Annons

Telezoom Tamron eller Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

hence84

Aktiv medlem
Hej, är inne på ett telezoom och har lite beslutsångest.
Har hela tiden varit inne på en Pentax DA* 60-250/4 men nu när det ska pungas ut är det inte lika lätt. Har lite problem med att motivera prisskillnaden mot en Tamron 70-200/2.8.
Bättre närgräns, större bländare och halva priset. Sen har jag läst att pga "Focus Breathing" är en 60-250 som en 200 när den fokuserar så nära det går.

Men då har den vädertätning, är lite mindre samt liite lättare. Quick shift ser jag som ett stort plus, har en Tamron 90 Macro, och deras system för manuell fokus är ingen höjdare.

Ja, lite råd tack! =)
 
Har själv haft 70-200 och kan summera vad jag tycker

Fördelar:
Priset
Skarpt
Klarar kommande FF kameror
Bra närgräns.
Intern zoom, känns robustare än teleskop

Nackdelar:
Stort och tungt
Ingen focus limiter, när AF tappar bort sig så blir det en del surrande ner till närgränsen och tillbaka, vilket tar lite tid tyvärr.
 
Jag tror tamron har inte lenes till pentax men kommer göra lenes till pentax också men när kommer presenteras vet jag inte. Jag själv vill skaffa en zoom 24-70 f2.8 hoppas tamron kommer ut med detta när pentax presenterar sin ff i en månad. Men hoppas jag pentax också kommer med en 24-70 f2,8. Om nån vet not om det snälla skriv om det så jag kan planera på pentax än tamron.

Mvh/ Ramin
 
Ja, lite råd tack! =)

Har inga av dessa gluggar, men det första som egentligen jag tänker på är zoomomfånget.
60/250 vs 70/200. Du får mer än 4ggr zoom på pentax och mindre än 3 på tamron. Även vidvinkeln skiljer sig mellan dom. 60mm vs 70mm.

Summerat så tycker jag att pentax 60/250 är mer mångsidig. Det är en egenskap som jag värderar högt bland zoomar. :)
 
Har själv haft 70-200 och kan summera vad jag tycker

Fördelar:
Priset
Skarpt
Klarar kommande FF kameror
Bra närgräns.
Intern zoom, känns robustare än teleskop

Nackdelar:
Stort och tungt
Ingen focus limiter, när AF tappar bort sig så blir det en del surrande ner till närgränsen och tillbaka, vilket tar lite tid tyvärr.

Tack för kommentaren!
Ja sen jag började använda mig av AF-knappen så känner jag att jag saknar Quick Shift lite, för att snabbt kunna grovställa och sedan använda AF sista biten, sen med ett tele så kanske det är viktigt att kunna finjustera fokuset lite? Hur tycker du den biten fungerar med Tamronen?
 
Har inga av dessa gluggar, men det första som egentligen jag tänker på är zoomomfånget.
60/250 vs 70/200. Du får mer än 4ggr zoom på pentax och mindre än 3 på tamron. Även vidvinkeln skiljer sig mellan dom. 60mm vs 70mm.

Summerat så tycker jag att pentax 60/250 är mer mångsidig. Det är en egenskap som jag värderar högt bland zoomar. :)

Ja lite så är det ju, det är en hel del skillnad, men läste någonstanns att pentaxen är mer 230mm i fullt inzoomat läge. Fast är ändå mer =)
 
Jag har haft ett Tamron 70-200 i ett par år nu och det är väl helt okej. Skärpan blir inte riktigt bra förrän på f/8, men den är duglig på f/3,5 som är ett rejält steg upp från f/2,8. Däremot är som sagt skillnaden mellan öppen och f/8 stor.

I övrigt tycker jag att det funkar helt okej, lite seg och högljud AF och det är några skruvar som envisas med att gänga upp sig. Min zoom har dock levt ett hårt liv och har som sagt ett par år på nacken. Det är möjligt att de kommit med en nyare version sedan mitt kom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.