Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom till K100D ska inhandlas

Produkter
(logga in för att koppla)

KJonsson

Aktiv medlem
Detta har nog diskuterats tidigare, men tiden går och Pentax-ägarna kanske är några erfarenheter rikare, så jag bestämde mig för att starta en ny tråd.

Mitt system ska alltså utökas med telezoom, och budgeten räcker för tillfället endast till konsumentoptik. Därför överväger jag i första hand följande alternativ:

- Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 50-200/4-5,6
- Pentax SMC-FA J 75-300/4,5-5,8 AL
- Tamron AF 70-300/4-5,6 Di
- Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Där ju den sista kostar ca 1000-lappen mer än de andra.

Får jag höra erfarenheter/tankar om dessa tre? Gärna i relation till varandra. Är t.ex. Sigmat faktiskt "1000 kr bättre"? Hur stor är fördelen att köra Pentax egen optik (okej, Samsung då) på min K100D? Brännviddsskillnaderna har jag lite svårt att ta ställning till personligen eftersom jag inte ägt något teleobjektiv tidigare.
 
köp scneidern...

Den där schneidern är otroligt bra för pengarna. Nackdelen är att den är ganska pappigt byggd,verkligen INGEN kvalitetskänsla (känns som en petflaska som roterar inne i en annan petflaska och med grus i) , men optiskt är den jävligt bra...

Ser i princip ingen i praktiken märkbar skillnad i 100% på skärmen när jag jämför med min 40/2.8 limited (som ju är en fast brännvidd och som kostar betydligt mer).

Häng inte upp dig på att sigman går till 300mm.
Sigman är så dålig ändå på längre brännvidder att en schneider croppad och interpolerad garanterat ger ett bättre rtesultat.
 
Jag har samsungen till min K100d, jag tycker att den funkar bra för mina behov som är "hyfsat lång brännvidd för användande i dagsljus utomhus".
Det är ju ingen av dem som skiljer ut sig när det gäller ljusstyrka. Det som är bra med samsungen när det gäller brännvidden är att den börjar på 50mm, det betyder att det faktiskt går att använda den om något skulle dyka upp på lite närmre håll än det som kanske är det vanligaste användningsområdet för ett sådant objektiv. Nackdelen är kanske att brännvidden är lite kort, 200mm räcker inte långt om man har tänkt sig att fota fåglar exempelvis. Men å andra sidan når man nog inte riktigt ända fram med 300mm heller i det fallet.

När det gäller kvalitetskänslan pa samsungen är den helt ok, för att vara ett så billigt objektiv är det nog kanon. Jag gillar att det är så kompakt, det skiljer inte många mm i storlek mot normalzoomen som följer med kameran, det uppskattar jag. Den känns heller inte plastig och är inte särskilt tung, ytterligare ett plus för mig.
 
Jag har pentax objektivet och det är lite tveksam kvalitet på det, de kryper ut av sig själv och känns allmänt dåligt byggd. Men av de som du listat så hade jag valt antingen sigman (har en kamrat som har det och hans bilder blir fina) eller samsungen.

Lånar tråden lite. Tittar lite på zoomar jag med, men med längre brännvid, har tittat på dessa 2. (skall försöka fota lite fråglar och andra skygga varelser)

- Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro med extender, antingen 2 eller 1,4.

- Sigma 170-500/5,0-6,3 DG APO

Vilket tror ni blir bäst?.
 
Först Kalles fråga.

Försök hitta en begagnad Pentax F70-210mmf/4-5.6. För Pentax är det det bästa teleobjektivet i klassen.

Henriks fråga.

Sigmas 70-200 kommer du att ha riktigt svårt att hitta. Den finns inte i Pentax fattning. Den gamla versionen utan macro finns och för att hitta en sådan (begagnad eller ny) måste man ha tur. Ett annat alternativ som åtminstonde i finns ny i USA är Sigmas 100-300/4.0.
 
pdmlmember skrev:

Henriks fråga.

Sigmas 70-200 kommer du att ha riktigt svårt att hitta. Den finns inte i Pentax fattning. Den gamla versionen utan macro finns och för att hitta en sådan (begagnad eller ny) måste man ha tur. Ett annat alternativ som åtminstonde i finns ny i USA är Sigmas 100-300/4.0.

