Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Anastafia

Ny medlem
Har köpt en Canon Eos 550. Är nybörjare och behöver hjälp med att välja ett bra, lite billigare telezoomobjektiv. Vad ska jag välja i prisklassen max 4000 kr?

Jag hade försökt fått tag i ett begagnat 70-200 4L. (eller nytt om du är beredd att lägga lite mer pengar, tror det kostar runt 5700sek)

Objektivet är riktigt skarpt, har fin oskärpa, bra kontrast och sjysst byggkvalité! :)

Har själv ett och har inte saknat bildstabilisering så mycket, men har man lite mer pengar är varianten med IS kanske intressant.

Pris och kvalitet går hand i hand när det gäller objektiv. Så ett gott råd jag fick av en annan fotograf var "Köp det objektiv du har råd med"...

Några generella råd:
- Välj så kort zoomomfång som möjligt. Objektiv som sträcker sig från 18-300 är sällan bra i kvaliteten.
- Fundera på vad det är du vill fotografera. Om du vill ha bra inzoomning under ljusa förhållanden (dagsljus) så kan du klara dig med ett objektiv som har mindre bländare (t.ex. 5.6-6.3) och istället satsa på brännvidden. Ska du istället fotografera i sämre ljus eller snabba förlopp så ska du tänka på bländartalet snarare än brännvidden.
- Sigma ger ofta mer objektiv för pengarna. Så ett Sigma-objektiv för 4000kr är generellt bättre än ett Canon-objektiv för samma peng. Det här är dock inte en total sanning i alla lägen.

Slutligen: Kolla omdömen här på fotosidan under Produkter

Lycka till

Har köpt en Canon Eos 550. Är nybörjare och behöver hjälp med att välja ett bra, lite billigare telezoomobjektiv. Vad ska jag välja i prisklassen max 4000 kr?
Lite svårt att svara på utan att veta vad du ska ha det till, men Canons 55-250 är riktigt prisvärt. Och ger dig lite pengar över till annat.

jag ger samma tips som karl berg... dvs sigma 70-300 OS. riktigt bra objektiv, framförallt är det ganska litet och smidigt....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar