ANNONS
Annons

Telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

rickard.s

Ny medlem
Hejsan, har ganska nyligen köpt mig en systemkamera och är sugen på ett telezoom-objektiv och jag skulle uppskatta lite hjälp, jag vill väll egentligen lägga ut så lite pengar som möjligt men ändå få ett hyfsat objektiv. Jag har kikat på detta "SIGMA 70-300/4-5,6 DG MACRO NIKON" kostar endast 1500:-. Är detta ett bra alternativ?

Tack på förhand!

Rickard

(Jag har en nikon d40x)

Med en D40x får du ingen autofokus med det objektivet.

Det gör valet ganska enkelt - i lägre prisklass finns enbart Nikons 55-200 att tillgå. Du kan åtminstone välja mellan två varianter, med och utan bildstabilisering. Det sistnämnda är lite dyrare och lite bättre.

Okej, blir det helt katastrofalt dåliga bilder med det objektivet jag föreslog? Vad sägs om detta objektiv "Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon" istället?

Jag kan inte Sigmas objektiv men du kan leta efter Nikon-objektiv med beteckningen "AF-S" i namnet för att du skall kunna använda autofokus med din D40x.

blir det helt katastrofalt dåliga bilder med det objektivet jag föreslog?

Det kan bli kanonfina bilder. Men fokus måste du ställa in manuellt (vrida på ringarna). Dvs kameran kan inte fokusera själv när du trycker ned avtryckarn halvvägs.

Synd att inte sigma-objektiven fungerar med autofokus på d40x. Jag har istället börja kolla på ett nikon-objektiv, NIKKOR OBJEKTIV AF-S DX 55-200/4.0-5.6G ED. Jag har tänkt att fotografera fåglar och dylikt, räcker det med ett 55-200 mm-objektiv till detta? Förstår att det är svårt att svara på men ni får försöka svara med era egna erfarenheter.

Mvh
Rickard

Min erfaranhet av fågelfotografering säger att motsvarande 420mm ofta känns för lite. När nästa lön kommer ska jag köpa mig en ny digitalkamera och till den ett Nikon 70-300. Vad jag har läst så tycker fågelfotografer om att ha ett fast 300mm.

ANNONS