Okej det var synd för det objektivet var väldigt tilltalande. Ska se om jag kan finna det du nämner, i annat fall får jag bärga mig och köpa ett av pentax egna nya.
 
Pentax/Samsung 50-200 - optiskt bra, inga större problem med CA.

Pentax FA J 75-300 - optiskt bland de bästa 70-300:arna, men tyvärr hög nivå på CA.

Tamron 70-300 - sämre skärpa än Pentax FA J, kan också ha problem med CA som FA J.

Sigma 70-300 APO - lägre CA än de andra, på ett bra exemplar är skärpan något bättre än Pentax FA J, men kvalitetsvariationerna är stora. (ett dåligt APO är sämre än ett bra exemplar av samma objektiv utan APO).

Ett intressant alternativ är FA 80-200 f/4,7-5,6 som fortfarande finns i lager nya hos några handlare (som LP Foto). Bättre optiskt än 70-300 varianterna, iaf var det så på film. Har dessvärre ingen erfarenhet av hur det presterar digitalt.

Hälsar
R
 
KJonsson skrev:
Väldigt intressant! Kan du motivera ditt påstående?

När DA objektivet kom så gjorde ett par personer på pdml tester där de jämförde F70-210 med DA50-200. Resultatet var att F objektivet var bättre. Själv har jag bara gjort ett kortare test och kom fram till samma sak. DA50-200 är efter vad jag läst bättre än de andra tre, men går då bara till 200.

Efter vad min erfarenheter och vad jag läst skulle jag välja i den här ordningen.

1. Pentax F70-210
2. Pentax DA50-200 om jag inte hittar alt. 1 begagnat
3. Tamron 70-300 om jag behöver de extra 100mm
4. Pentax FAJ 75-300 om jag tvunget skulle ha Pentax och 300mm
5. Sigma 70-300 bara om jag var tvungen :)
 
F 70-210 har en dyrbar optisk konstruktion med avancerade linselement, bl a en enklare form av ED (som i början av 90-talet var något riktigt exotiskt, även fast det verkar vara vardagsmat numera). Det står inte på utsidan av objektivet, för på 90-talet så var Pentax fortfarande väldigt återhållsamma med att berätta om sin teknologi.

Hälsar
R
 
Okej. Det verkar som sagt vara lite dåligt med Samsungs 50-200 i lager för tillfället, så om jag råkar hitta F 70-210 nånstans innan den pånytt finns i lager så ska jag ta mig en riktigt ordentlig funderare.

Tack för alla svar!
 
pdmlmember skrev:
F serien är äldre. För mer detaljer kolla in boz pentax sida.

Jo, så mycket har jag lyckats lista ut. Om jag förstått saken rätt så har F-objektiv en äldre generations autofokus. Är detta en stor nackdel? Finns det andra för-/nackdelar?

Ska se om jag blir klokare av att studera Bojidar Dimitrov's Pentax K-Mount Web Page.
 
F 70-210/4-5,6 har roterande frontlins och mindre information till kameran än FA- och DA- objektiven.
Men du får info om använd brännvidd och bländare i P. Photo lab.
 
Bofoto2 skrev:
F 70-210/4-5,6 har roterande frontlins och mindre information till kameran än FA- och DA- objektiven.
Men du får info om använd brännvidd och bländare i P. Photo lab.

Jag såg att du hade både F 70-210/4-5.6 ED och DA 50-200 f/4,0-5,6 ED i din kamerväska. Hur tycker du att de presterar i förhållande till varandra?
 
Re: Re: Telezoom till K100D ska inhandlas

Roland Mabo skrev:
Ett intressant alternativ är FA 80-200 f/4,7-5,6 som fortfarande finns i lager nya hos några handlare (som LP Foto). Bättre optiskt än 70-300 varianterna, iaf var det så på film. Har dessvärre ingen erfarenhet av hur det presterar digitalt.

Hälsar
R [/B]

jag har ett 80-200 som jag använder på min k10, fungerar helt ok. det känns lite som om man kapar lite prestande från kameran med det objektivet, men till en k100 funkar det nog ypperligt(hade det på min DS och ett par gånger på min k100 men jag minns inte resultatet). nedbländad ett par steg ger den bra skärpa. liten och smidig är den också...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.