Annons

Telezoom från Sigma eller Tamron eller...

Produkter
(logga in för att koppla)

RobbanN

Aktiv medlem
Tomten lämpade av en D 90 under granen i julas. Min högsta önskan är en kraftig telezoom anpassad till min magra spargris. Jag vacklar dock mellan Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF eller Sigma 170-500/5,0-6,3 DG APO. Hjälp! Jag kan inte bestämma mej. Rädda min nattsömn….. eller finns det möjligen nåt annat objektivalternativ för att ytterligare komplicera tankesnurret.

jag hade valt mellan sigma´s 150-500mm F5-6,3 OS HSM DG APO och Tamrons 200-500mm F5-6,3 SP Di LD IF.

sigman har bildstabilisator men tamronen är skarpare fullt öppet och lite dyrare. jag tycker nog du ska satsa på tamronen.

//jonas

Om Sigmas 100-300/4 räcker till är den förstahandsvalet, annars skulle jag ranka Sigmas 50-500 högst Tamron 200-500 tvåa och Sigmas 170-500 sist.
Det utan att ha testat någon av dem, men går i liknande tankar som du och efter att läst allt jag kommit över om telen och telezoomar har jag gjort den bedömningen.

Micke.

ett test du kan läsa! dock är inte Tamronet med

http://www.juzaphoto.com/eng/articles/canon_100-400_sigma_120-400_150-500_50-500.htm

Jag har själv haft sigmas 50-500! Jag har även testat tamrongluggen, jag tyckte sigmat hade bättre autofokus samt bättre byggkvalité!

Både tamronet och sigma 150-500 kostar ju 7000-10000kr nytt!
Ska du i huvudsak fotografera djur och fåglar hade jag tveklöst köpt ett beggat Nikon AF-S 300/4D IF-ED med 1,4x konverter!

Det hade varit lättare om du körde Canon, då har du 2st riktigt fina gluggar som ligger i samma prisklass! Canon EF300/4L IS USM samt det superskarpa Canon EF400/5.6L USM.

/mvh
Magnus

Om Sigmas 100-300/4 räcker till är den förstahandsvalet, annars skulle jag ranka Sigmas 50-500 högst Tamron 200-500 tvåa och Sigmas 170-500 sist.
Det utan att ha testat någon av dem, men går i liknande tankar som du och efter att läst allt jag kommit över om telen och telezoomar har jag gjort den bedömningen.

Micke.

Ja just det, jag glömde det underbara 100-300/4 som fungerar bra med 1,4x konverter också:) bra att du nämnde det!
Utan att ha testat 100-300/4 skulle jag tro att den kombon med 1,4x konverter skulle vara det bästa valet om man kör Nikon.

/Mvh
Magnus

En liten parantes bara, jag har stabilisering i huset så jag har bara låtit skärpa i det "långa" läget på zoomen styra mitt val. För din del kan en stabiliserad zoom med lite sämre skärpa kanske ändå vara rätt val.

Micke.

Enkelt val - såklart du ska ha Tamronet; oslagbart objektiv i den brännvidds- och prisklassen! ;)

Möjligen kan Sigmas 150-500 vara ett alternativ på grund av bildstabiliseringen, men i de tester (inklusive tidningen Foto's) jag läst så är Tamron-objektivts optiska egenskaper på de längre brännvidderna märkbart bättre än både Sigma 50-500 och 150-500 (för att inte nämna 170-500, som spelar i en lägre division). Dessutom är ju Tamrongluggen samtidigt betydligt lättare, vilket inte är fy skam. Jag har inga egna erfarenheter av Sigma-zoomarna, men Sigmas ex-gluggar brukar kännas som riktigt solida byggen så de är det säkert också (150-500 är ju inte märkt ex, men lär vara byggt efter samma standard). Hur som helst så har mitt Tamron 200-500 vid det här laget överlevt bl.a. ett antal krävande fjällturer på sommaren och vintern, och det lämnar knappast något att önska vad gäller byggkvalitet heller!

Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar