade bli strömlösa av helt andra anlednignar, strömabrott, flytta kablar, säkringen pajjade av svetsen m.m.

Smart start-modemets uptime är hitills under 3 dygn! Oftast inte ens ett dygn :( Senaste dygnet hadde det enligt uppgift från supporten starta om 8 gånger, av vilka jag märkt av 5.

Vad ska jag göra med skiten? Problemet är att jag inte äger smart-gatewayen och att jag måste ha den för att telefonen ska fungera, annars hadde jag dragit en yxa igenom det och tänt eld med diesel och skrattat rått medan dess plast förvreds till oigenkänllighet.

Mitt gamla modem och router funkar ju fortfarande om jag kopplar in dom.
Hur gör man för att få igång Telias bredbands-telefoni utan att använda thomson-skitet? Kan jag köra nåt ip-telefoni program på datorn eller skaffa en sån där ip-telefon-adapter att koppla till mitt modem eller router?
 
Senast ändrad:
Fantatiskt nu har den tredje boxen lyckats gå i ett dygn! Bara startat om sig en gång sen jag fick den, dygnet innan.

Webservern i den för status är intelika trög jämt som den var förut, men den är absolut inte lika snabb som min D-link router, tror det är klen hårdvara i telias smart-modem.


så här ser statusen för ADSL-länken ut.:
 

Bilagor

  • smart.jpg
    smart.jpg
    69 KB · Visningar: 7,088
Alternativ till IP-telefoni via SMART

Har haft IP-telefoni från Telia i ett par år nu, kopplat via det Zyxel trippel ADSL modem som du också haft. Från Zyxel-modemet gick jag till en Zyxel router och i den satt en VOOD konverter från Ethernet till telefonjack. Däri pluggade jag in den gamla vanliga analoga telefonen. Funkar jättebra när det väl är igång.

Problemet som vi har, är att vi har luftburna ledningar och åskan har tagit ett par modem. Det har lett till att vi drar ur modemet varje gång åskan går förbi... och nu kommer kruxet ... efter att modemet kopplats in och fått ny IP-adress från Telias server så fungerar inte IP-telefonin längre utan måste startas om för att koppla upp sig "rätt" väg via den nya WAN-IP som modemet fick.

Idag har vi liknande uppkoppling med SMART Thomson och har ungefär samma problem efter varje gång vi pluggat ur modemet.

En annan känslig detalj är att vi kommit fram till att det inte går att använda vilken mellanpropp som helst för att koppla in modemen. Det måste vara de som följde med respektive modem! Mellanpropparna innehåller någon form av elektronik som är anpassade för respektive typ av modem. Kan ju också vara värt att komma ihåg.
 
Fick du den där VOOD Ethernet till telefonjack konvertern från telia?

Angående åskan så har jag samma problem. Du vet att du inte äger smart-modmet va? Jag frågade om dom ofta fick byta modemen på grund av åskan och dom sa att det hände men att man egentligen som kund skulle dra ur den men samtidigt var dom medvetna om att det är ganska omöjligt att vara hemma jämt när det åskar.

Jag ahr haft ett hembygt åskskydd till mina gamla modem och det har nog räddat dom, satte i några säkringar i åskskyddet och man ser att det har varit några rejäla smällar ibland. Nu med smart-modemet som inte är mitt och desutom ska sitta i första jack utan nått emellan så kör jag utan åskskyddet.
Enda nackdelen med mitt åskskyd är att det belastar ledningarna lite så man tappar drygt 1 Mbit i hastighet från 8 Mbit.
 
Fick du den där VOOD Ethernet till telefonjack konvertern från telia?

Jepp, köpte ALLT från Telia så att de inte skulle kunna skylla på någon annan. VOOD heter VRG121 och har en blå lampa fronten, se här (www.telia.se/images/manual_telefonadapter_Vood_VRG121.pdf)

Angående åskan så har jag samma problem. Du vet att du inte äger smart-modmet va? Jag frågade om dom ofta fick byta modemen på grund av åskan och dom sa att det hände men att man egentligen som kund skulle dra ur den men samtidigt var dom medvetna om att det är ganska omöjligt att vara hemma jämt när det åskar.

Menar du att du får nytt modem kostnadsfritt om åskan slår? Jag har fått beskedet att första boxen är gratis men sedan så måste jag själv betala alla byten. Kan ju vara intressant om Telia nu bytt taktik. Det är ju trots allt billigare att byta modem till oss kunder än att gräva ner alla luftledningar ;-)
 
Menar du att du får nytt modem kostnadsfritt om åskan slår?

Blev så överaskad så jag var tvungen att kolla med Telia chatten och faktiskt så stämmer det att Telia står för kostnaden, hurra!

17:49:30 Ola: Har ett Thomson SMART
17:49:47 Ola: Hur fungerar det vid åska? Ersätter Telia den utan kostnad?
17:50:03 Ola: Kom i diskussion om detta nämligen.
17:50:24 Tim (Telia): Jo om det är så att du har telia smart tjänsten och åskan slår ut ditt modem så byter vi ut modemet.
 
Många modem blir det!

Kul att du frågade. :)

Egentligen så vill jag ju inte ens ha den här smart-tjänsten och inte smart-modemet heller men eftersom jag är tvungen så inte tänker jag dra ur det ur jacket bara för att det kanske ska bli åska!

Jag har en privat webservar hemma och använder ibland fjärrstyrning av datorn så jag måste ha igång uppkopplingen hela tiden.

Jag frågade när mitt telefon och bredbands-instalation var ny om jag kunde få ett åskskydd från telia som var ADSL-kompatibelt men sånt hadde dom inte. Köpe ett CE märkt på clas ohlson var det ända svar jag fick.

Därför jag byggde ett eget. Du skulle se hur säkringarna ser ut ibland. Glassäkringarna blir alldeles svartsilvriga på insidan av den förgasade säkringstråden, och några gånger har det blivit så hett att glaset krackelerat.
Åskskyddet består, förutom av två säkringar, av till jord 3 st triangel kopplade gasurladdningsrör och varistorer. Hadde från börja också skydds-dioder men dom han gå sönder innan säkringrna vid krafitig åska så jag tog bort dom.

Byygde efter den här ritningen och en annad som jag inte hittar nu: http://www.tekniken.se/dsl/doc/lightn02.html

Inget modem har gått sönder sen jag skaffade adsl 2004, telestationen däremot har pajjat rejält några gånger.

En gång innan bredbandet så tog åskan ett 33,6 kbit modem, men det var också innan jag hadde mitt åskskydd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.