Annons

Telezoom till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Bakke

Medlem
Hejsan!

Det är så att mitt behov för en telezoom till min Nikon har ökat väldigt mycket sen jag bytte min kit glugg (18-135) till ett sigma 18-50mm f/2,8. Jag ska även ned på en resa till Sydafrika över vecka 44-45 *sköönt* så då skulle det passa bra med ett trevligt objektiv med ganska schyst brännvidd.(~200>)
Jag har letat runt ganska mycket senaste tiden men jag har det svårt att hitta ett som känns perfekt.
Det jag kommer att fota förutom apor i Afrika är mycket skidåkning och motorsport här i sverige, annars så är det inget speciellt område. Nikons 70-200mm f/2,8 VR är självklart favoriten men den kan jag bara drömma om men min budget...

Då jag är kär i ljuskänsliga objektiv så den gluggen jag är mest inne på nu är Sigmas 70-200 f/2,8 (makro). Men det känns vettigt att kolla med alla duktiga här innan jag lägger ut så mycket pengar=)

Är det värt att punga ut med lite extra för att köpa II-versionen av 70-200?
Skulle nikons 70-300mm vara ett alternativ? Jag har testat den en gång och den överraskade mig positivt! Brännvidden, VR och priset var det som gjorde att den kändes bra. Ljuskänsligheten, närgränsen var annars inge vidare och så känns sigmas byggkvalitet bättre..
Har ni tips på några andra telezoomar? Priset jag har tänkt mig får högst ligga på 6-7 tusen.

Hör gärna av er om ni har någon begagnad glugg ni vill bli av med!

Mvh
Oskar
 
Jag tycker du ska ta och kika lite på Tamrons 70-200 2,8 eftersom att det verkade vara aningens bättre än Sigmat och sen så slipper du ju att zoomet går åt "felhåll"

Men annars så tycker jag Nikons 70-300 vr verkar vara helt underbar vad det gäller fokusering, vr och skärpan mellan 70-200. Båda har ju sina för och nackdelar men personligen hade jag valt 70-300vr så man spar lite pengar till när nikon kommer med deras nya 70-200 2,8 ;)
 
Tack för tipsen!

Billy, jag var precis på en runda till FotoVideo och testade tamron'en. Skarp var den men AF var bland det sämsta jag var varit med om, otrolig långsam, högljud och inte så exakt. Då måste jag tyvärr dissa den direkt...

Rasmus, nya versionen? Är det något Sigma har släppt information om?=)

Kent, den är tyvärr för dyr för mig..

På FotoVideo så testade jag Sigma 70-200 (II) och det är fortfarande favoriten! Den kändes rejälare än Tamronen och AF är riktigt snabb och exakt. På detta exemplar så var skärpan perfekt.


Är det någon som har något annat tips innan jag bestämmer mig?=)

Mvh
Oskar
 
Är det ett ljuststarkt (2,8) och snabb autofokus du är ute efter så försök få tag i ett beg. Nikon 80-200/2,8 AF-S.

Själv använder jag ett sådant för ex/ sportfoto.
Exempelbilder http://www.aesfoto.se

/Arne
 
Hahah nej menade mer att du kunde köra med Tamrons och spara ihop pengar tills Nikon släppte sin nya version av sitt 70-200:) Men testa att jämföra skärpan mellan Sigman och Tamron så får du se att sigman kommer va lite mjuk i kanterna på 200 med 2,8 till skillnad ifrån tamronen som inte har samma problem fast kan du inte leva med lite dåligt autofokus ska du nog satsa på sigmas eller nikons 70-300 och vänta så du kan få tag på lite "grymmare" grejjer ;)
 
Oj oj....Vad ska man nu köpa i NYC i slutet av oktober....Tänkte mig en Tamron 70-200 2,8 men nu blir det att välja mellan Aftonbladet & Expressen..............
 
Jag har sigmas 70-200 2.8 II är mycket nöjd ,snabb och tyst AF. Rekomenderas varmt. Strunta i nikons, sigman ska vara bättre :) och mycket billigare. Sig. känns väldigt regäl och bra byggd.

-Fredrik
 
Det blev till sist en Nikkor 70-300 VR pga pengaproblem. Inte ett dugg ljuskänslig men annars en trevlig glugg, VR'n är otrolig och den är riktigt skarp nästan hela vägen till 300mm. Senare när jag är rik och känner att jag behöver något mer så får det bli en Nikon 70-200 f/2,8 VR.;-)
Men imorgon bitti åker vi iväg till Sydafrika och jag är faktiskt riktigt taggad. Självklart ska jag bjuda på massa bilder när jag kommer hem!

Tack för alla tips och hjälp!
Oskar
http://flickr.com/photos/oskarbakke/
 
jag hade nog lagt till 2000 spänn och fått sigmans 70-200 f 2.8 så mycket bättre optik på alla sätt...å det har jag ju oxå gjort...nu velar jag mellan nikons D90 eller D300?
 
Var in på BH Photo idag o det var väl som att komma in på Disneyland i Kalifornien ungefär....Enl hemsidan så skulle det finnas en Nikon 80-200 2,8 men ikke....Orkar inte springa runt här o handla så det vart en Tamrom 70-200 2,8.....
Ska testas nu på Färjan till Staten Island i kvällssolen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.