Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Telezoomobjektiv
- Trådstartare Anastafia
- Start datum
Herr_Berg
Aktiv medlem
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si70300osC så får du Capture One Express 6 på köpet.
revox
Aktiv medlem
Jag hade försökt fått tag i ett begagnat 70-200 4L. (eller nytt om du är beredd att lägga lite mer pengar, tror det kostar runt 5700sek)
Objektivet är riktigt skarpt, har fin oskärpa, bra kontrast och sjysst byggkvalité!
Har själv ett och har inte saknat bildstabilisering så mycket, men har man lite mer pengar är varianten med IS kanske intressant.
Objektivet är riktigt skarpt, har fin oskärpa, bra kontrast och sjysst byggkvalité!
Har själv ett och har inte saknat bildstabilisering så mycket, men har man lite mer pengar är varianten med IS kanske intressant.
Guran99
Aktiv medlem
Pris och kvalitet går hand i hand när det gäller objektiv. Så ett gott råd jag fick av en annan fotograf var "Köp det objektiv du har råd med"...
Några generella råd:
- Välj så kort zoomomfång som möjligt. Objektiv som sträcker sig från 18-300 är sällan bra i kvaliteten.
- Fundera på vad det är du vill fotografera. Om du vill ha bra inzoomning under ljusa förhållanden (dagsljus) så kan du klara dig med ett objektiv som har mindre bländare (t.ex. 5.6-6.3) och istället satsa på brännvidden. Ska du istället fotografera i sämre ljus eller snabba förlopp så ska du tänka på bländartalet snarare än brännvidden.
- Sigma ger ofta mer objektiv för pengarna. Så ett Sigma-objektiv för 4000kr är generellt bättre än ett Canon-objektiv för samma peng. Det här är dock inte en total sanning i alla lägen.
Slutligen: Kolla omdömen här på fotosidan under Produkter
Lycka till
Några generella råd:
- Välj så kort zoomomfång som möjligt. Objektiv som sträcker sig från 18-300 är sällan bra i kvaliteten.
- Fundera på vad det är du vill fotografera. Om du vill ha bra inzoomning under ljusa förhållanden (dagsljus) så kan du klara dig med ett objektiv som har mindre bländare (t.ex. 5.6-6.3) och istället satsa på brännvidden. Ska du istället fotografera i sämre ljus eller snabba förlopp så ska du tänka på bländartalet snarare än brännvidden.
- Sigma ger ofta mer objektiv för pengarna. Så ett Sigma-objektiv för 4000kr är generellt bättre än ett Canon-objektiv för samma peng. Det här är dock inte en total sanning i alla lägen.
Slutligen: Kolla omdömen här på fotosidan under Produkter
Lycka till
ErlandH
Aktiv medlem
Lite svårt att svara på utan att veta vad du ska ha det till, men Canons 55-250 är riktigt prisvärt. Och ger dig lite pengar över till annat.Har köpt en Canon Eos 550. Är nybörjare och behöver hjälp med att välja ett bra, lite billigare telezoomobjektiv. Vad ska jag välja i prisklassen max 4000 kr?
riesen1970
Medlem
jag ger samma tips som karl berg... dvs sigma 70-300 OS. riktigt bra objektiv, framförallt är det ganska litet och smidigt....