Pongu
Aktiv medlem
Jag hade en gammal Teleplus MC6 liggande som jag köpt för en hundring en gång i tiden. Det enda felet var att gummigreppet runt den hade lossnat. Limmde den, provade den några gånger, men blev aldrig nöjd med resultaten. Jag hade då en skavd gammal 300/4,5 pre-AI glugg som jag också hittat för ingenting, så i ett svagt ögonblick sågade jag av "bländarvärdesöverföringstappen", så att jag kunde använda telet på FM2 och 801s också, lite som en pre-AI->AI-adapter. Pga den kassa skärpan blev den dock bara liggande. En söndersågad teleplus TC har inte mycket marknadsvärde och numera har jag bra orginalkonvertrar. Dock hade jag ingen mellanring...
Så jag skruvade precis isär den, plockade ut optiken, skruvade ihop igen, och voila en mellanring! Gedigen, låser perfekt. Överför inte bländarvärdet, men jag tänkte mest ha den för telet på full glugg, så vad gör väl det? Nu gör det inget att svartmesarna skuttar okring innanför nägränsen längre! ;-)
/Pontus
Så jag skruvade precis isär den, plockade ut optiken, skruvade ihop igen, och voila en mellanring! Gedigen, låser perfekt. Överför inte bländarvärdet, men jag tänkte mest ha den för telet på full glugg, så vad gör väl det? Nu gör det inget att svartmesarna skuttar okring innanför nägränsen längre! ;-)
/Pontus