Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telepluskonverter - optik = mellanring!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Jag hade en gammal Teleplus MC6 liggande som jag köpt för en hundring en gång i tiden. Det enda felet var att gummigreppet runt den hade lossnat. Limmde den, provade den några gånger, men blev aldrig nöjd med resultaten. Jag hade då en skavd gammal 300/4,5 pre-AI glugg som jag också hittat för ingenting, så i ett svagt ögonblick sågade jag av "bländarvärdesöverföringstappen", så att jag kunde använda telet på FM2 och 801s också, lite som en pre-AI->AI-adapter. Pga den kassa skärpan blev den dock bara liggande. En söndersågad teleplus TC har inte mycket marknadsvärde och numera har jag bra orginalkonvertrar. Dock hade jag ingen mellanring...

Så jag skruvade precis isär den, plockade ut optiken, skruvade ihop igen, och voila en mellanring! Gedigen, låser perfekt. Överför inte bländarvärdet, men jag tänkte mest ha den för telet på full glugg, så vad gör väl det? Nu gör det inget att svartmesarna skuttar okring innanför nägränsen längre! ;-)

/Pontus

Jag tillhör också skaran som fixat egen mellanring. En Kenko MC7 (helkass skärpa) blev utan linser. Jag behöll dock bländaröverföringen.

Tidigare hade jag en Tamron adaptall 2x som inte heller var så bra. På den tog jag bort linserna med hammare! Inte att rekommendera - det blev mycket glassplitter.

Sigma hade en gång i tiden en telekonverter som var gjort för att man enkelt skulle kunna skruva ur eller i linspaketet.

Tillhör också skruvargänget,en Kenko MC 4 blev en mellanring,gick dock i golvet och sprack så den är inte längre med oss..
Olle:Menar du inte MC 4 i ditt inlägg? den har kass skärpa som konverter..
Har också haft en skruva ut konv/mellanring,kul pryl faktiskt..
mvh/Gunte..

Kenko (Teleplus) MC7 har ju ändå ganska hyfsat rykte. MC4 är direkt usel, och min MC6 gjorde mig aldrig glad. Lustigt så många Kenko som fått ett nytt liv som mellanringar. Jo, det skulle kanske vara bra med bländaröverföringen, men sågat är sågat... ;-) Får leta upp en MC4 i den lokala fotohandlarens dammiga låda, så har man två... Kanske inte borde skrivit den här tråden, de blir kanske bristvara! ;-)

/Pontus

Visst, inte för att min fina Minoltafattning passar på din fina Nikon men :)

Hej granne förresten!

Nä, den ligger bra i väskan, skramlar nästan inget :)

gunte skrev:
Olle:Menar du inte MC 4 i ditt inlägg? den har kass skärpa som konverter..
Nej, min äldre MC7 gav helkass skärpa med Nikkor 300/4.5 IF-ED. Den funkar säkert bättre med andra objektiv. MC4 är väl ingen höjdare men blev "bäst i test" i Aktuell Fotografi i slutet av 80-talet (testades endast med Nikkor 180/2.8 ED).
Den enda konverter jag funnit tillräcklig bra (=luppskarpt med Velvia) är Nikon TC-14B.

Gunnar D skrev:
Visst, inte för att min fina Minoltafattning passar på din fina Nikon men :)
Hej granne förresten!
Nä, den ligger bra i väskan, skramlar nästan inget :)

Hej Gunnar!
Trevlig med andra Linköpingsbor på fotosidan!
Med min bågfil kombinerad med uppfinningsrikedom ska jag nog hitta ett sätt att använda den!

Min nya mellanring smramlar inte heller. Drog tre varv svart eltejp runt den för säkerhets skull...

/Pontus

objernulf skrev:
Den enda konverter jag funnit tillräcklig bra (=luppskarpt med Velvia) är Nikon TC-14B.

Nej, TC-14B får leva kvar omodifierad. TC-300:an är inte helt oskarp heller, i alla fall inte med 400mm f/3,5. Jag har t o m kört dem stackade med hyfsat resultat, se exempel:

Bilagor

• ekorre.jpg
    ekorre.jpg
    47.7 KB · Visningar: 318
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar